Rapportage verwarmingsketel

Hallo,

Het zou een mooie optie zijn als je de kan uitlezen wat de verwarmingsketel doet en of deze wellicht aan onderhoud toe is etc.

Met vriendelijke groeten,

Ruud

44
44 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Ik zou graag wat meer informatie over de werking van de ketel willen, bijv de aanvoer en afvoer temperatuur, het toerental van de pomp, het aantal uren dat de ketel aanstaat, enz. Zou dat niet mogelijk zijn met een Opentherm systeem?

    Ook snap ik niet waarom stats en analytics wel op de app zijn maar niet op my tado op de website. Graag op alle platforms (IOS, Android, MacOS, Windows) dezelfde functionaliteit!

  • Vind ik nuttige extra informatie, graag toevoegen wat via Opentherm zinvol is, m.n. uren gebruik en temperatuur.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Bij een "domme" opentherm thermostaat krijg je ook foutcodes van de ketel (of in ieder geval een icoontje DAT er iets fout is) op je thermostaat. En een indicatie dat de ketel brandt en hoe hard (bijv 1-5 vlammetjes), en of die brandt voor verwarming of voor warm water.

    Ik snap wel dat de resolutie van het Tado display zo laag is dat het lastig is om dat allemaal zo mooi te maken maar het minimum zou toch moeten zijn dat je kunt configureren dat er een extra scherm na de temperatuur verschijnt waarop e.e.a. aan status getoond wordt, al was het maar als een paar balletjes en bijv een F ofzo.

    Maar ja, dat komt natuurlijk weer op de roadmap voor 2025 te staan zoals al onze wensen...

  • Als toevoeging waarom dit relevanter is dan hierboven op eerste gezicht lijkt. De kachel stookt met een bepaalde intensiteit als deze modulerend is. Op dit moment kunnen we in de grafieken heel mooi zien hoe per zone deze warmtevraag wordt afgenomen, echter is niet duidelijk welke totale warmteaanbod uit de ketel komt.

    Denk aan een grote kamer met meerdere radiatoren, die net zoveel warmte lijkt nodig te hebben dan de kleine (goed geisoleerde) kinderkamer. Als de kinderkamer warmte vraag lijkt het heel veel te zijn, terwijl de ketel op zo'n moment maar op een laag pitje draait.

    Ik snap dat storingen lastig te doen zijn aangezien jullie zoveel verschillende merken en protocollen moeten ondersteunen. Eventueel zou het geframed kunnen worden als een soort bonus feature. Bij sommige kachels kan deze wat uitlezen en aan de eigenaar vertellen, maar reken er niet op.

  • Rutger, hoe en waar kun jij dan zien op dit moment hoe een modulerende ketel stookt? Ik zie dat bij min helemaal niet.

    Micha
  • Inmiddels gevonden nu ik wat meer data zie ;)
  • Nielsie
    Nielsie
    januari 2020 aangepast
    Mijn ketel geeft ook aan als er een onderhoudsbeurt nodig is (en welke dan) (een remeha tzerra). Dat lijkt me nou ook bij uitstek info om te tonen in de app...
    de originele thermostaat toonde dat wel in het scherm.
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Bij tado kunnen ze veel meer zien dan wij.
    Heb laatst contact gehad met ene Rob.
    En die zag dat mijn aanvoer temperatuur soms hoger lagen dan er gevraagd werd.
    Die temperaturen zou ik zelf ook wel willen zien eigenlijk. In de app zou al voldoende zijn.

    Ik hoop dat dit in de toekomst nog eens gemaakt wordt. Al dan niet als een betaalde functie.
  • Vooral ook ketelstoringen of waarschuwingen. Bijvoorbeeld dat de systeemdruk te laag wordt en dat je dus bij moet vullen. Zag ik op mijn oude thermostaat in de gang ook, nu moet ik er voor naar zolder...