w.Intercom = i;Tado zoneregeling met Quatt warmtepomp — tado° Community

Tado zoneregeling met Quatt warmtepomp

Hallo,

Sinds de installatie van mijn Quatt-warmtepomp (met de CiC) functioneert mijn zoneverwarmingssysteem niet meer naar behoren. Nu heb ik jullie hulp nodig om de onafhankelijke bediening van de zones te herstellen :)

Het oude systeem:

• 3 aan/uit-thermostaten verbonden met 3 kleppen (1* woonkamer, 2* slaapkamers)
  • Alles aangesloten op een bedrade Danfoss-aansluitdoos
  • De Danfoss-aansluitdoos was verbonden met de CV, waardoor de zones onafhankelijk konden worden bediend
  • Verwarming werd verzorgd via een “open” watergebaseerd vloerverwarmingssysteem (nergens radiatoren). Geen extra pompen in de verdelers van de vloerverwarming.

Het nieuwe systeem:

• Op advies van Quatt heb ik de thermostaten vervangen door bedrade Tado V3-thermostaten.
  • De thermostaat in de woonkamer is niet meer verbonden met een klep (de installateur gaf aan dat dit anders niet zou werken).
  • De thermostaten in de slaapkamers zijn nog steeds bedraad verbonden met hun kleppen.
  • De Danfoss-aansluitdoos, die mogelijk door de installateur is aangepast, is nu verbonden met de CiC (Commander in Chief) in plaats van met de CV.

Het probleem:

De verwarming in de slaapkamers werkt alleen als de verwarming in de woonkamer aanstaat. Ik wil de zones weer onafhankelijk kunnen bedienen, zoals in het oude systeem, zodat de slaapkamers verwarmd kunnen worden zonder dat de woonkamer aanstaat.

Voorgestelde oplossing:

• In het "nieuwe" systeem lijkt de Tado-thermostaat in de woonkamer de “master”-bediening te zijn. Als deze thermostaat geen warmte vraagt, blijft het hele systeem uit en kunnen de slaapkamers niet onafhankelijk worden verwarmd. Dit wijst mogelijk op een probleem met de Danfoss-aansluitdoos?
  • Mijn idee is om de Danfoss-aansluitdoos te vervangen door een Tado-uitbreidingskit en de bestaande bedrade kleppen te vervangen door draadloze Tado-kleppen. De Tado-uitbreidingskit zou de warmtevraag bundelen en communiceren met de CiC.
  • De installateur gaf aan dat een OpenTherm-systeem vereist is voor de werking van de CiC.

Tado-uitbreidingskit: Link naar product

Mijn vragen:

1. Zal de voorgestelde oplossing werken zoals bedoeld?
  2. Is er een beter alternatief om het probleem op te lossen?
  3. Als de voorgestelde oplossing haalbaar is, wat doe ik dan met de bestaande bedrade communicatiekabels (aangezien alle thermostaten en kleppen momenteel bedraad zijn aangesloten op de Danfoss-aansluitdoos)? Zou het nieuwe systeem draadloos werken (behalve de verbinding tussen de Tado-bridge en de CiC)?

Alvast heel erg bedankt!

Antwoorden

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Volgens mij kun je de bedrade thermostaat OpenTherm configureren en aansluiten op de cic.

Voor de overige ruimtes kun je de bedrade thermostaat in de woonkamer als zoneregelaar instellen, zodat de warmte pomp geactiveerd wordt als een kamer een warmtevraag heeft
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Quatt werkt goed met een Tado draadloze ontvanger, modulerend ingesteld. Dan de drie thermostaten verbinden met de drie kleppen. Danfoss niet meer gebruiken, afkoppelen.