w.Intercom = i;HVAC mode in Matter — tado° Community

HVAC mode in Matter

Ik ben sinds kort overgestapt naar Tado X en nu ben ik bezig om mijn automations in Home Assistant weer werkend te krijgen. Met wat moeite is het uiteindelijk gelukt om mijn Tado X thermostaten via Matter te koppelen met HA. Ik kan de ingestelde en actuele temperatuur, luchtvochtigheid en HVACmode uitlezen, maar ik zie voor HVAC alleen of hij aan (Heat) of uit (Off) staat. De status Auto krijg ik niet meer door. Dus als bij tado de ingestelde temperatuur is bereikt en de warmtevraag terugschroeft naar nul blijft in HA nog steeds HVAC mode Heat actief. Voorheen kon ik ook de warmtevraag (procentueel) uitlezen in HA maar die entity zie ook niet meer.

Praktisch. Ik wil de pomp van vloerverwarming bedienen op basis van wel of geen warmtevraag door de tado thermostaat, maar ik weet nu even niet hoe ik dat obv het matter protocol gestuurd kan krijgen.

Getagd:

Antwoorden

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Klopt, dat is met V3 ook het geval als je een Home kit koppeling maakt. Als je een connectie maakt via de cloud heb je meer gegevens, alleen ben je dan van internet afhankelijk en is je update tijd 5 minuten
  • "Als je een connectie maakt via de cloud heb je meer gegevens.." Hoe bedoel je precies? Kan ik nog op een andere manier vanuit HA een connectie met tado maken dan via Matter?

• Douwe
    Ja, door de tado integratie in Home Assistant, dus niet via de matter integratie
  • Barryvl75
    Barryvl75
    2 november aangepast

Maar die werkt toch niet meer met tado x? Ik zie namelijk nu maar 1 device in de tado integratie en dat is de woning zelf.

Zie ook dit topic in HA issues met vergelijkbaar probleem. https://github.com/home-assistant/core/issues/128558

• Douwe
    Oh ja, sorry, wist ik niet.

Dan maar flink klagen bij Tado zelf dan, zal wel weer een verhaal komen dat dat allemaal nog geïmplementeerd moet worden.
  • Jarno_G
    Jarno_G
    12 november aangepast

Hou er rekening mee wanneer je Tado X kamer-/radiator-thermostaten wilt toevoegen aan Home Assistant via Matter dat IPv6 AAN staat in je netwerksettings van Home-Assistant.
    Matter werkt nl. via IPv6.

Ik had problemen thuis met mijn KPN Experiabox V12 in combinatie met WiFi apparaten welke verbonden waren via TP-Link Deco's op de Experiabox. Apps op de telefoon waren of supertraag, bleven hangen of liepen zogenaamd vast. Ik heb IPv6 uit gezet op mijn Experiabox V12 aangezien deze het verkeer regelde voor mijn Wifi (via Deco's verbonden). Dit loste al deze problemen op.

Op mijn beurt dacht ik IPv6 ook maar uit te zetten in Home-Assistant. Dit vond Matter niet leuk na een verloop van x-tijd en al mijn Matter-apparaten waren ineens niet meer beschikbaar dus ook de Tado thermostaten.

Op dit moment staat IPv6 op mijn Experiabox V12 (router) nog steeds uit. Mijn Wifi (TP-Link Deco X20's) ondersteunt wel IPv6 en zodoende kan Home-Assistant met ingeschakelde IPv6 weer communiceren met Matter apparatuur. De NUC met Home-Assistant is nu verbonden via Wifi van de deco's, maar gaat uiteindelijk bekabeld worden via de deco's. Ik kan Home-Assistant dus niet rechtstreeks via de router draaien in verband met uitgeschakelde IPv6 optie in de router.

Ik gebruik overigens de Wifi op de router niet, dit staat uitgeschakeld.