w.Intercom = i;Tado v3+ moduleert niet? — tado° Community

Tado v3+ moduleert niet?

Ronon
Ronon
19 november aangepast in Algemene vragen en opmerkingen
Goedemiddag,

Ik heb een vraag en misschien dat ik het verkeerd zie. Maar mijn Tado v3+ moduleert volgens mij niet.

Ik heb een Intergas 28/24a samen met de Tado v3+ en aangesloten op de + en - op de tado en aangesloten op de ketel op de x4 poort 11 en 12 (OpenTherm poorten) (de Tado is rechtstreeks aangesloten op de ketel) en op de tado staat de D01 geselecteerd. Maar tot mijn grote verbazing lijkt het erop dat hij alsnog gewoon als een aan/uit thermostaat werkt. Hij warmt het water op tot 60 graden laad het even rond pompen en gaat weer uit zodra het huis op temperatuur is en daarna gaat die 5 minuten weer opwarmen tot 60 graden en daarna weer uit.. En met de nieuwe functie aanvoertemperatuur optimalisatie geeft hij bijvoorbeeld 53 graden aan als optimaal en alsnog warmt de ketel op tot 60 graden.

Weet iemand hier toevallig waarom dat zou kunnen komen?
Ps warmwater kan ik de tempratuur wel gewoon van veranderen en de ketel pakt dat wel gewoon over..

Alvast bedankt
Getagd:

Antwoorden

• B79
    B79 Volunteer Moderator

Als je warm water wel over genomen wordt door de cv ketel werkt het stukje opentherm wel.
    Waar ik meer aan zit te denken is dat je instellingen van je cv niet optimaal ingesteld staan.
    Kijk een in de handleiding van je cv ketel waar je nog wat kan instellen. Mogelijk staat je ondergrens waar de ketel moet aanslaan wat hoog.
    Wat ook nog een mogelijkheid kan zijn is dat je met veel vermogen aan het stoken bent met weinig radiatoren waardoor het cv water erg snel op temperatuur is.

Nogmaals, als je warm water wel werkt is de communicatie wel goed.

• Ronon
    Ronon
    19 november aangepast
    Ik heb vandaag een beetje verder gekeken in de instellingen. Blijkbaar stond de instelling van minimaal temperatuur voor opentherm ingesteld op 60 graden... Vind het wel grappig want hiervoor had ik een modulerende Honeywell round en toen verwarmde hij wel het water op bijvoorbeeld 40 graden op. En ik heb nooit aan die instellingen gezeten.

Ik heb de ketel trouwens helemaal terug geschroefd kwa vermogen.

Momenteel "moduleert" hij wel. In iedergeval op de maximale temperatuur wat tado in de app aangeeft. Maar als de woning eenmaal op temperatuur is. Gaat hij uit en na 5 minuten ofzo gaat hij weer aan. Maar ipv dus op een lagere temperatuur te verwarmen omdat het huis al warm is gaat hij weer opwarmen naar de max temperatuur wat in de app staat en dan gaat hij weer uit. En weer 5 minuten later gaat die weer aan...

En de retour leiding is wel een heel stuk kouder dan de aanvoerleiding. Lijkt mij niet dat het retour water te warm is?
  • Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Tado regeling werkt zo, dat deze nooit een lager setpoint aan de ketel zal vragen dan de maximale temperatuur die ingesteld is op de ketel..
  • Dat is wel jammer.. Dan vervalt toch eigenlijk het hele doel van moduleren?
    Ipv constant aan uit dat hij rustig op een laag pitje de temperatuur blijft behouden
  • Volgens mij werkt het niet goed. Altijd zeer tevreden geweest met Tado ( > 5 jaar) maar laatste paar weken reageert CV heel langzaam - volgens Tado zou de ketel Remeha Avanta al de ruimte aan het opwarmen zijn, maar ketel staat nog steeds in standby. Heeft dit hiermee te maken? Ik heb de geoptimaliseerde automatisatie aanstaan en dus geeft Tado een lagere waarde qua aanvoer dan wat ketel als max waarde heeft. Wat kan ik doen?