[Released] Slim Schema voor alle kamers (Schema kopiëren)

Opties
Ruudvdwal
Ruudvdwal ✭✭✭

tado° edit:
Met de release van de nieuwe app vandaag (25 oktober) zal de helft van onze klanten deze nieuwe feature krijgen. Deze update is gebaseerd op de suggestie van onze community (jullie dus), interviews die onze ontwikkelaars gehouden hebben met klanten en feedback dat kon worden achtergelaten in de app wanneer je het Slimme Schema afsloot.

De update zorgt ervoor dat je de mogelijkheid krijgt om het weekschema van een specifieke kamer te kopiëren naar een andere kamer. Je hebt dus de nieuwste versie nodig van de app, en meer dan 1 kamer in de app. Wanneer je het Slimme Schema van een specifieke kamer opent zul je een icoon zien van een schema met een naar rechts wijzende pijl. Hiermee kan je het schema kopiëren naar een andere kamer.

Mocht je tegen problemen aanlopen met deze nieuwe functie, dan horen we dat graag!

Zoals ik al meldde komt dit op dit moment enkel beschikbaar voor de helft van onze klanten, en enkel in de nieuwste versie van de app. De andere helft krijgt het binnenkort.

Origineel bericht:

Hallo,

Het zou fijn zijn als het Slimme Schema kan worden overgenomen voor alle kamers.

Met vriendelijke groeten,

Ruud

45
45 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

«1

Reacties

  • MonyVel
    Opties

    Volledig mee eens! Wij hebben ook een kamer waar het schema identiek ingesteld staan aan een andere. Het zou fijn zijn dat je Schema's onafhankelijk van een kamer kan maken & deze dan linken aan elke kamer die je wil.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als men zou inbouwen wat ik net geplaatst heb onder de titel "Slimmer schema" dan zou dit ook meteen opgelost zijn want dan maak je gewoon enkele algemene dagschema's en die hang je onder alle kamers aan de dagnamen.

    Dan heb je 1 plek (de dagschema's) om ze aan te passen en werkt dat meteen overal.

  • KoenV
    Opties

    Hoi,

    het lijkt me handig om een Slim Schema van een ruimte te kunnen kopiëren naar een andere ruimte.

    En daar dan wellicht kleine wijzigingen voor die ruimte aan te brengen.

    Tevens wellicht een mogelijkheid om bij een "elke dag" schema, bijvoorbeeld de maandag te kunnen kopiëren naar de di, wo, do...

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit is al heel vaak gevraagd. Ook kopieren naar een andere dag, en het verbeteren van het hele schema systeem zodat je ook met bijv 2-wekelijkse schema's kunt werken en uitzonderingen kunt maken voor feestdagen.

    Wordt allemaal niks mee gedaan tot nu toe.

  • Dragunov
    Opties

    Of de schema's van alle kamers/selectie van kamers in 1 keer aanpassen door een master schema

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ja zoiets zou ook kunnen. Nu ben je 8 verschillende kamers apart aan het omzetten als er iets veranderd
  • papajan
    Opties
    Ik zie hier verschillende mensen die dit ook vragen, maar vergeten te stemmen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja geen wonder want dit is al de zoveelste topic waarin je hierover zou moeten stemmen...

    Die vorige topics hebben wel veel stemmen maar dat heeft ook niks opgeleverd.

  • Dragunov
    Opties

    Misschien best ook de link hier zetten, waar je kan stemmen.

    In feite zou er een thread moeten zijn waar er links staan naar de verschillende features die zijn voorgesteld, zodat je kan stemmen op die dat jij het nuttigst acht

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja maar dat heeft toch alleen maar zin als er iemand van Tado is die die stemmen bekijkt, een lijst maakt van dingen die ze een goed idee vinden en gaan implementeren, en vervolgens de programmeur aan het werk zet om dat ook te gaan doen.

    Daar lijkt niet echt sprake van te zijn. Ooit was er wel die lijst, maar die mogen we nu niet meer zien. Ooit was er ook een overzicht van nieuwe dingen die ze gemaakt hadden in de recente versies, zie ik ook niet meer.

  • Kris_VdV
    Kris_VdV
    december 2020 aangepast
    Opties

    Net een TADO-systeem aangeschaft. Het is enerzijds handig dat je per ruimte een slim schema kan instellen. Anderzijds zijn er bij mij een aantal ruimtes die hetzelfde schema kunnen gebruiken. Volledig eens dus dat het enorm handig zou zijn om een slim schema te kunnen kopiëren naar een andere ruimte.

