Radiatorknoppen sluiten te snel voor mijn boiler
Beste
Ik heb recent de radiatorknoppen vervangen in mijn huurwoning met Tado X - knoppen. Dit leidt echter tot een vervelend probleem. Wanneer er geen warmte meer nodig is, sluiten de knoppen zo snel dat mijn boiler van slag geraakt. Ik krijg een foutmelding op de boiler dat er geen water meer circuleert door het systeem. Dit lost zichzelf op wanneer de radiatoren terug open gaan. Maar het probleem is, dat het enkel opgelost wordt wanneer de verwarmingen open gaan, niet wanneer ik ergens anders warm water nodig heb.
Met andere woorden, zolang de foutmelding actief is, heb ik geen warm water. En de foutmelding blijft zolang er geen nieuwe warmtevraag is. Ik heb dit getest door een normale radiatorknop open te laten. Het probleem treedt niet op wanneer er minstens één radiator open blijft.
Mijn hypothese is het volgende, wanneer de warmteaanvraag stopt, sluiten de radiatorknoppen te snel. Hierdoor denkt de boiler dat er geen circulatie is en geeft die een foutmelding. Als de radiatorknoppen langer open zouden blijven, dan heeft het systeem tijd om het nog aanwezige water weg te pompen. Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is? Ik zou liever niet permanent een radiator open moeten zetten, noch zou ik elke keer als ik warm water wil hebben de boiler moeten resetten.
Mocht iemand er ervaring mee hebben, ik heb een Nectra comfort 2.24 FF van Chaffoteaux.
Reacties
-
Of 1 radiator open laten staan, of een bypass installeren. Dit is altijd zo bij Tado, zoek op dit forum0
-
Of programmeer de knoppen dat ze niet direct sluiten zodat het systeem tijd heeft om zichzelf te reguleren? Het kan toch niet zijn dat dit de enige manier is om dit op te lossen!
Als iemand anders iets weet hoor ik het graag, want anders ga ik de radiatorknoppen moeten terugsturen want ik kan geen bypass installeren op een systeem waar ik huur 😓
0 -
Lees de handleiding van je ketel. Daarin staat wanneer en waarom een bypass nodig is. Dit is geen tado issue, maar een elke kraan is thermostaatkraan issue .0
-
"Of programmeer de knoppen dat ze niet direct sluiten zodat het systeem tijd heeft om zichzelf te reguleren? Het kan toch niet zijn dat dit de enige manier is om dit op te lossen!"
Bij Tado wel, want software aanpassen op veelvuldig verzoek van klanten daar doen ze niet aan.
Het werkt zoals het werkt en daar moet je het mee doen of anders inderdaad terugsturen.
0 -
Het probleem is dat tado via de OpenTherm communicatie niet kan "zien" of de cv circulatie pomp aan of uit is.
Dus hoe lang na het stoppen van de ketel moeten de kranen nog open blijven?0 -
"Dus hoe lang na het stoppen van de ketel moeten de kranen nog open blijven?"
Gewoon "oneindig", dwz desnoods de hele nacht tot de volgende ochtend, misschien wel de hele zomer. Ze hoeven pas dicht te gaan als er ergens anders warmte gevraagd wordt en het in de ruimte waar ze zelf zitten al op temperatuur is.
0 -
Ik denk dat het nog steeds zo zijn dat je hetzelfde probleem veroorzaakt als alle ruimtes op temperatuur zijn en alle kranen dicht gaan.
0 -
Daarom is de oplossing ook "als alle ruimtes op temperatuur zijn moeten de kranen niet dicht gaan". Als de ruimtes op temperatuur zijn moet de ketel uit gedaan worden maar de kranen blijven open. Pas als dan later de temperatuur in NIET ALLE ruimtes te laag wordt dan ga je aan de kranen draaien. Wordt in alle ruimtes (of de enige ruimte) de temperatuur te laag dan start je de ketel en staan de kranen al open.
Dat spaart niet alleen gas maar ook batterijen.
0 -
Voor mijn part moet dit niet eens een automatische oplossing zijn. Met de "temperature offset" kun je manueel meegeven hoeveel de temperatuur van een specifieke kraan afwijkt. Het lijkt me niet bepaald moeilijk om een optie "remain open" toe te voegen waar je handmatig ingeeft hoe lang een knop open moet blijven nadat de warmtevraag gedaan is.
Met wat empirisch testen ben ik zeker dat ik het systeem stabiel genoeg krijg.
0 -
Het probleem is dat het ontwerp uitgangspunt van Tado is dat de gebruiker zo weinig mogelijk eigen instelmogelijkheden moet hebben… dat is ongetwijfeld (ooit) goed bedoeld, men denkt dat hoe minder er instelbaar is hoe meer kans dat het systeem goed werkt ook bij onkundige gebruikers.
De weinige technische instelmogelijkheden die er zijn die zijn alleen bereikbaar voor de servicedesk. Dwz je moet een chat doen en uitleggen wat er niet goed gaat en dan kunnen zij aan bepaalde parameters tweaken en dan werkt het misschien beter.
Zelf kun je als klant niet eens zien wat ze hebben ingesteld en wat voor instelmogelijkheden er zijn. Ik vind dat er een statuspagina moet zijn waar alles wat voor je systeem is ingesteld (door de setup wizard, door jouw eigen aanpassingen, en door de servicedesk) overzichtelijk vermeld staat, inclusief de parameters die op standaardwaarden staan en eventueel nog aangepast zouden kunnen worden.
En eigenlijk moet er ook een knop zijn waar je dan op kunt klikken, er mee akkoord gaan dat het voor eigen risico is, en dan zelf dingen aanpassen die normaal alleen de servicedesk kan.
Maar goed, dat gaan ze dus allemaal niet doen. En dingen erbij maken op verzoek van klanten ook niet. Zo rolt Tado niet.
0 -
zijn er Tado concurrenten die dit wel kunnen of doen? het feit dat er geen advanced modus is waar je zelf dingen kan bepalen stata me na 1,5 jaar zo tegen, het is altijd beetje tweaken en die ene altijd open radiator wil ik nu ook wel eens normaal kunnen bedienen met de app :-D
1