w.Intercom = i;Tado X met vloerverwarming — tado° Community

Tado X met vloerverwarming

Ik wil graag een Tado x systeem gaan installeren. Ik heb beneden vloerverwarming en 2 radiatoren in wc en bijkeuken. Boven radiatoren. Nu heb ik gelezen dat dit mogelijk is gescheiden te regelen door oa. Een zoneklep bij de vloerverwarming te maken en vervolgens te installeren volgens . https://help.tado.com/nl/articles/9761476-hoe-stuurt-tado-x-verwarmingssystemen-aan-met-zowel-radiatoren-als-vloerverwarming-op-waterbasis#h_8db5363060

En dan denk ik dat optie A dan het beste zal werken. Dus:

Optie A: Sluit een Bedrade Slimme Thermostaat X aan op je verwarmingsketel en een Draadloze Ontvanger X op je zoneklep.

zou ik willen weten waar de zoneklep geplaatst moet worden. En of er ook nog iets van een bypass moet komen als de klep sluit. Want dan draait de pomp van de vloerverwarming nog.

Als die er moet komen. Graag advies. Waar.

Reacties

  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Bypass: Ja, of je moet zeker weten altijd nog ergens een radiator open hebben staan.
    Hoeft niet per se bij de verdeler in de buurt, ik zie dat daar niet veel ruimte is.
    Maar op minstens 6 meter buislengte vanaf de cv ketel.
    De vvw pomp kan altijd draaien, daar heeft een bypass niets mee van doen. Die voor bescherming van de cv ketel pomp.
    De vvw pomp pompt alleen water in de vloer rond, door de verdeler.
    De zoneklep kan in de leiding bovenlangs (waar de ontluchter zit) worden opgenomen.
  • Ik weet dat het niet de ‘officiële’ setup is, maar wij hebben bij onze nieuwe vloerverwarming een slimme thermostaatknop laten plaatsen. Deze zit in de ‘woonkamer groep’ waarvan de temperatuur wordt gemeten en geregeld door de slimme thermostaat in de woonkamer (bedraad aan CV). Verder nog slimme thermostaten op de radiatoren op de andere verdiepingen. Werkt uitstekend!

    Wordt nog wel een bypass geplaatst en ingeregeld, omdat we nu een kleine radiator in de gang een stukje open moeten laten staan om de flow voor de CV te verbeteren.
  • Nog even een plaatje erbij… ;-)

  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Dat werkt inderdaad, klep heeft wel de voorkeur bij grotere installaties (meer groepen) ivm de doorstroomcapaciteit van de knop, die is berekend op een radiator, niet een hele vloer.
  • Bedankt voor de duidelijke toelichting. Maar als je ‘grote installatie/meer groepen’ zegt, bedoel je dan dat met een kleine installatie (in ons geval 5 groepen), dit dus op de lange termijn goed zou moeten blijven gaan?
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    YMMV zeggen ze in het Engels - het kan per situatie verschillen. Als het werkt, werkt het. Maar je zal de 1e niet zijn die na tijdje de knop vervangt door klep.
    Als de vloer voldoende warmte kan leveren met de knop, dan is er geen probleem.
  • Helmap
    Helmap
    14 oktober aangepast
    Alvast dank voor jullie reactie.
    Er komt een klep bij de vloerverwarming. Maar waar moet die geplaatst worden: voor of na de verdeler? Wat zijn de voor of nadelen van beide opties
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Dat maakt niet heel veel uit. Het meest logisch vind ik vóór de verdeler (dus in de aanvoerleiding). Maar wat het doet is de stroming onmogelijk maken, dat kan ook na de verdeler natuurlijk. Kijk goed waar de bypass zit (als die in de buurt zit), die moet niet worden afgesloten, natuurlijk.
  • De bypass zit boven. Op de 1e verdieping.
    Maar als de vloerverwarming dan afgesloten wordt. Is het dan geen probleem dat de pomp vd vloerverwarming wel blijft draaien?
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Nee, dat is geen probleem. Het is een separaat circuit door de vloer. De pomp pompt het water door de vloer, weer terug door de verdelerven dan weer door de vloer etc.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Het wordt pas een probleem als je die 5 knoppen die op de verdeler zitten (waar de slangen richting vloerverwarming aan zitten) allemaal door Tado knoppen gaat vervangen….

    Dat is op zich een constructie die voordelen kan hebben, zeker als die 5 zones allemaal naar verschillende ruimtes gaan, maar dan kan het wel zijn dat ze alle 5 dicht gaan en de pomp gaat gewoon door.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    En met een moderne modulerende pomp is ook dat weer geen probleem, de pomp stopt dan.
  • Ik heb precies dezelfde situatie. Ik vroeg mij af welk merk en type zoneklep je het beste kunt nemen. Daarnaast vroeg ik mij af of 'Draadloze Ontvanger X' dat witte apparaat is die ook wel extensiekit wordt genoemd? Ik vind daar weinig 'X' aan. Zou de topicstarter of iemand een foto kunnen plaatsen van welke draadloze ontvanger x nodig is voor een Tado X systeem?

  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    https://shop.tado.com/nl-bx/products/wireless-smart-thermostat-x-starter-kit