    Daarnaast lijkt het me ook ontzettend handig om de geavanceerde instellingen zoals Geolocatie over het geheel te kunnen instellen, zodat je dit niet per tijdsblok hoeft te doen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja niet alleen dat, het zou ook handig zijn om hetzelfde schema voor meerdere dagen te kunnen gebruiken maar niet voor alle (week)dagen gelijk, en om verschillende schema's te kunnen hebben en daar tussen te wisselen bijvoorbeeld bij een feestdag, vakantie, ziek thuis, enz.

    Man, er zou zo ontzettend veel verbeterd kunnen worden aan die domme schema's. Maar Tado doet er niks aan dus dan houdt het op.

  • MichelV
    MichelV
    december 2020 aangepast
    Opties

    En als je een schema omzet van ma-zo naar bijv. ma-vr, za, zo, dan zou het bestaande schema op de nieuwe dagen geplaatst moeten worden i.p.v. dat je het hele schema kwijt bent.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nou dat zou een optie kunnen zijn maar ik zou dat zeker niet altijd willen, want ik gebruik nu die 3 schema types om 3 verschillende schema's in te bewaren. Een schema met ma-vr,za,zo voor weken waarin ik iedere dag werk en een apart schema voor losse dagen ma,di,wo,do,vr,za,zo voor weken waarin ik een dag vrij ben. En in het schema voor de hele week heb ik de verwarming UIT staan. Nu kan ik door schema type te kiezen een gedrag selecteren. Totaal niet wat het zou moeten zijn, maar het is IETS tot ze er een goede oplossing voor hebben.

    Als het schema bij wisselen van type gecopieerd zou worden dan zou zelfs dit niet meer handig zijn.

  • lupus
    Opties

    Kopieëren lijkt geen goed idee. Wanneer je een aanpassing moet doen, moetje alles weer kopiëren. Ik heb 19 radiatoren... Maak een schema en koppel een of meerdere ruimtes aan het schema/. Opgelost. Geen kopiëren nodig.

  • Rob
    Rob | Admin
    Opties

    Ik heb de opening post aangepast. Zoals genoemd: deze feature is vanaf nu beschikbaar voor 50% van de gebruikers, mits ze de app geupdate hebben. Voor de andere helft komt het binnenkort.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je wilt niet alleen een heel schema kunnen kopieren naar een andere kamer, maar bijvoorbeeld ook een dag binnen een schema naar een andere dag.

    En meerdere schema's hebben met dezelfde structuur zodat je aparte schema's kunt maken voor zomer, winter, vakantie, etc. Die je natuurlijk weer kunt maken op basis van een kopie van een andere schema voor diezelfde kamer.

    Dus het is een eerste stap maar er is nog veel te verbeteren.

  • Rob
    Rob | Admin
    oktober 2021 aangepast
    Opties

    @Rob2

    Ik zie je punt. Echter:

    bijvoorbeeld ook een dag binnen een schema naar een andere dag.

    Dit hebben we recent toegevoegd als test in de beta versie van de app. Vrijwel niemand die het schema opende, maakte hier gebruik van. Dus is de functie niet toegevoegd aan de gewone versie van de app, om de app 'simpel' te houden. Toen we de net uitgebrachte functie toevoegden, dus een weekschema kopiëren, werd dat wel gebruikt. Dus dat mocht blijven.

    We zien in de feedback die we krijgen ook veel klanten die door een veelvoud aan functies door de bomen het bos niet meer zien. Daardoor moeten we een balans vinden tussen 'eenvoudig' en 'zinvolle functies'. Dus een balans tussen de digibeten en de power users, zeg maar. Iets waar beide goed mee om kunnen gaan.

    Dat gezegd hebbende, we zijn nog niet klaar met het project 'slim schema'. Ik verwacht nog meer aanpassingen.

    En meerdere schema's hebben met dezelfde structuur zodat je aparte schema's kunt maken voor zomer, winter, vakantie, etc. Die je natuurlijk weer kunt maken op basis van een kopie van een andere schema voor diezelfde kamer.

