Tado X geeft beperkt aantal entiteiten/sensoren in Home Assistant
Beste allen,
Ik heb sinds een aantal dagen een Tado X thermostaat geïnstalleerd in mijn woonkamer. So far so good. Nu ben ik ook begonnen met de integratie in mijn Home Assistant omgeving. Echter krijg ik maar een beperkt aantal entiteiten terug, daarbij mis ik bijvoorbeeld de huidige temperatuur maar ook de humidity informatie.
Tot slot mis ik ook de aansturings entiteiten. Heeft iemand een tip hoe dit werkend te krijgen?
Tado X firmware versie: 231.2
Bridge versie: 221.3
Home Assisten versie:2024.9.2
Reacties
-
Hier ook dacht dat ik iets verkeerds had gedaan.
Ben benieuwd naar de oplossing.0 -
Tado via Matter toevoegen in Home Assistant.
Eerst in Home Assistant matter toevoegen als integratie en daarna vanuit de Tado app op je gsm naar je thermostaat gaan via instellingen en daar kiezen 'Apparaat koppelen'.
Als je deze stappen volgt komt de geselecteerde Tado thermostaat via lokale connectie in HA als thermostaat en een vochtigheids entiteit.1 -
Je heb gelijk, t werkt thanks!
0 -
Ja, lukte bij mij ook, maar niet voor alle kamers. Het lukt niet voor een kamer waarin een slimme radiator thermostaat samenwerkt met een draadloze temperatuursensor. Enkel bij de sensor zie ik de mogelijkheid 'Apparaat koppelen'. Als ik dit doe staat HA erbij en lijkt de koppeling te lukken. Maar in HA kan ik voor deze sensor geen thermostaatkaart in het dashboard maken. En dus in deze kamer de temperatuur niet aansturen in HA. Voor de andere gekoppelde radiator thermostaten of voor de slimme bedraadde thermostaat lukt dat wel.0
-
@HGB Heb je de thermostaat toevallig toegevoegd vanaf een andere wifi?
Ik had het issue dat Ik 2 SSID op mijn hoofd VLAN heb (1 gewoon SSID en 1 2.4GHz IoT SSID). Een paar devices had ik toegevoegd vanop mijn main SSID terwijl de bridge en anderen oorspronkelijk gekoppeld waren met de bridge toen ik op het IoT SSID zat. Ookal is dit dezelfde VLAN, toch kon ik een paar devices niet toevoegen aan HA.
De devices volledig resetten, verwijderen en opnieuw toevoegen vanop het IoT SSID was het enige dat hielp, hierna kon ik ze wel toevoegen.
LETOP! zorg ook zeker dat IPv6 aan staat, Matter maakt hier gebruik van. Al zou dit normaal wel moeten aanstaan, aangezien je een paar devices wel kon toevoegen.0 -
Tado X inmiddels ook in Home-Assistant, maar enige wat ik kan is activeren/deactiveren verwarming wanneer er iets gebeurd.
Is het ook mogelijk om de ingestelde temperatuur en actuele temperatuur in te stellen/uit te lezen in home-assistant ? De Tado integratie zelf voegt niets toe aan entiteiten van een thermostaat en/of kraan waar ik wat zinnigs mee kan.
Persoon HGB geeft dit eigenlijk ook al aan in een eerdere post. Ik zou bijvoorbeeld in willen stellen dat de verwarming naar een lagere stand gaat wanneer de buitentemperatuur in combinatie met een raam/deur sensor dit toelaat. Ik kan nu alleen kiezen voor aan/uit.0 -
@QuintenB Ik heb je raad opgevolgd en de SR (Slimme Radiatorthermostaat) en de WTS (Draadloze Slimme Temperatuursensor) uit het huis verwijderd, gereset en opnieuw geïnstalleerd. Wat ik anders gedaan heb is dat ik de twee nog niet in één kamer heb geplaatst in de Tado-app. Ik heb ze eerst gekoppeld via "Apparaat koppelen" in de app aan Home Assistant. Dat lukte op deze manier wel! Vervolgens heb ik in de Tado-app de WTS toegevoegd aan de kamer van de ST. Zowel SR als WTS blijven dit keer zichtbaar in HA.
In HA worden de SR's in huis en de ST (Slimme Thermostaat) nu weergegeven in Thermostaat kaarten en ik kan ze van daaruit ook bedienen. Van de WTS zie ik in HA alleen de temperatuur die hij meet en een grafiek daarvan. Op de 'echte' WTS kan ik wel de temperatuur instellen.
De volgende stap is dat ik ga proberen de waarden van een apparaat uit te lezen en in HA tebruiken voor een automation.
0 -
Foutje in mijn laatste bericht:
"Vervolgens heb ik in de Tado-app de WTS toegevoegd aan de kamer van de ST. " moet zijn: "Vervolgens heb ik in de Tado-app de WTS toegevoegd aan de kamer van de WST. "
0 -
Maar soms vind je iets dat werkt!
Hello
@Hylkewolf, you can get the temperature with a template:
{{state_attr('climate.xxx','current_temperature')}}
xxx = Name of the Tado X Smart Thermostat in Home Assistant.
You kann create a HA-Helper to get a new sensor:
0 -
Dank, ben dankzij dit verder gaan kijken dan mijn neus lang is. Het is inderdaad gewoon mogelijk om dit soort settings uit te lezen, maar ook om waardes in te sturen naar de thermostaat zoals "Wanneer deur 1 gesloten en er is 30 minuten geen beweging, zet dan de thermostaat op 18 graden.
0