w.Intercom = i;Ervaringen met tado X vs V3+ — tado° Community

Ervaringen met tado X vs V3+

Voor ik van start ga wil ik eerst graag vermelden dat mijn opmerkingen niet bedoeld zijn om te klagen, maar als goedbedoelde terugkoppeling op de tado X thermostaat zodat in de toekomst wellicht verbeteringen kunnen komen.

Daar ik een grote fan ben van thread/matter en ook verschillende borderrouters en nodes heb (apple TV en homepod mini's, spul van Eve) had ik besloten om initieel voor de tado X thermostaat (geen radiatorknoppen) te kiezen als vervanging van mijn "domme" Honeywell Chronotherm Touch, echter bij een week gebruik (bij redelijk koud weer) zijn mij toch wat zaken opgevallen:

• De functie "vroege start" (adaptief verwarmen zoals Honeywell dit noemt) is gewoonweg niet beschikbaar. Deze functie is een heel gemis omdat het huis in de ochtend net warm is als ik naar mijn werk moet vertrekken.
  • Hetzelfde geld ook voor de "verwarmen voor aankomst" functie van geolocatie, wat erg jammer is, daar dit een key feature is van de betaalde abonnements-service.
  • De tado X (getest met en zonder bridge) lijk regelmatig ruzie te krijgen met andere thread nodes (temperatuur sensoren van Eve) waardoor de koppeling tussen homekit verbroken wordt of dat de thermostaat stopt met verwarmen. Dit kan ik tijdelijk oplossen om in homekit een vaste thread border router in te stellen.
  • De thermostaat lijk ook erg traag te regelen, al weet ik niet of dit door bovenstaande komt of dat hij nog moet inregelen. Maar de performance, vergeleken met de Honeywell thermostaat, is overduidelijk minder.
  • De statistieken in de app zijn soms complete random of blijft hangen op een kortstondige handmatige instelling. Bv had ik de verwarming op 14 gezet omdat de deur open stond.
  • Op de een of andere manier is in de app voor IpadOS de functie aanvoertemperatuur optimalisatie niet beschikbaar. Al vind ik dit geen showstopper (dit probleem bestaat ook met de V3+).
  • De tado X heeft ook geen warmwater besturing, al vind ik dit ook geen showstopper.
  • Het zou prettig zijn als de Bridge X een functie zou hebben om het thread netwerk te kunnen bekijken.

Een familielid heeft een tado V3+ thermostaat en deze blijkt wel de functies "vroege start" en "verwarmen voor aankomst" te beschikken en omdat deze functies best belangrijk zijn voor mij heb ik besloten de tado X te retourneren en een tado V3+ starterkit te nemen.

Al moet ik nog wat langer ervaring opdoen met de V3+. Maar, naast het beschikbaar zijn van de twee functies, lijkt alles veel stabieler te draaien.

Uiteraard begrijp ik dat bij nieuwe technologie je soms wat meer geduld moet hebben, maar is er een plan van tado om de (in mijn ogen key functies) "vroege start" en "verwarmen voor aankomst" naar de tado X te brengen?

Reacties

• qmunity
    qmunity ✭✭✭

Ja, helaas heeft tado veel functie verwijdert, je kan ook niet meer bepalen, welke radiatorthermostaat de temperatuur in een kamer meet als je meer dan een heeft.

En de verschillende tijdplannen zijn weg (alleen nog ma,di,wo,do,vr,za,zo mogelijk). Ik heb het altijd als profiel voor vakantie "misbruikt".

Ook de automatische stop van manuele temperatuur zetten als je de woning verlaat is verwijdert.

Als je een CV ketel met een andere "bus systeem" dan OpenTherm heeft, moet je AAN/UIT gebruiken, wand dat is ook verwijdert.

tado X kan ook geen AirCo aansturen en met full-elektrisch warmtepompen werkt het ook nog niet goed.

• Sinds een paar weken Tado X in ons "nieuwe" huis, op ons vorige adres v3+. Ondanks een vrij oude Remeha ketel op het nieuwe adres, werkt alles zeer goed via OpenTherm. In mijn ervaring is de X stabieler dan de v3+, waarschijnlijk doordat het vorige huis te groot was voor de bridge (radiatorknoppen ver weg van de meterkast waren zo nu en dan offline bij de V3+), en hier in elke kamer met Tado ook een AppleTV of HomePod om het Thread netwerk te steunen.

Ik mis de vroege start ook, nu de verwarming maar wat eerder aan en via het schema in stappen verhoogd. Tapwater kan ik niet beoordelen, die werkte op ons oude adres niet vanwege aan/uit schakeling.

In Apple Woning/HomeKit/Eve app waren de Tado's af en toe offline, terwijl ze op hetzelfde moment in de Tado app gewoon wel online zijn. Na een aantal dagen lijkt dit gestabiliseerd - geen idee of dit te maken heeft met het correct opbouwen van het Thread routeringsprotocol oid.

Leuke bijkomstigheid van de Matter integratie is dat het nu heel eenvoudig is om de pomp van de vloerverwarming te sturen via Eve Energy (de vloerverwarming is nog van het oudere type met hogere temperatuur).

• Rob
    Rob Admin
    21 oktober aangepast

helaas heeft tado veel functie verwijdert

We hebben niet zo zeer dingen verwijderd, het is in ieder geval qua app meer het geval dat we bepaalde functie nog niet geimplementeerd hebben voor X. X is fundamenteel anders dan V3+, waardoor we alles op nieuw op moe(s)ten bouwen. We gaan de functies in de app voor V3+ en X gewoon gelijk trekken zo ver ik weet. Als in; meer toevoegen voor X. Vroege Start etc komt allemaal nog. Enkel de ondersteuning voor andere bustypen dan Opentherm, dat is iets dat niet terug gaat komen voor X zo ver ik weet.

• Dag Barto,

Paar tips mbt de Tado X om, om de aangehaalde zaken heen te werken. Misschien heb je er iets aan.

• De functie "vroege start" (adaptief verwarmen zoals Honeywell dit noemt) is gewoonweg niet beschikbaar. Deze functie is een heel gemis omdat het huis in de ochtend net warm is als ik naar mijn werk moet vertrekken.

- Hier is weinig aan te doen op dit moment behalve de schema’s aan te passen. Eerder verwarmen zodat het eerder warm is, kan een omweg zijn om dit “op te lossen”.

• Hetzelfde geld ook voor de "verwarmen voor aankomst" functie van geolocatie, wat erg jammer is, daar dit een key feature is van de betaalde abonnements-service.

- Aangezien je HomePods en een Apple TV hebt. Zou je middels HomeKit de temperatuur kunnen laten regelen afhankelijk van je thuis/afwezigheid. Misschien is dit een tijdelijke oplossing. (Of budgettaire aangezien je dan buiten het abonnement om kunt)

• De tado X (getest met en zonder bridge) lijk regelmatig ruzie te krijgen met andere thread nodes (temperatuur sensoren van Eve) waardoor de koppeling tussen homekit verbroken wordt of dat de thermostaat stopt met verwarmen. Dit kan ik tijdelijk oplossen om in homekit een vaste thread border router in te stellen.

- Helaas zo direct zie ik daar geen oplossing voor.

Misschien helpen deze tips, misschien ook niet. 😉