    Ik ben het met je eens dat we hier beter mee om kunnen gaan. In mijn privé tado° account lukt het me wel om hier mee om te gaan. Je hebt nu al 3 verschillende schema's per kamer, met 3 verschillende structuren. ma-zo, ma-vr,za,zo en ma,di,wo,do,vr,za,zo. Ik gebruik die tweede als standaard in het verwarmingsseizoen en de eerste voor een vakantiedag. In de zomer zet ik hem simpelweg manueel op 'afwezig'. Dat werkt prima. Maar, zoals gezegd, hier is nog wel wat te verbeteren om het gebruiksvriendelijker te maken.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    @Rob zoals je hierboven en in andere onderwerpen kunt zien ben ik hier al veelvuldig op in gegaan. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje sneu dat Tado bij de ontwikkeling een boel rekening houdt met 'simpele gebruikers' in een systeem wat pretendeert geavanceerd te zijn. Als je een geavanceerd verwarming regelsysteem op de markt brengt dan moet je daarin ook geavanceerde functies onderbrengen, al was het maar na kiezen van een "advanced mode" ergens.

    En een boel van de features die Tado nu heeft zijn tov klassieke thermostaten helemaal niet geavanceerd, dus daar kan best een hoop aan gedaan worden voor het te complex wordt. Kopieren van dag naar dag dat kan een Honeywell thermostaat van 25 jaar oud ook gewoon, dus dat snappen mensen vast wel.

    Wat je nu hier op het forum ziet is dat er geavanceerde gebruikers zijn die afknappen op de simpele keuzes die er gemaakt worden, en de beperkte instelbaarheid van parameters (zoals bijvoorbeeld de stapgrootte van temperatuurinstelling, maak daar nou gewoon een keuze tussen .1 en .5 graden in ergens en zet die default op .5 dan is iedereen blij).

    Het is nu allemaal veel te star voor iemand die iets meer wil.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ik denk dat het kopiëren iets is wat je niet vaak gebruikt maar het leven wel een stuk makkelijker maakt als het erin zit. Als het eenmaal loopt laat je vaak alles zo staan zoals het zit.
    Maar een functie dat je bv ma-vr;za-zo een keer extra hebt zou voor mij een zeer welkome optie zijn. En dat je die bv een eigen naam kan geven.
    Mijn voorbeeld zou bv zijn een week met m’n dochters en een week zonder m’n dochters.
    En dat er dan meerdere ruimtes met 1 handeling die andere schema hebben.
    Zoals bv slaapkamers die de ene week wel en de andere week niet gebruikt worden.
    Nu loop ik soms 5 ruimtes aan te passen als de jeugd weer bij mij bivakkeert.
    Dat moet makkelijker kunnen.

    En wat betreft het eenvoudig maken of houden van dit systeem is voor iedereen heel anders.
    Als er veel functies beschikbaar zijn gaan de mensen die dat leuk vinden er ook alles uithalen. Mensen die minder technisch zijn zullen een hoop functies niet gebruiken en dan ook niet missen.
    Neem als voorbeeld een magnetron. Daar zitten ook 1000 instellingen en functies in waarvan de meeste mensen alleen het verwarmen of ontdooien gebruiken. En die vinden dat dan ook een prima ding. En iemand anders gaat er op los om elke functie ook echt te gebruiken waar het voor bedoeld is.
    Maar wil dan niet zeggen dat die magnetron een onmogelijk ding is wat de meeste mensen niet meer kunnen gebruiken.

    Maar goed. Ik ben bijna 2 jaar een tevreden gebruiker. Maar iets meer instellingen en gemak zou wenselijk zijn. Evenals iets meer vrijheid hebben in de aansturing naar de cv ketel (Max cv temperatuur) om nog meer rendement te halen.
    Zeker met deze gasprijzen….
  • Rob
    Rob | Admin
    oktober 2021 aangepast
    Opties

    @Rob2

    Ik zie je punt. Als privé tado° gebruiker heb ik een vergelijkbare mening, het is ook een discussie binnen het bedrijf. Maar er zijn meerdere perspectieven. Ik hoop dat ik niemand tegen de schenen schop met deze opmerking (en misschien is het een beetje achterhaald), maar het is een reden dat ik een Android telefoon gebruik. Terwijl de ruime meerderheid van onze klanten iOS gebruikt. Ik begrijp daarom de strategische keuze ook.

    Wat we ook doen, het is altijd een compromis en je kan nooit iedereen perfect tevreden stellen. En ja, ik besef dat dit een beetje een cliché uitspraak is, maar het is wel waar.

    @B79

    Wat betreft de max ketel temperatuur: Stuur even een berichtje naar onze support, met info waarmee ze je tado° account kunnen vinden en de max temperatuur die je wilt hebben. Dan kunnen ze dit (enkel bij Opentherm) aanpassen. De zogenaamde Opentherm max flow temperature. Dan moet het wel goedkomen. En ja, volkomen mee eens, het was mooier geweest wanneer dit in de app had gekund.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    @Rob nou wat ik bedoel is dat het alleen een compromis is omdat Tado niks instelbaar maakt. De hele filosofie is "wij weten het beste wat de klant wil en wat die snappen kan" en op basis daarvan worden zelfs de meest voor de hand liggende instelmogelijkheden weggelaten en/of alleen beschikbaar gemaakt voor de servicedesk en niet voor de klant.

