w.Intercom = i;Tado X verbinding is onbetrouwbaar — tado° Community

Tado X verbinding is onbetrouwbaar

Ik heb sinds enkele dagen Tado X hangen in plaats van de V3+. Dit voornamelijk in verband met de “verbeterde” connectiviteit.

Tot op heden is de ervaring tegenovergesteld. Ieder apparaat (zowel 5 radiator knoppen als de bedrade thermostaat) gaat meerdere keren per dag offline. Zelfs een tweede Bridge X verhelpt dit niet. Beide bridges zitten overal binnen 2 meter van de overige apparatuur en bij een wifi accespoint. Dit lijkt dus op softwarematige problemen of een probleem met Bridge X. Het zijn ook nooit alle apparaten tegelijk die offline gaan (vaak maar 1). Dus de internetverbinding is wat mij betreft ook uitgesloten.

Ik sta open voor suggesties. Maar het verplaatsen van de Bridges heeft niet gewerkt.
Getagd:

Reacties

• Rob
    Rob Admin

Ik vermoed inderdaad dat hier iets mis gaat. In principe heeft de X Bridge een vrij vergelijkbaar bereik met de V3+ Bridge. Met het grote verschil dat je bij X meerdere Bridges kan gebruiken om het bereik uit te breiden, de Draadloze Ontvanger X ook als Bridge functioneert en dat Thread Border Routers van andere merken ook werken. Plus, je hebt het voordeel dat de bridge X draadloos is (behalve stroom) en je hem dus makkelijker kan verplaatsen.

Bij jou gaat het met X duidelijk slechter dan met V3+, en dat is niet 'normaal'.

Ik vermoed dat er OF iets is dat stoort OF een defect. Ik zou aanraden om met support contact op te nemen, via de chat. Daar kunnen ze het beter uitzoeken.

• ik heb hetzelfde probleem. Dit weekend overgestapt van V3+ naar X. Vandaag zijn 10 knoppen offline en ook de thermostaat. De bridge zelf doet het wel en 4 knoppen wel. Kan iemand mij helpen? De chat functie begrijpt mij niet. Hoe kan ik assistentie krijgen?

• Heb je toevallig een Apple TV? HomeKit uitschakelen op de Apple TV en de Apple TV daarna opnieuw opstarten en ik heb daarna geen moment meer onderbrekingen gehad. Is dat toevallig? Geen idee.. Na een aantal dagen waren pas al mijn apparaten qua firmware bijgewerkt. Dan kan ook mee hebben gespeeld. Ik had een support ticket lopen via de chat maar heb niet het idee dat ze op de achtergrond iets veranderd hebben. Kreeg alleen het advies de bridge te verplaatsen.
  • Jarno_G
    Jarno_G
    22 oktober aangepast

Ik kreeg op een gegeven moment ook problemen met de verbinding, maar dan meer op het niveau van "Matter". En vooral in Home-Assistant.

Ik heb nu m'n Bridge X een statisch (vast) IP adres gegeven ipv opnemen in de DHCP-pool. Daarna heb ik m'n thermostat X en mn bridge X beide uit de app verwijderd en opnieuw toegevoegd aan de app, en daarna weer in matter in H-A. Tot op heden werkt dit voor mij. Ik hoop dat dit ook voor mijn toekomstige plannen met de Tado X radiatorknoppen zal werken.

• Hou er rekening mee wanneer je Tado X kamer-/radiator-thermostaten wilt toevoegen aan Home Assistant via Matter dat IPv6 AAN staat in je netwerksettings van Home-Assistant.

Matter werkt nl. via IPv6.

• Jarno_G
    Jarno_G
    17 november aangepast

Ter info

Er zijn veel mensen die via KPN een Experiabox V10 of V12 hebben, in deze Experiabox V10/V12 KAN het zijn dat er problemen ontstaan met IPv6 dus ook met "Matter".

KPN is bezig met dit probleem, dus er komt eerdaags nieuwe firmware voor de Experiabox V12.

Tijdelijke oplossing:
    Zet IPv6 uit in de Experiabox V12, maar zorg dat je wel je IPv6 aan hebt staan in Home-Assistant. (Netwerk-instellingen in Home-Assistant).
    Ik moet wel zeggen dat dit voor mij op de oplossing is, waarbij ik Home-Assistant voor het moment draadloos via Deco's heb verbonden (welke IPv6 goed ondersteunen). Heb nog niet geprobeerd om deze bedraad aan te sluiten aangezien de positie van Router ⇐⇒ HomeAssistant dit zeer lastig maakt.

Bron: Regelmatig werkt IPv6 niet op de Box 12 | KPN Community

• Ik heb een starterkit aangekocht met Bridge en X Thermostaat, Bridge zonder problemen geconnecteerd maar ik kan de Thermostaat niet toevoegen als accessoire in de app van tado. Alles geprobeerd: reset, terug naar fabrieksinstellingen, alles verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, router gereset, alle stappen van de app gevolgd, niets werkt. Iemand een idee?

• Wanneer je de bridge hebt geconnecteerd, neem ik aan dat je hem kan zien in de app van Tado ?

De X thermostat, is dit de bedrade uitvoering of de draadloze uitvoering ?

• Ik had vandaag ook ineens dat alles offline was in de app en in matter op Home-Assistant, behalve de bridge X.
    Heb een bedrade thermostaat met 5 radiatorknoppen verdeeld over 2 zones.

Ik krijg wel een melding op de telefoon van Tado, maar er staat verder geen info in bij uitklappen van de melding.

Is hij dan aan het updaten oid ?

Heb de bridge eruit en erin gedaan, en daarna de kamerthermostaat herstart. Duurde even, maar alles is weer online.

Het zou er mee te maken kunnen hebben dat ik de ketel vanmorgen uit heb gehad vanwege het verwijderen van een paar leidingen van de CV. Ik heb overigens een Intergas 36/30.