w.Intercom = i;Pre-heat functie? — tado° Community

Pre-heat functie?

Dag, ik ben zojuist overgestapt van Nest naar Tado. Het lijkt erop dat de Tado -net als de Nest- een inregelperiode heeft om te “leren” hoe het huis opwarmt. Ik kan hier niets over vinden.

Wat ik prettig vond aan de Nest en wat ik óók niet weet van de Tado, is het instellen van de temperatuur per een bepaald tijdstip. Als de Nest temperatuur om 08.00 20 graden moest zijn begon hij om 6 uur al met verwarmen. Bij de Tado merkte ik op dat er pas om 08.00 begonnen wordt met verwarmen, dus er wordt niet op opwarmtijd geanticipeerd. Dit is pas dag 3 dus het kan vast veranderen maar ik ben benieuwd wat de normale gang van zaken is.

Beste Antwoorden

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Antwoord ✓
    Tado heeft geen inleerfunctie.
    Tado x heeft geen vroege start functie, V3 heeft dat wel
  • Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Antwoord ✓
    Zoals gezegd geen inleerfunctie
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    8 november aangepast Antwoord ✓

In een PID regeling (die tado hanteert) zit wel degelijk een inleer-effect op basis van parameteroptimalisatie.

Google maar op PID Controller. Bij tado is het wel wat ingewikkelder, want 1 regeling is gecombineerd voor meerdere kamers, maw het te verwarmen object kan steeds wijzigen.

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Wat voor Tado heb je?

• Ik heb een Tado X geïnstalleerd.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Precies daarom vroeg ik dat ook… Tado X heeft die functie niet, je moet zelf de begintijd goed zetten op het moment dat je wilt beginnen met verwarmen.

• Oh dat is best jammer. Had ik net iets meer van verwacht, je vraagt je af waarom deze functionaliteit mist terwijl hij wel bij de V3 aanwezig was.

Voor wat betreft het "opwarmprofiel" van de verschillende thermostaten, wordt dit wel ingeleerd? Of is dit ook gewoon verwarmen tot de temperatuur de gewenste instelling raakt (en er vervolgens voorbij zeilt, bij vloerverwarming)

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Thermostaten zijn meetapparaten die de ketel aansturen, ze regelen verder niets.

Als je regeling wilt in een bepaalde ruimte dan moet je op alle radiatoren een Tado kraan zetten en op vloerverwarming een zoneklep. Anders gaat de temperatuur gewoon omhoog als er in andere ruimtes warmte gevraagd wordt.

Maar goed dat is al 1000 keer behandeld op het forum dus dat vind je wel in een ander topic…

• Ik heb ook op alle radiatoren een Tado-kraan gezet. De vloerverwarming vd badkamer werd voorheen geregeld door een thermostaatventiel die buiten de ruimte met de vloerverwarming zat (…) 20 kranen dus, en in de badkamer een temp sensor x om de kraan van de vloerverwarming aan te sturen.

Maar goed, ondanks dat de opwarmings-karakteristieken niet meegenomen worden is het een enorme vooruitgang. Dank voor je input in ieder geval.

• Jarno_G
    Jarno_G
    2 november aangepast

Hier ook een ex-NEST gebruiker. Ik ben onlangs ook overgestapt op het Tado-X systeem. Om eerlijk te zijn mis ik de voorspelde opwarmingstijd niet. Tado regelt dan wel je aanvoertemperatuur van je CV installatie op basis van de weersvoorspellingen. Tevens in combinatie met de tado-X-thermostaten krijg je warmte daar waar je het nodig bent door de verschillende zones. Is het je te koud in een kamer op een bepaald tijdstip,.. ? Gewoon de tijd per half uur eerder inregelen.

Mijn voornaamste reden om over stappen van NEST naar Tado is dan ook: Opname in Home-Assistant, zone regeling, besparing en eenvoud. De thermostaat van Tado qua uiterlijk ziet er niet uit in vergelijking tot de NEST welke modern en solide aanvoelt. Maar hey, het leven is geen modeshow en ik kies dan voor verbeterde functionaliteit en besparing i.c.m. Heimeier Eclipse thermostaatkranen (oranje dop) met debiet-afstelling.
    Daar komt nog eens bij dat NEST heel erg moeilijk doet om toegevoegd te worden aan bijvoorbeeld Home-Assistant. Het lijkt wel alsof ze dit met opzet doen. De fantastische rook melders van NEST gaan daarom ook de deur uit. Wil namelijk het beheer in eigen hand en niet verplicht bij alleen Google zelf.

• Na een weekje extra gebruik ben ik wat meer gewend aan het systeem.

Er is inderdaad veel voor te zeggen dat je gewoon de starttijd inregelt in tegenstelling tot een leercurve van het systeem. Daarentegen zou dat in de kamers met vloerverwarming misschien geen overbodige luxe zijn.

Achteraf is het eigenlijk idioot dat we niet eerder naar Tado zijn overgestapt, regeling per zone is echt wel heel efficient en praktisch. Nest (Google) heeft zichzelf redelijk in de voet geschoten aangezien ze je ineens verplichtten betaald gebruikt te maken van wat eerst een gratis API was.

Ik heb nu de thermostaatkranen ook toegevoegd aan Home Assistant. Ik zou alleen graag een indicatie hebben van waneer er daadwerkelijk een warmtevraag is, en dat is me voorlopig nog niet gelukt.

Zijn wat jou betreft de Heimeier kranen een merkbare verbetering? Ik heb veel oude radiatoren en Danfoss-ventielen maar die kan je volgens mij niet inregelen.