Aanvoertemperatuur optimalisatie Tado V3+
Vraagje:
Is de aanvoertemperatuur-optimalisatie functie in de Tado-app alleen bedoeld voor de Tado X?
Ik heb zelf een Tado V3+ en heb deze functie vorige maand ingeschakeld. Het leek prima te werken, totdat ik ontdekte dat de ketel elke ochtend aansloeg vanwege warmtevraag van Tado/de draadloze ontvanger, terwijl alle radiatoren op OFF stonden en de vloerverwarming geen warmte vroeg. Het gebeurde elke dag exact rond 6:20 's ochtends. De Tado draadloze ontvanger gaf een foutmelding en de ketel schakelde in. Dit vond ik vreemd, dus ik heb de functie weer uitgeschakeld.
Zijn er mensen met een Tado V3+ die deze functie zonder problemen gebruiken?
Antwoorden
-
V3 en X, maar alleen Opentherm0
-
Mijn ketel is opentherm. Ik heb de Intergas Kombi Kompakt HRE 36/300
-
Ten eerste, deze feature zou helemaal geen effect moeten hebben op wanneer de ketel gaat verwarmen. Het zou enkel effect moet hebben op de gevraagde watertemperatuur wanneer er een warmtevraag is. Er zou natuurlijk in theorie een bug kunnen zijn, maar dat een andere watertemperatuur een 'spook'-warmtevraag veroorzaakt klinkt een beetje vreemd.
Maar goed, ik ben er iets dieper ingedoken.
Lijkend naar het account zie ik die 'exact 6:20' niet terug. Bijvoorbeeld: soms is het 6:20, dan 7:00, dan 6:40 en soms helemaal niet. Wat mij opviel is dat het tijdens weekends later lijkt te zijn dan tijdens werkdagen. Dat geeft mij een vermoeden: kan het zijn dat de ketel inschakelt voor een reden anders dan verwarming van de woning; warm kraanwater? Komen die tijden overeen met een moment dat er iemand gaat douchen?
0 -
Goedemorgen Rob,
Bedankt voor je terugkoppeling.
Ik ben er zeker van dat het niet aan het warme kraanwater ligt. Wanneer je de warmwaterkraan opent, zou het foutmeldingslampje van de draadloze ontvanger namelijk niet moeten gaan knipperen.
De foutmelding trad elke dag rond 6:20 op, en mogelijk ook vaker op een dag. Ik gebruik de P1-meter samen met de HomeWizard-app en kon het patroon zo goed volgen. Omdat ik in huis degene ben die als eerste wakker wordt, ben ik een keer om 6:20 opgestaan om het te observeren. Ik ben toen naast de ketel gaan zitten, en precies op dat moment schakelde de ketel in en gaf de draadloze ontvanger een foutmelding. Dit bevestigde dat het niet door het warme kraanwater werd veroorzaakt. Sinds ik die functie heb uitgeschakeld in de Tado-app, zie ik in de HomeWizard-app geen onverklaarbaar gasverbruik meer.0 -
Het kan ook zijn dat de ketel aan gaat om het warme water op te warmen. Intergas ketels worden (default) niet aangestuurd door de Tado voor warm water aan/uit, maar hebben een ingebouwd 24-uur klokje en onthouden wanneer je de vorige keer water gebruikt hebt en warmen het water dan op de volgende dag op diezelfde tijd op.
Ook is er een timer die om de 24 uur de ketel even start. De bekende "pomp en ventilator in beweging houden", vooral voor de zomer. Deze start als je de steker erin doet, en gaat dan iedere dag op dezelfde tijd.
0 -
Hallo Rob2,
In theorie zou dat best kunnen dat de ketel het water opwarmt rond die tijd maar ik denk nog steeds niet dat dat het is.
De aanvoertemperatuur van de ketel staat ingesteld op 70 graden. Toen de draadloze ontvanger begon te knipperen met een foutmelding en de ketel aansloeg, gaf het display van de ketel 70 graden en code 5 aan. Code 5 betekent dat de verwarming actief is, terwijl code 6 voor warm kraanwater staat.0 -
Okee, dan hebben we denk ik de meest voor de hand liggende oorzaken uitgesloten.
Ik raad aan om contact met onze support op te nemen en daar het probleem te beschrijven. Even langs standaard vragen/antwoorden van de bot worstelen totdat je met een persoon kan praten. Schrijf er dan ajb ook even bij op welke dag/dagen (+tijdstip) je dit geobserveerd hebt, en hoe je herkend hebt dat de draadloze ontvanger een foutmelding had en hoe je herkende dat de ketel aan het verwarmen is voor de verwarming en niet het warme water. Wanneer je dat niet uit jezelf schrijft, dan gaan ze erom vragen en duurt het langer ;)
Het kan wat stappen duren, aangezien je vraag nogal wat diepgravende kennis aan onze kant nodig heeft die je eerste contactpunt niet gaat hebben. Dus die zullen het moeten escaleren naar een expert op dit gebied.
0 -
@Rob hoe kan ik support bereiken? Ben nieuw in deze community en weet niet precies waar ik alles moet vinden.0
-
. .
0