w.Intercom = i;(sub)optimaal gebruik bypass — tado° Community

(sub)optimaal gebruik bypass

Ik heb de volgende setup: beneden een vloerverwarming met een zoneklep door de tado aangestuurd en op de overige verdiepingen hebben alle verwarmingen een tado-thermostaat. Vanwege de bescherming van mijn expansievat is in de buurt van mijn CV een bypass/ventiel geplaatst (ik weet niet of ik de juiste benaming gebruik)

Het volgende gebeurt vaak: de temperatuur op 1 kamer wordt te laag en deze stuurt de cv aan. Met 1 thermostaat open wordt de druk te hoog en gaat het ventiel van de bypass open waardoor er op zolder bij de CV water rond gepompt wordt. Volgens mij erg inefficient want heet water wordt rondgepompt en opnieuw verwarmt.

Bij het open zetten van een andere tado thermostaat gaat het bypass ventiel dicht, maar zodra het op een kamer warm genoeg is, is het probleem terug.

Nu hoor ik vrijwel de hele dag dat het bypassventiel open staat want dit hoor ik via de radiatoren.

Hoe los ik dit op? Want dit lijkt me erg inefficient.

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Tja dit is een ontwerpfout in het Tado systeem en ze willen dit niet oplossen…

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Nee, een ontwerpfout in de cv installatie.
    Bypass op minstens 6 meter buislengte van de ketel.
    Je kan nog proberen de bypass op een hoger drukverschil in te stellen.
  • De bypass zit op 3 meter afstand op dezelfde zolder.
    Maar als ik het ventiel dichter zet zodat ie ook niet bij 1 radiator open springt dan is het nut er van de bypass toch ook niet meer? Of snap ik het niet goed?

Zelf dacht ik aan twee oplossingen:
    1. De zoneklep van de vloerverwarming continu openzetten/verwijderen. Dan wordt de vloer beneden ook verwarmt als er 1 radiator aangaat maar dan is er voldoende flow en aangezien de vloerverwarming traag verwarmt zal het niet meteen zweten worden.
    2. Met behulp van de thuisautomatisering (home assistant) een andere radiator opengooien als er maar 1 aanstaat. Maar dit lijkt me om 2 redenen lastig: vanwege de verschillende/complexe scenario's (verwarmingen gaan handmatig aan, automatisch via tado en automatisch via de home assistant). En de tweede reden is dat tado de informatie voor externe applicaties met intervals update. Je loopt dus snel achter de feiten aan,

Dus ik denk dat ik eerst ga kijken of ik de zoneklep geforceerd open kan laten staan.
    Ik ga ook eens kijken of ik het een loodgieter voor kan leggen,

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    je kan nog max vermogen of max temp van ketel verlagen en kijken of dat helpt