w.Intercom = i;CV ketel verwarmt niet bij lage vraag van Tado X — tado° Community

CV ketel verwarmt niet bij lage vraag van Tado X

Beste community leden,

Ik heb een probleem met Tado X en onze CV ketel. Ik heb reeds uitgebreid contact gehad met de helpdesk maar daar komen we niet verder helaas. Het gaat om het volgende: De CV ketel Vaillant Ecotec plus VHR NL 30-34 /5-5 L R6 slaat niet aan als de Tado X thermostaat een kleine warmtevraag heeft, 1 golfje in het display. Bij 2 en 3 golfjes gaat de ketel wel aan. Dit heeft tot gevolg dat de thermostaat soms uren een kleine verwarmings aanvraag heeft, te zien in het grafisch overzicht, maar de cv ketel uitblijft en de woonkamer kouder wordt. Net zo lang tot er 2 of 3 golfjes "gevraagd" worden.

Met de helpdesk het volgende uitgesloten, de bedradingsaansluiting in de ketel en op de thermostaat. Zie fotos.

De bedrading zit op allebei de apparaten op de open therm aansluiting.

En een test waarbij beidde draden samen in de plus aansluiting worden aangesloten. Daarbij bypass je de Tado X en gaat de ketel branden zodra je die aanzet.

Wie heeft er een idee om dit op te lossen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Mvg Edward

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Op mijn Intergas ketel kun je in het ketel configuratie menu (met het handboek erbij) instellen dat bij kleine warmtevraag de ketel wel aan moet gaan.

Misschien kan dat in jouw ketel ook.

• Hoi Rob,

Bedankt voor je bericht. Ik kan in de installatie handleiding daar niks over vinden. Hoe heet de instelling van jouw ketel die je hebt aangepast? Dan ga ik nog eens door de instellingen heen. Groetjes
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

De instellingen hebben geen namen, alleen een nummer.

• Ja dat snap ik hoor, maar in de handleiding staat een omschrijving, die bedoelde ik.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Nee er is een parameter en die kan dan een aantal waarden hebben en er staat dan zo iets bij dat (uit mijn hoofd) 1=bij vraag kleiner dan minimum blijft ketel uit 2=bij vraag kleiner dan minimum gaat ketel aan op minimum. De standaard instelling is dan 1.

• F_H
    F_H
    19 november aangepast

@Rob2 deze heb ik toevallig zelf net op 0 (in jouw bericht 1) gezet. In combinatie met vloerverwarming kan dit een hoop problematiek opleveren met pendelende ketels… Tado vroeg steeds dermate weinig voor een minuut of 5 en sloeg dan weer af en dit kostte me een vermogen aan gas. (Je hebt ook gereageerd in een ander topic van mij wat hierover ging).

Nu reageert hij alleen niet meer op 'vlammetje 1' in de app ;).

• @Rob2 Helaas heeft mijn cv ketel niet deze instelling.

@Rob Kan jij in mijn systeem kijken en zien of er wellicht bijzonderheden zijn ajb?

Groeten Edward

• Ik kan alleen toevoegen wat mijn Tado X lijkt te doen, tot nu toe. En dat is een gedeeltelijke herhaling van wat ik in een andere vraag op dit forum al eens opmerkte.

Ik heb een Intergas ketel (met inderdaad de hierboven genoemde instellingsmogelijkheid, maar bij mij staat die expliciet ingesteld om elke door de thermostaat gevraagde temperatuur te accepteren; hij negeert 'vraag' onder bijv 30 (ook vrij in te stellen) graden niet).

Hoewel ik in de Tado App inderdaad hele stookperioden zie, met veelal de meest lichtgrijze variant (1 streepje) is de ketel zeer zeker niet zo vaak aan. En die is dan niet 'uit' omdat de ketel dat vindt, nee, dat is omdat de thermostaat, ondanks dat ene streepje, nergens om vraagt. Het gasverbruik (P1 meter in de meterkast) toont dat ook aan: alleen kleine, zeer periodieke piekjes.

Als 1 streepje tot vraag leidt, dan is dat een lage watertemperatuur. Waarvan ik vermoed dat deze afhangt van de instelling in de app van de maximale watertemperatuur. Naar mijn (niet wetenschappelijke) waarnemingen, denk ik dat 3 streepje overeenkomt met de max ingestelde temperatuur, 2 streepjes met een graad of 10 lager en 1 streepje nogs eens 10 lager. Al zal dat wel verdeeld zijn over een schaal tussen zeg 30 graden en max (komt bij toevallig uit op 54/+-44/+-34, met wat lichte variatie maar altijd max als in de app, 54 voor mij)

Wat dat betreft is 'geen vraag bij 1 streepje' dus precies zoals het ook bij bij gebeurt. En kennelijk is dat Tado's manier om de geleverde warmte te temperen. Al snap ik niet zo goed waarom er dan toch nog 1 streepje in het diagram en in de app getoond wordt. Elders op dit forum kun je over 'PWM' lezen, wat dit pulserende stookgedrag verklaart.