    Het eerste wat er moet gebeuren is het maken van een pagina (op de web interface is goed genoeg, hoeft niet in de app) waarin ALLE maar dan ook ALLE beschikbare parameters en hun huidige waarde getoond worden. Zodat je als klant weet wat er eventueel in te stellen is bij de servicedesk. En daarnaast zou het gewenst zijn als daar een knop op zit waar je deze insteliingen zelf kunt veranderen, na tonen van de nodige disclaimers.

    Maar los daarvan moet er ook veel meer instelbaar worden via de normale instelmenu's. Een voorbeeld daarvan is die .1/.5 graad stap keuze, waarom mag een gebruiker dat niet zelf aanpassen? Je krijgt hiermee een groep boze gebruikers die niet blij zijn dat het van .1 in .5 veranderd is, en wapperen met "zo willen de meeste mensen dit" maakt hen alleen nog maar bozer. LAAT hen nou die vrijheid om dat zelf te beslissen.

    Mijn beeld is (en ik blijf dat herhalen) dat er helemaal geen software ontwikkel afdeling is bij Tado. Er is 1 man die alles ontwikkelt en tevens een van de oprichters/grootaandeelhouders is. En geen tijd heeft om de boel echt mooi te maken, zich moet beperken tot wat ie in een half dagje per week kan fabrieken als ie even geen andere dingen aan zijn kop heeft.

    Mocht dat niet kloppen en zit er wel een ontwikkelafdeling van een man of 3-5 fulltime (zoals nodig zou zijn om een dergelijk product te ontwikkelen en mee te laten gaan met de eisen van de tijd), dan is de "output" van deze groep ongelofelijk laag en mag hier wel eens een evaluatie op gedaan worden.

  • Andreplusplus
    Opties

    Geen idee hoe het zit met het schema kopieren van kamer naar kamer, maar ik zie die optie niet.

    Ipad, app vandaag gedownload, meerdere kamers.

  • Tibor070
    Opties

    Vorige week nog kon ik schema's kopiëren en nu niet meer, zeer slechte zaak. Dit moet een standaard functie zijn in de app, echt een gemiste kans!

  • Het aantal features is letterlijk een grap. Het zijn vaak maar 3 van dit soort features requests per jaar die worden doorgevoerd. Daarnaast zijn het niet enorme features maar van het kaliber dat je je kamers kan sorteren in de app. Kom op zeg. Ja kinderbeveiliging kan sinds dit jaar, maar dat zou al (3j!) geleden geïmplementeerd worden.

  • Wanneer is dat binnenkort? Als nieuwe tado gebruiker zit ik hier wel op te wachten..
  • HumanGear
    HumanGear
    november 2021 aangepast
    Opties

    Het argument "liever simpel" en "anders zien mensen door de bomen het bos niet meer" is wat mij betreft een beetje flauw. Maak dan een Advanced-knop ofzo; voor wie meer verwacht van zijn/haar slimme thermostaat.

    Bovendien heeft iedere ("domme") schema-thermostaat toch op z'n minst een Vakantie-stand? Dan hoef ik er op Schiphol niet aan te denken om de verwarming te activeren om comfortabel thuis te komen.

    Daarnaast weet ik bijv. van de Nefit Easy dat zij een optie hebben om nationale feestdagen te beschouwen als een weekend-/zondag en selecteert de thermostaat automatisch het bijbehorende schema. Super handig als je op 2e kerstdag niet op wil staan in een koud huis!

    Ik heb tado net een week, maar ben toch wel zeer teleurgesteld in de features van dit "slimme" systeem! :-(

  • Rob
    Rob | Admin
    november 2021 aangepast
    Opties

    @BeelAerts

    Voor 50% van de gebruikers was het al beschikbaar. Voor de rest zou het nu ook beschikbaar moeten zijn.

    Mijn prive account zat bij de 50% die het NIET hadden. Nu met de 6.29.0 update van de app (Android) heb ik het ook. In iOS zul je een iets ander versienummer zien.

    Ik kreeg zojuist dit welkomscherm bij het voor het eerst opstarten van de app.



  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ik heb die update nog niet gehad op mijn iPhone en iPad.
  • CarloM
    Opties
    Ik zie de copy functie ook nog steeds niet op iOS versie 6.27