w.Intercom = i;TADO met 2x vloerverwarming in 1 zone — tado° Community

TADO met 2x vloerverwarming in 1 zone

Beste lezers,
Ik heb een extensiekit gekoppeld aan de ketel.
Boven heb ik draadloze thermostaatknoppen in meerdere kamers.
Beneden krijg ik vloerverwarming, bestaand uit 2 verdelers (een verdeler is bestaand, de ander wordt nieuw aangelegd).

Ik wil beide systemen voorzien van een Honeywell zoneklep en ieder aansturen met een TADO bedrade thermostaat.

Ik wil dus één draadloze thermostaat om de temperatuur te meten in de zone ‘beneden’, die 2 bedrade thermostaten gekoppeld aan 2 zonnekleppen aanstuurt.

Kan dit? Zo ja, hoe?

Bedankt vast voor jullie reacties!
Getagd:

Reacties

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Waarom 2 bedrade thermostaten? Als er maar 1 meting is zullen ze tegelijk schakelen. Je kunt dan net zo goed 1 bedrade thermostaat nemen en die beide kleppen laten schakelen, mbv een relais.
  • Bedankt Douwe. De 2 verdelers zitten 5 meter uit elkaar, in de trapkast en achter een op maat gemaakte bank. Vandaar dat ik bij elke verdeler een Honeywell zonneklep wil installeren en elke zoneklep schijn ik aan te kunnen sturen via een bedrade TADO thermostaat.
    Ik wil dan één thermostaat of slimme temperatuursensor (maar welke?) middenin de woonkamer gebruiken om beide thermostaten (en de ketel via de extensiekit) aan te sturen.
  • Je hebt dus twee aandachtspunten.

1. Temperatuurmeting. Dat doe je met een temperatuursensor/draadloze thermostaat (2 namen voor hetzelfde apparaat). Simpel.
    2. Bekabelde aansturing van de zonekleppen. Wanneer het lukt om kabels tussen die 5 meter te leggen, dan lijkt me dat je ze parallel kan schakelen met slechts 1 bekabelde thermostaat. Dat is wat @Douwe bedoelt, denk ik.

• Dat klopt, alleen het trekken van kabels lukt niet, dus ik moet met 2 thermostaten werken om de zonekleppen bedraad aan te sturen. Nu is de vraag/hoop of ik met 1 temperatuursensor 2 thermostaten kan aansturen.
  • Douwe
    Als je geen kabels kunt trekken, dan zou je iets met een wifi relais moeten maken. Ik weet niet of er een kant en klare oplossing is voor jou situatie.
  • Bedankt. Denk je niet dat het mogelijk is om de bedrade TADO thermostaten (die de zonekleppen aansturen) input te geven vanaf de draadloze temperatuursensor?
    Dus zoals een slimme thermostaatknop ook input krijgt van een temperatuursensor.
  • Douwe
    Volgens mij kan dat niet, je krijgt de apparatuur niet in 1 ruimte toegewezen in de app.

Neem contact op met de servicedesk, misschien kunnen zij dat wel voor je regelen
  • Martinus83
    16 november aangepast
    Je kunt ze kleppen toch schakelen met de draadloze ontvanger X
    De ontvanger wordt aangestuurd door de thermostaat (bedraad, of de draadloze temperatuur sensor) in die ruimte.
    Kunt meerdere ontvangers aansluiten op meerdere kleppen. 1 ontvanger op twee kleppen is natuurlijk voordeliger.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ja technisch kan het wel maar je kunt dat als gebruiker niet configureren.

Je moet daarvoor de hulp inroepen van de servicedesk.

• Ik laat de ontvanger nu schakelen door de thermostaat. Temp sensor heb ik niet geprobeerd maar dat moet zeker kunnen. Dat is immers de werking van de starters kit.

Bedoel je dat?
  • Dankjewel @Martinus83, geweldig dit forum. Je zegt ‘je kunt de kleppen schakelen met de draadloze ontvanger X’. Welk product is dat precies? Heb je evt. een links? Ik weet niet zeker of we langs elkaar heen praten met welk product waarvoor te gebruiken .
  • Douwe
    Maar 2 draadloze ontvangers in 1 woning kan niet, en 2 bedrade in 1 ruimte kun je niet zelf instellen
  • Martinus83
    18 november aangepast

Ha @svenojacobs , dat is deze.

https://shop.tado.com/nl-bx/products/wireless-smart-thermostat-x-starter-kit

Dit is gewoon een heel duur relais die draadloos kan communiceren met de Tado thermostaat, óf draadloze tempratuurmeter.

sidenote: Als je een kabeltje van je cv ketel naar je vloerverwarmingsverdeler kan laten lopen kun je dit ook met een goedkoop relais a 5 euro maken. Je schakelt dan via je ketel, simpelweg 230v op je zoneklep

Ik gebruik deze actuator (maar dan ander merk, voor 10 euro via de CV installateur.

https://www.123installatiematerialen.nl/magnum-mw-a-actuator-thermomotor-230v-nc.html

Deze actuator zit op een kraan geschroefd die in de aanvoerleiding vóór mijn vloerverwarmingsverdeler zit.

Er is geen handleiding hoe je een een 230v actuator kan aansturen maar dat kan als volgt:

Op de ontvanger zit een potentiaalvrij relais. Dwz dat COM verbonden is met NO, zodra er warmte vraag is en de ontvanger wordt geschakeld is COM verbonden met NC.

Sluit dus 230v (L op de ontvanger heeft 230v) aan op COM.

Sluit de voeding van de actuator aan op NC.

Sluit de nul van de actuator aan op N van de ontvanger.

Zo dus: