Heeft de extensiekit externe voeding nodig?
Ik heb afgelopen jaren met mijn Tado via de extensiekit een Vaillant HR Solide aangestuurd. Volgens mij een OpenTherm protocol via de eBus. Ik had geen externe voeding op de extensiekit aangesloten. Ging perfect, geen storingen.
Recent heb ik de Vaillant vervangen door een jongere Nefit Trendline en volgens protocol (wizard) heb ik de extensiekit aangesloten op de EMS aansluiting van de ketel. (geen converter). Alles leek te werken, ook de extensiekit zonder voeding. Maar al snel sprong de ketel in storing. Geen code (alleen een verlicht display met twee horizontale streepjes naast elkaar) en het enige dat hielp was de stekker eruit/erin. Daarna ging alles weer goed voor korte duur.
Navraag bij Nefit leerde dat ze de aansturing van Tado via EMS niet kunnen garanderen. Wel via aan/uit, en anders via OpenTherm en dan is er een converter nodig van EMS naar OT.
Vanavond de Extensiekit (EK) aangesloten op de aan/uit bus van de ketel (groene blokje). Toen kwam ik er achter dat de EK voeding nodig heeft. Nu werkt alles zoals het hoort.
Dat wierp bij mij de volgende vragen op:
- heeft de EK altijd externe voeding nodig?
- Zou het probleem via EMS kunnen komen door het ontbreken van een externe voeding? (voeding via EMS te laag of niet stabiel?)
Antwoorden
-
Korte antwoord is: JA. Er zit toch een handleiding bij? Staat dat daar niet in?
zonder dat werkt het niet.1 -
heeft de EK altijd externe voeding nodig?
Hangt ervan af. Voor EMS niet (die levert zelf voldoende voeding), voor aan/uit wel. Dit geldt enkel voor de Extensiekit, niet voor de nieuwere Draadloze Ontvanger. In principe staat dit ook in de installatie instructies?
Zou het probleem via EMS kunnen komen door het ontbreken van een externe voeding? (voeding via EMS te laag of niet stabiel?)
Ik denk het niet. Ik zie dat je het account nieuw aangemaakt hebt, waardoor ik oudere data niet kan zien. Ik kan daardoor niet zien of de configuratie van de Extensiekit juist was, ik kan de communicatie met de ketel niet zien.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik me niet helemaal meer kan herinneren hoe het zat met het toevoegen van voeding bij EMS bij de Extensiekit; of dat aangeraden of juist afgeraden werd. Ik meen dat het afgeraden werd.
Wat ik me wel afvraag is wat voor soort storing de ketel gaf. Dat is de informatie die ik hier mis.
(oude ketel) Volgens mij een OpenTherm protocol via de eBus
Het is OF Opentherm geweest, OF eBus. Of, je had er een converter tussen. Ik vermoed dat je gewoon eBus had, niet Opentherm. Wanneer je nu een EMS ketel hebt en de Extensiekit was nog ingesteld voor eBus (of Opentherm), dan kan dat ervoor gezorgd hebben dat de aansturing van de nieuwe ketel niet werkte.
Navraag bij Nefit leerde dat ze de aansturing van Tado via EMS niet kunnen garanderen. Wel via aan/uit, en anders via OpenTherm en dan is er een converter nodig van EMS naar OT.
Converters raden we af voor V2-V3+ apparaten. Beter is het om direct op de bus aan te sluiten, mits we die ondersteunen. En dat doen we hier.
Dat Nefit het niet kan garanderen begrijp ik, aangezien ze (waarschijnlijk) niet met onze apparaten getest hebben. Wij hebben echter goede ervaringen met de aansturing van Nefit ketels via EMS. Aan/uit kan ook, maar dan mis je modulatie.
Zo te zien ben je niet bang om de thermostaat-bekabeling in de ketel aan te passen. Ik zou aanraden om het weer op de EMS bus aan te sluiten. Daarnaast de bekabeling in de Extensiekit weer aanpassen naar de bus, en de externe voeding (voor nu) even los koppelen. Extensiekit instellen op EMS (D31). Ketel opnieuw starten (stekker eruit). Dan het geheel even laten lopen en hier een @Rob toevoegen wanneer het tijd voor mij is om er eens naar te kijken. Wanneer dat met de instelling van de Extensiekit niet lukt, dan kan ik dat ook doen. Ik ga het echter niet nu preventief zonder jouw toestemming doen, aangezien je dan zonder verwarming zit totdat je de bekabeling aanpast.
0 -
Hallo @Rob, dank voor de uitgebreide reactie en de heldere uitleg.
Om kort te reageren: de ketel functioneert nu prima. Met enkel 60m2 vloerverwarming die dag en nacht op 19 graden staat is dit prima en hoef ik niet de modulerende functie van de thermostaat terug. Nu moduleert de ketel (op basis van aan- en afvoertemperatuur).
Om uitgebreider te reageren zal ik proberen om te reageren op jouw vragen en opmerkingen.
Ik kan daardoor niet zien of de configuratie van de Extensiekit juist was, ik kan de communicatie met de ketel niet zien.
Ik heb de installatie van de IB, Extensiekit en Tado vanaf het begin gedaan. Daartoe heb ik mijn woning uit Tado verwijderd. Alles spanningsvrij gemaakt, internetkabel eruit en dan stap voor stap de installatie-instructies gevolgd. Vanaf de ketel ging het kabeltje van de 1 en 2 op het EMS (oranje) blokje naar respectievelijk de - en + van de extensiekit. (de rechter twee aansluitingen naast de A)
Alle instellingen in de Tado/extensiekit waren ook goed overgenomen, alleen HC00 was niet selecteerbaar. Hij stond op HC01.
Wat ik me wel afvraag is wat voor soort storing de ketel gaf. Dat is de informatie die ik hier mis.
Het meest voorkomend was dat de ketel in storing sprong. Dan lichtte de display van de ketel op en dan stonden er twee horizontale streepjes naast elkaar (verder geen storingscode). Hij reageerde dan nergens op, ook geen reset. Het enige dat hielp was stekker eruit/erin. Dan begon de ketel vol enthousiasme te draaien en dan leek het goed te gaan. Maar de ketel reageerde niet stabiel op warmtevraag. Warm tapwater was lauw, wisselend lauw en warm. Ook warmtevraag voor de verwarming leverde ook niet altijd actie van de ketel op. Soms gebeurde het dat het radiatortje in beeld stond en een vlammetje, maar dat de aanvoerleiding niet warm werd. De ketel 'draaide' niet. Bij warm tapwatervraag werd dan het water warm van de restwarmte in de ketel (?) maar dan kwam er geen kraantje in beeld. Volgens de Tado-app stuurde hij de ketel wel aan. Was in de grafiek te zien en aan de kringeltjes op het verwarmingsscherm. Bij een eerder contact met de klantenservice van Tado per mail gaven ze aan dat op afstand alles goed leek te functioneren.
Wanneer je nu een EMS ketel hebt en de Extensiekit was nog ingesteld voor eBus (of Opentherm), dan kan dat ervoor gezorgd hebben dat de aansturing van de nieuwe ketel niet werkte.
Het was inderdaad eBus. Alle instellingen heb ik bij de andere ketel helemaal opnieuw gedaan, dus hij werkte niet met oude instellingen.
Ik zou aanraden om het weer op de EMS bus aan te sluiten.
Zoals ik hierboven schreef hoeft dat van mij niet. Maar als ik jou daar mee kan helpen om een en ander uit te sluiten, dan doe ik dat graag. Wellicht komt er nuttige informatie uit voort?
En als laatste: de extensiekit heb ik al een paar jaar. Een handleiding kon ik niet vinden.
0 -
Jan, gezien jouw vloerverwarming zou je prima kunnen overwegen om het zo te houden. Mij help je er niet mee om het te veranderen. Misschien zou je in theorie een beetje minder energie kunnen gebruiken via de modulerende aansturing, maar ik weet niet hoe significant dat is.
Qua handleiding: Die vind je in de app. Instellingen → Kamers & apparaten → Extensiekit → Installatie instructies. Let wel dat wanneer je installatie instructies doorloopt, de configuratie van de Extensiekit automatisch aangepast wordt aan de instructies. Dus afhankelijk van wat je kiest gaat het in jouw geval vanwege jouw ketel dan automatisch EMS worden, gok ik. Dan wordt je relais weer uitgeschakeld.
Vanaf de ketel ging het kabeltje van de 1 en 2 op het EMS (oranje) blokje naar respectievelijk de - en + van de extensiekit. (de rechter twee aansluitingen naast de A)
Alle instellingen in de Tado/extensiekit waren ook goed overgenomen, alleen HC00 was niet selecteerbaar. Hij stond op HC01.
Dat is allemaal prima, maar welke code (D…) heb je gekozen? En DHW, ja of nee? Daar ging het mogelijk mis. Maakt verder ook niet uit, ik zou alle klanten adviseren om dat menu voor installateurs überhaupt niet te gebruiken en de configuratie automatisch te laten doen door de installatie instructies in de app te doorlopen.
0 -
Oké Rob, dan laat ik het voorlopig zo.
In de eerste instantie heb ik de ketel via EMS aangesloten volgens de installatie instructies.
Pas toen er storingen waren ben ik in het installateursmenu gaan kijken.
De instellingen waren TS - HC01 - HW aan - EK aan - D31
Later heb ik HW uitgezet en de extensiekit verder van de ketel gehangen, maar dat heeft niet geholpen.0