Tado X thermostaat i.c.m Remeha avanta 28c
Hoi allemaal!
Sinds afgelopen woensdag ben ik overgestapt naar Tado X (Voorheen een Tado V3). De aansluiting ging vrij soepel en de bedrading exact het zelfde aangesloten als de Tado v3. (Opentherm)
Bij het configuren kwam mijn ketel niet tevoorschijn dus ik heb aangegeven dat er voorheen een Tado V3 aan de muur hing en dat lijkt te werken.
Helaas kom ik momenteel tot de conclusie dat na ongeveer 1 dag de ketel niet meer het uit commando ontvangt. Oftewel de verwarming gaat aan, hij komt bij ze setpoint, tado geeft aan dat hij stopt met verwarmen, maar de ketel gaat stug door.
Als ik de tado loskoppel, de batterijen er uit haal en opnieuw op laat starten dan doet hij het ongeveer weer voor 1 dag.
Ik ben al in contact met de helpdesk, maar tot nu toe nog geen resultaat, iemand die dit toevallig eerder heeft gezien en nog een suggestie heeft wat ik kan checken?
ps. Ik heb ook nog 4 tado radiatorknoppen draaien, hiervoor heb ik voor de test momenteel alle verwarmingzones uit gezet. Dus deze zouden geen invloed mogen hebben op de warmtevraag van de ketel.
Reacties
-
Ik zag al bij andere topics dat in sommige situaties bij Tado X de ketel kennelijk zelf denkt dat het geen OpenTherm maar aan/uit regeling is. Als de Tado er aan hangt denkt de ketel dan dat hij nog aan moet.
Je kunt de boel omzetten naar aan/uit en kijken of alles dan wel goed werkt, en zo ja doorzetten bij de helpdesk om dit opgelost te krijgen. Maar dan heb je in ieder geval een werkende regeling.
0 -
Ik heb heb min of meer hetzelfde probleem met de aansluiting van de 28C. Op opentherm krijg ik direct code 8 op het display. Bij aan/het werkt het naar behoren. Dit lijkt dan een probleem in de gateway te zijn
0 -
Bedankt voor jullie info! Ik ga nog eens verder in gesprek met tado om te kijken of ze het op kunnen lossen.
Het rare vind ik vooral dat hij het een tijdje goed doet, wat er op lijkt dat de communicatie wel werkt! Maar daarna de thermostaat een soort van vastloopt.0 -
Heb dezelfde ketel en kwam de Avanta 28c ook niet meer tegen in de app. Wel de ‘Avanta ..c’, dus die maar gekozen. Alles werkt zoals het zou horen. Heb je die optie ook al geprobeerd?0
-
@MartijnM, kun je aangeven waar in de app dit hebt aan kunnen geven, Ik ben dit tijdens de installatie van de X Wireless niet tegengekomen (behalve voor de bedrading).
0 -
@MartijnM ik had die optie bij de tado V3 inderdaad wel, bij Tado X zie ik de optie wel maar dan krijg ik alleen bedradingsinstructies, ik heb niet het gevoel dat het iets in stelt.
Welk type thermostaat heb jij?0 -
Her moet wel iets instellen, X is OT of relais, dus die keuze wordt gemaakt. Overigens maak ik uit andere posts op dat de X thermostaat naar aan/uit kan switchen als die geen OT signaal meer detecteert. Maar dat is speculatie, ik heb geen kennis van of ervaring met X.0
-
Yes, ik heb aangegeven dat ik een TADO v3 thermostaat had hangen, en daar moest je inderdaad instellen dat ik opentherm gebruik.
Afgelopen weekend is mijn ketel niet meer vast blijven hangen, maar hij werkt alleen als tado op stand 2 of 3 wilt verwarmen. Bij stand 1 wordt hij gewoon uitgestuurt waardoor eigenlijk de setpoints niet behaald worden.
1 -
@Jeroen_Oosterom . Dit is precies mijn observatie. Heb jij relais of OT aangesloten ?0
-
"maar hij werkt alleen als tado op stand 2 of 3 wilt verwarmen. Bij stand 1 wordt hij gewoon uitgestuurt waardoor eigenlijk de setpoints niet behaald worden."
