w.Intercom = i;Paar basisvragen! — tado° Community

Paar basisvragen!

Hallo allen,

Wij overwegen de aanschaf van een tado X-systeem.

Situatie: standaard rijtjeswoning, met benedenverdieping, eerste verdieping en zolder met paar kamers. Op dit moment hebben wij vloerverwarming beneden, waar in de huiskamer ook de thermostaat hangt die bedraad de cv aanstuurt. Andere verdiepingen hebben radiatoren, waarvan die op zolder al thermostatisch ventiel hebben (na verbouwing paar jaar geleden radiatoren vervangen) en die op eerste nog niet (daar hangen nog oude plaatradiatoren). Wij hebben de volgende basisvragen die ik al zoekende in discussies maar niet helder krijg (misschien omdat ze te basic zijn ;-):

1. Hoe werkt de aansturing van de CV vanaf de radiatorknoppen? Gaat dat via de bridge naar de bedrade thermostaat die in de woonkamer hangt (die we dan uiteraard vervangen door de tado-X-thermostaat), en stuurt die uiteindelijk de cv aan?

2. Communiceert de bridge met of zonder tussenkomst van de huis-wifi? De huis-wifi heeft bij ons door mest-netwerk een goede dekking door het hele huis, in dat geval is 1 bridge zeker genoeg. Maar als het daar los van functioneert (wat mij gelijk een verbeterpunt zou lijken), hoe weet ik dan of de bridge het hele huisafdekt? In laatste geval: wat zijn de ervaringen, is 1 bridge doorgaans genoeg voor een standaard rijtjeswoning betonbouw?

3. Is een zone-klep nu wel of niet noodzakelijk voor vloerverwarming, en zo ja waarom? Is dat om te voorkomen dat bij warmtevraag van een radiator boven, terwijl het beneden al warm genoeg is, dan toch warm water in het vloerverwarmingssysteem wordt gepompt?

4. Ivm compatibiliteit: Welk merk/type thermostatisch ventiel kan ik het beste gebruiken om de oude niet-thermostatische te vervangen? Of welke juist niet…

Ik hoop dat iemand mij antwoorden kan geven op deze basics, linkjes naar andere topics die hier al over gingen uiteraard ook welkom :-)

Veel dank vast en vriendelijke groet,

Paul van Hoek

Beste Antwoord

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Antwoord ✓
    Pff al deze vragen en antwoorden zijn al.op dit forum te vinden.
    1. precies zoals je schrijft
    2. Nee, protocol is Matter over een Thread netwerk, geen wifi
    3. Ja en precies om de reden die je geeft
    4. Heimeier

Antwoorden