w.Intercom = i;Tado en Vaillant eBUS / OpenTherm problemen — tado° Community

Tado en Vaillant eBUS / OpenTherm problemen

Hallo allemaal!

Gisteren is er bij mij een nieuwe ketel geplaatst, de Vaillant EcoTec plus 30-36cs. Deze is in theorie aangesloten zoals zou moeten voor de EBUS variant van Vaillant, maar werkt niet volledig naar behoren.

Het apparaat zelf werkt perfect, er komt keurig warm water uit en wanneer ik in Tado de boost functie gebruik om alle kamers op 25 graden te zetten springt de verwarming ook gewoon aan. Echter, als ik slechts een enkele kamer wil verwarmen (Via de tado radiator knoppen), dan springt de kachel niet aan. Ook heb ik wel een extra knop in de tado app erbij gekregen voor de temperatuur van het warme water, echter klopt deze temperatuur niet met wat de ketel aangeeft en een wijziging in een van beide wordt niet doorgezet naar de ander.

De kachel is als volgt aangesloten op de tado thermostaat:

Zoals op de foto's is te zien is de thermostaat aangesloten met de + en - op de bus + en - van de ketel printplaat. De thermostaat is ingesteld op D07 met HC01.

De OpenTherm module links is losgekoppeld en de burner off en de 24v=RT connecties zijn gebrugd. Dit lijkt allemaal overeen te komen met de informatie die ik heb kunnen vinden over Vaillant ketels met eBUS, maar leidt dus tot de situatie die ik hierboven heb beschreven.

Daarnaast heb ik geprobeerd om de ketel met OpenTherm aan te sturen, door de module weer aan te sluiten en de thermostaat +/- te verbinden met de OT en het aarde symbool op de module printplaat. Wanneer ik dit doe springt de verwarming ook niet aan voor 1 kamer, maar daarnaast blijft de pomp ook continu draaien, wat nog minder ideaal is.

Mocht iemand nog een idee hebben hoor ik het heel graag, alvast bedankt voor het meedenken!

Getagd:

Beste Antwoord

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Antwoord ✓
    Heb je tussen de wijzigingen door de ketel wel gereset (uit/aan)? En een tijdje gewacht (15 min)?
    In de foto's lijkt de vr33 OT module wel aangesloten, was die werkelijk afgekoppeld?
    Ik neem aan dat bij een kamer er in de app wel meer dan 1 golfje zichtbaar is?
    Anders temp hoger instellen om te testen.
    En ik neem ook aan dat het een bestaande installatie was waarin alleen de ketel is vervangen. Heb je de thermostaat verwijderd gehad en opnieuw geïnstalleerd? Mogelijk is de zoneregelaar van de kamers niet meer de thermostaat, maar is het "onafhankelijk" geworden toen er even geen thermostaat meer was in tado land.

Antwoorden

• KevinD
    KevinD
    22 oktober aangepast

Jazeker, de ketel is telkens gereset en ik heb een poos gewacht. Ook nu, een dag later, is het resultaat nog altijd gelijk.

De VR33 is niet aangesloten, ook op de foto niet, de aansluiting bevindt zich schuin boven de OT connector. Ik heb hier wel de kabel achter de andere kabels gehangen, zodat deze niet steeds de behuizing uit probeerde te komen tijdens het sluiten hiervan.

Het is inderdaad een bestaande installatie, de oude ketel was enkel via aan/uit aangesloten. De thermostaat is nog niet verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, dus de zoneregelaar van de kamers is ongewijzigd.

Het is me overigens niet helemaal duidelijk wat je met 1 golfje in de app bedoelt, gaat het dan om de grafiek waar ik de golfjes aan zet? Zo ja, is er op de momenten dat ik dit geprobeerd heb inderdaad een verwarmings vraag te zien in de grafiek.

• Andreplusplus

Ik bedoel deze golfjes (hier zijn er 3 wit = grote warmtevraag)

• Ah die golfjes, jazeker, ik heb drie witte golfjes als ik de kamer op 25 graden zet.
  • Andreplusplus
    En dan toch geen ketel die aanslaat?
  • Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Ckeck of als zoneregelaar de slimme thermostaat is ingesteld voor die ruimtes
  • Goed, ik moet me toch even verontschuldigen. Na wat testen bleek het specifiek de kamer met de thermostaat die als enige de verwarming aan zette. Je eerste bericht had al direct gelijk, hoewel de thermostaat niet herinstalleerd is waren de kamers inderdaad niet meer gekoppeld met de thermostaat. Na deze koppeling terug te zetten werkt het weer naar behoren.

Enorm bedankt voor het meedenken en nogmaals excuses. Fijne avond!