Bij mijn (Intergas) ketel is dat een ketel configuratie parameter. De ketel heeft altijd een beperkt modulatiebereik, hij kan bijvoorbeeld van 25% tot 100% moduleren. Als de thermostaat vraagt om 20% dan kan ik in het ketel menu instellen wat ie dan moet doen: uit blijven of op het minimum van 25% gaan branden.
Dus kijk eens in de handleiding van jouw ketel of die dat ook kan.
0 -
Ik weet niet precies wat hier mis gaat, maar laat ik een paar dingen verhelderen:
- Voor V3+ (en ouder) moet de thermostaat geprogrammeerd worden voor de ketel. Dat gaat automatisch tijdens de installatiestappen in de app. Voor tado X hoeft dit niet meer, de thermostaat detecteert dit zelf.
- Bij @Jeroen_Oosterom detecteert de thermostaat Opentherm en is er geen sprake van omschakelen naar relais. Dat gaat hier niet mis.
Als ik het goed lees is er al contact met support. Maar ik heb het idee dat het probleem hier is dat een kamer langere tijd warmte vraagt, wat de constant verwarmende ketel verklaart. En mogelijk kan de ketel zijn warmte onvoldoende kwijt? Ik zie verder niets geks bij het gedrag van de ketel. Hij verwarmt wanneer er een warmtevraag is, en anders niet. Tenminste, zo ziet het er op het eerste gezicht uit. Alleen op 5 oktober zie ik iets geks. Wat me wel opvalt is dat de woonkamer erg langzaam opwarmt bij een warmtevraag; zit er lucht in de radiatoren, of is het vloerverwarming?
0 -
@Rob. Ik ervaar hetzelfde als @Jeroen_Oosterom . Heb de relais schakeling aangesloten. Bij een kleine warmte vraag (1 van de 3 led) geeft de thermostaat aan dat er verwarming is echter de ketel doet niets. Verhoog je de warmte vraag slaat de ketel gelijk aan0
-
De warmtevraag met 1-3 kringeltjes is een versimpelte weergave. Achter de schermen is het een percentage. Bij een relais zijn er eigenlijk maar 2 mogelijkheden; AAN of UIT. Wanneer er een warmtevraag is van meer dan 0% en minder dan 100%, wat doe je dan als thermostaat? We maken dan gebruik van een PWM modulatie.
Wanneer jij 1 van de 3 ziet, zal je een erg bescheiden warmtevraag hebben. De ketel zal dan langer uit zijn dan aan. Dat is op zich normaal. Echter, wanneer je constant die 1/3 hebt, dan moet de ketel wel af en toe aan gaan. Volgens mijn gegevens doet hij dat ook.
Dit is echt compleet iets anders dan de Opentherm aansturing van Jeroen.
1 -
@Rob
Dank voor je uitleg over de PWM modulatie. Idd de ketel slaat heel af en toe aan en verwamt het water dan tot 40 graden en slaat dan gelijk af. Op deze manier word de woonkamer met vloerverwarming 0.1 graad per uur hoger. Dat lijkt me vrij lang duren voordat we een halve graad hoger zijn (die ik in mijn test deed omdat er niets gebeurde). Kan dit nog een leer proces zijn ?
Ik had als eerste de Opentherm aansluiting getest maar kreeg eerst een code 8 op het scherm (Iets met aan en afvoer temperatuur) deze ging weg en de ketel ging branden. Echter daarna het zelfde effect als met relais aansluiting. Weet nog niet wat beter werkt in mijn situatie. Mijn oude lyric T6 was wel in OT mode aangesloten
Ik heb nog even in de installatiehandleiding van de 28c gekeken maar kan zo geen instelling vinden voor de modulatie (in OT mode)
0 -
@rob Het betreft lage temperatuur radiatoren waarbij de ketel op 55 graden ingesteld staat. Tot vorige week woensdag had ik de Tado V3 aan de muur hangen en daar werkte de hele situatie perfect mee, Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat dit aan of de ketel of de radiatoren ligt.
