w.Intercom = i;Tado starterskit — tado° Community

Tado starterskit

Momenteel hebben wij in ons huis 1 thermostaat die zowel beneden als bovenverdieping aanstuurt.

Nu willen we boven een apart circuit maken en daarmee dacht ik aan slimme radiatorknoppen. Ik ben allen wat in de war met de brigde en thermostaat.

Is het voldoende om enkel een bridge te nemen en dan voor elke verwarming boven een aparte radiatorknop ? Of is het ook echt nodig om een aparte thermostaat nog te installeren ?

Heb al zitten zoeken, maar ik kom er niet helemaal uit. (Ben dan ook absoluut geen kenner)

Antwoorden

  • Wjcb
    Wjcb ✭✭

    Je hebt aan 1 tado thermostaat en 1 tado bridge voldoende. Meer dan 1 bridge is sowieso niet mogelijk. De thermostaat heb je nodig om de CV-ketel aan te sturen. Verder moet je voor iedere radiator een tado-radiatorknop hebben, ook voor de radiatoren beneden. Immers, als een radiator boven warmte vraagt, dan zorgt deze er via de thermostaat voor dat de CV-ketel gaat branden. Alle radiatoren die open staan gaan dan verwarmen. Wil je niet dat de radiatoren beneden gaan verwarmen als alleen boven warmte nodig is, dan heb je ook beneden tado radiatorknoppen nodig, zodat die de radiatoren beneden af kunnen sluiten. Anders gezegd, alle radiatoren die geen tado-radiatorknop hebben gaan verwarmen als er ergens in huis een tado-radiatorknop (via de thermostaat) om warmte vraagt.

  • HenkA
    HenkA
    21 oktober aangepast

    op dit moment is de thermostaat beneden een gewone thermostaat, geen Tado thermostaat. Ik had gedacht om dit ook gewoon zo te laten en die radiatorknoppen niet aan te passen, is dat een optie ?

    En daarmee dan m'n tweede vraag, is boven ook nog een aparte thermostaat van Tado nodig of kan ik daar werken met enkel een bridge en slimme radiatorknoppen ? omdat ik op een paar plaatsen online als starterskit enkel die bridge zie staan en geen thermostaat.

    Of kun je dan de CV ketel niet aansturen ? Ik dacht dat dat misschien via die radiatorknoppen zelf zou lukken ?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Asl je geen thermostaat van Tado hebt dan heb je ook geen koppeling met de ketel. Dat kan, maar dan kun je niet via een slimme knop om warmte vragen, alleen de warmte die in de woonkamer al gevraagd wordt reguleren.

    De bridge is een koppeling naar internet.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    @Wjcb met X zijn meerdere bridges (thread border routers, hoeft geen tado te zijn) mogelijk.
    De bridge is inderdaad de koppeling met internet maar ook de verbinding tussen de tado radiatorknoppen met de thermostaat of draadloze ontvanger.
    @HenkA
    Als je geen tado thermostaat toepast (of draadloze ontvanger) die de warmtebron in en uit kan schakelen gaat het niet werken. De meeste ketels kunnen maar met 1 thermostaat overweg.
    Op de verdieping wil je bijv verwarmen, dan moet een knop in die kamer wel een seintje kunnen geven om de ketel in te schakelen. Om dan te voorkomen dat het elders warm wordt, moeten de kranen daar allemaal dicht. Een tado knop kan dat automatisch voor je doen obv ingestelde temperatuur voor bijv woonkamer (handmatig of via schema).
    Een starterkit met alleen een bridge en/of bridge+knoppen heb ik nog nooit gezien, ik dacht dat er altijd een thermostaat of draadloze ontvanger bij zat.
  • HenkA
    HenkA

    Bedankt allemaal, ik weet wat te doen :)