Ik ben er zelf niet zo blij mee. Omdat ook de zoneklep van de vloerverwarming (bij mij via draadloze ontvanger X) 'gepulst'. wordt aangestuurd en dus veel te vaak/lang dicht zit. Dat lijkt me niet efficient.

Liefst zou ik het PWM-gedrag van de zoneklep uitschakelen. Dat kon kennelijk met de V3+ modellen (door Support alleen), maar (nog) niet met X. Vraag is wanneer Tado daar iets aan doet.
    Ook het hele PWM gedoe vind ik raar. Loiever zou ik een glijdende watertemperatuurvraag zien, zodat OpenTherm goed benut wordt en de ketel zijn ding kan doen op lagere temperaturen.

Voeg daar aan toe dat mijn systeem in elke ruimte ook steevast een overshoot van ruim een graad doet, al weken, zonder er van te leren. Ik ben zelf nog niet onder de indruk van 'X', of Tado, en kan alleen maar hopen dat er snel nuttige softwareupdates komen zodat er meer controle over is.

• @Dwarde

Qua instellingen aan onze kant zie ik geen problemen. Ik bedoel dan instellingen die jij/ik veranderen kan, niet de basale Opentherm aansturing.

Qua warmtevraag en de 0-3 'streepjes'; dit is een grafische versimpeling. We werken achter de schermen met een percentage aan warmtevraag. Dat wordt, afhankelijk van het type aansturing, omgezet naar of een relais aan/uit moet zijn (met het genoemde PWM), welke temperatuur gevraagd wordt voor Opentherm, etc.

Dit is het percentage warmtevraag in jouw woning van 18 nov t/m nu, als illustratie. Waarbij '10' 100% is, en 0 natuurlijk 0%. Enkel ter illustratie. Dit is de warmtevraag voordat het 'vertaald' wordt naar communicatie naar de ketel.

Ik heb, in ieder geval voor X, geen inzicht in wat de thermostaat exact aan de ketel vraagt via Opentherm.

Nu zie ik dat je een maximale aanvoertemperatuur ingesteld hebt van 50 graden, en dat de optimalisatie functie daar vandaag 45 graden van maakt, als max instelling. Bij een lage warmtevraag wordt er dan dus een significant lagere temperatuur gevraagd dan 45. Ik kan niet inschatten in hoeverre een ketel zoiets accepteert.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ja dat kun je bij Intergas dus instellen. Normale instelling is dat als er minder gevraagd wordt dan het minimum wat hij kan leveren (er is een minimaal modulatiepercentage wat beperkt wordt door het ontwerp van de branders) dat hij dan uit blijft. Maar je kunt ook instellen dat hij dan gaat branden op het minimale modulatiepercentage.

Dat is dan "te veel" maar dan zou de temperatuur wel moeten stijgen waarna de Tado op een gegeven moment stuurt dat ie helemaal uit moet. Staat ie op de standaardinstelling dan zou de ketel uit blijven, de temperatuur daalt, tot de Tado zegt dat ie meer dan 30% moet geven en dan gaat ie wel aan.

Maar sommige mensen hebben liever dat het iets te warm is dan iets te koud, dus die vrijheid om het zo te laten werken zou er wel moeten zijn. Nog mooier zou uiteraard zijn als je in de Tado kunt configureren wat het minimaal gestuurde modulatiepercentage via OpenTherm is, zodat ook ketels waar niet die configuratietruuk in zit op die manier kunnen werken.

(dus: als Tado berekent dat er 20% nodig is maar je hebt geconfigureerd dat 30% het minimum is, stuurt hij 30% en wacht dan af)

• Rob
    Rob Admin
    21 november aangepast

Wanneer ik dat zo lees wil je niet enkel een maximale aanvoertemperatuur instellen kunnen in de app, maar ook een minimale. Een aanvoertemperatuur-range als het ware. Ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is, maar ik kan het doorgeven als feedback aan onze ontwikkelaars. Zeker tegenwoordig, waar steeds meer mensen goed geisoleerde huizen hebben met vloerverwarming, gaat de maximale (en daarmee de minimale) aanvoertemperatuur omlaag.