Het gevoel wat ik heb is dat de opentherm aansturing van Tado X anders is ten opzichte van Tado V3, er is alleen niemand die mij daar verder wat over kan vertellen. Ik weet van de Tado V3 dat de maximale temperatuur van de ketel ingesteld kon worden, en ik vermoed dat deze ook gebruikt werdt om een juiste regeling te maken. Kan het zijn dat de Tado X standaard van een hoge temperatuur uit gaat waardoor nu de stand 1 eigenlijk te laag is voor de ketel?
Ik krijg het namelijk totaal niet voor elkaar om de ketel uberhaupt op stand 1 aan te krijgen, wat er op lijkt dat de Tado X op stand 1 anders aanstuurt dan dat de Tado V3 voorheen deed. Dit zorgt er ook voor dat de kamer eigenlijk vrij wel niet ze setpoint behaald want zodra tado naar stand 1 gaat doet de ketel niks meer.
Er spelen dus eigenlijk twee problemen.1: Wat hierboven is beschreven dat stand 1 eigenlijk niks doet. Wat er voor zorgt dat bijvoorbeeld gisteren (6 oktober) vanaf 09.36 tot 15.39 tado denkt dat hij op stand 1 aan het verwarmen is, maar de praktijk was dat de ketel gewoon uit was. Om 15.39 het setpoint verhoogd zodat hij met stand 2 ging verwarmen en dan zie je ook meteen resultaat.
2: Dat ondertussen al 3x de gehele thermostaat de ketel niet meer aanstuurde (5 oktober voor het laatst), wat er voor zorgde dat de ketel in zijn huidige stand bleef hangen en oneindig bleef doorverwarmen. Een herstart van de thermostaat losde dit op. (Dit gaat sinds afgelopen zaterdag tenminste goed). Enigste wat ik veranderd heb is dat ik alle radiatorknoppen heb los gekoppeld van een verwarmingszone. Zodra de thermostaat alleen goed werkt ga ik langzaam weer testen met de knoppen om te kijken of dat ook goed gaat.
0 -
@Rob schrijft: En mogelijk kan de ketel zijn warmte onvoldoende kwijt? Ik zie verder niets geks bij het gedrag van de ketel.
Ik vraag me af of dit probleem wat inherent was aan V3 nu is opgelost in X:
Omdat de knoppen "proportioneel" regelen draaien ze bij "een beetje warmtevraag" ook maar een beetje open. Echter als er slechts 1 radiator in het huis een beetje vraag heeft, dan gaat er dus ook maar 1 knop een beetje open, en heeft de ketel het probleem dat ie de warmte onvoldoende kwijt kan.
Eigenlijk zou in zo'n geval de knop volledig open moeten gaan en de ketel op lage modulatie gestart. Als er meerdere kamers zijn die verschillende hoeveelheden warmte vragen dan moet dat door onderling verschillende opening van de kranen geregeld worden. In V3 kon dat niet, omdat de kranen niets weten van elkaars warmtevraag. Maar kan dat nu in X wel? Dus:
1 kamer met warmtevraag → kraan volledig open
2 kamers met beiden dezelfde vraag → beide kranen volledig open
2 kamers, een met veel en een met weinig vraag → 1 kraan volledig open, de andere gedeeltelijk
enz voor meer kamers en verschillende vraag.
(en dan is er nog het verhaal dat als de boel op temperatuur is in alle kamers die wamte vroegen, de stand van de kranen eigenlijk onveranderd moet blijven tot het volgende moment dat er ergens weer warmte gevraagd wordt)
0 -
@Jeroen_Oosterom @SjaakW Sorry voor de verlate reactie, maar was in het buitenland. Ik heb de X bedrade thermostaat (en heeft de bedrade V3+ vervangen). Uiteraard OT en heb bij 'care & protect' aangegeven dat ik een Remeha Avanta ..c heb (icm vloerverwarming én radiatoren). Meer was er niet nodig
0 -
@MartijnM, ben wel benieuwd of de ketel ook aangaat bij lage warmtevraag (1 kringeltje). Gaat de ketel dan moduleren. Dat "care & protect" is toch met een abonnement ? Weet niet of het instellen hierbinnen nog uitmaakt voor de "normale" werking.
0