w.Intercom = i;Paar basisvragen! — tado° Community

Paar basisvragen!

Hallo allen,

Wij overwegen de aanschaf van een tado X-systeem.

Situatie: standaard rijtjeswoning, met benedenverdieping, eerste verdieping en zolder met paar kamers. Op dit moment hebben wij vloerverwarming beneden, waar in de huiskamer ook de thermostaat hangt die bedraad de cv aanstuurt. Andere verdiepingen hebben radiatoren, waarvan die op zolder al thermostatisch ventiel hebben (na verbouwing paar jaar geleden radiatoren vervangen) en die op eerste nog niet (daar hangen nog oude plaatradiatoren). Wij hebben de volgende basisvragen die ik al zoekende in discussies maar niet helder krijg (misschien omdat ze te basic zijn ;-):

1. Hoe werkt de aansturing van de CV vanaf de radiatorknoppen? Gaat dat via de bridge naar de bedrade thermostaat die in de woonkamer hangt (die we dan uiteraard vervangen door de tado-X-thermostaat), en stuurt die uiteindelijk de cv aan?

2. Communiceert de bridge met of zonder tussenkomst van de huis-wifi? De huis-wifi heeft bij ons door Nest-netwerk een goede dekking door het hele huis, in dat geval is 1 bridge zeker genoeg. Maar als het daar los van functioneert (wat mij gelijk een verbeterpunt zou lijken), hoe weet ik dan of de bridge het hele huisafdekt? In laatste geval: wat zijn de ervaringen, is 1 bridge doorgaans genoeg voor een standaard rijtjeswoning betonbouw?

3. Is een zone-klep nu wel of niet noodzakelijk voor vloerverwarming, en zo ja waarom? Is dat om te voorkomen dat bij warmtevraag van een radiator boven, terwijl het beneden al warm genoeg is, dan toch warm water in het vloerverwarmingssysteem wordt gepompt?

4. Ivm compatibiliteit: Welk merk/type thermostatisch ventiel kan ik het beste gebruiken om de oude niet-thermostatische te vervangen? Of welke juist niet…

Ik hoop dat iemand mij antwoorden kan geven op deze basics, linkjes naar andere topics die hier al over gingen uiteraard ook welkom :-)

Veel dank vast en vriendelijke groet,

Paul van Hoek

Beste Antwoord

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Antwoord ✓
    Pff al deze vragen en antwoorden zijn al.op dit forum te vinden.
    1. precies zoals je schrijft
    2. Nee, protocol is Matter over een Thread netwerk, geen wifi
    3. Ja en precies om de reden die je geeft
    4. Heimeier

Antwoorden

• haha, ja pfff… maar toch veel dank, want ik heb nu wel duidelijke antwoorden!

• @Andreplusplus

Zit hier met zelfde situatie, kom er met de helpdesk niet uit. Inmiddels door zoeken stuk wijzer geworden en vermoed dat ik juiste producten kan gaan aanschaffen, je reactie op de vragen van pppproductions vind ik wat aan de korte kant. En vooral dat "pfff al deze vragen zijn te vinden op" vind ik wat kinderachtig. Je dient rekening te houden met gebruikers, zoals ikzelf ook ben, die van toeten of blazen weten. Een moderator moet geduld kennen en met juiste informatie komen vind ik.

Stelling: Wil je een correct antwoord, stel dan de juiste vraag! Dat deed ppproducions volgens mij wel.

De vragen van mijn kant: Heeft Tado een draadloze receiver die je kunt aansluiten op je cv ketel van nefit proline nxt hrc 24 cw4, die voorzien is van opentherm aansluiting?

Weet jij toevallig welke thermosstaat stift moet worden aangeschaft om de Tado thermosstaat knoopen op radiator te monteren? Huidige radiatoren zijn allemaal aan/uit.

Ik begrijp de werking van de temperatuur sensor niet die de huidige thermosstaat zal gaan vervangen. Vr

aag: Als je slimme thermosstaten op je radiatoren monteert, wat is dan de functie van die temperatuur sensor?

Groet,

Hans

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

"En vooral dat "pfff al deze vragen zijn te vinden op" vind ik wat kinderachtig. Je dient rekening te houden met gebruikers, zoals ikzelf ook ben, die van toeten of blazen weten."

En jij moet er rekening mee houden dat (bijna) alle postings die je hier leest ook van gebruikers zijn! Je hebt ons niet in dienst, je mag hier onderling discussieren maar je kunt geen eisen aan anderen stellen voor wat betreft de moeite die ze voor je doen.

Als je mensen van Tado wilt inschakelen om jouw vragen te gaan lezen en beantwoorden (ipv dat je zelf het forum en/of de FAQ op de site afzoekt) dan moet je een chat starten op de tado.com website, dan praat je met een Tado medewerker.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    @lefthans als je zo begint, is het voor vrijwillige medegebruikers niet aantrekkelijk om te beantwoorden.
    Ik verwacht op zijn minst dat vragenstellers al op zoek zijn geweest op support.tado.com of op dit forum.
    Het is niet aantrekkelijk noch productief om dezelfde vraag over en over te moeten beantwoorden.

1. Ja, dat heet draadloze ontvanger. Bijv in deze set
    https://shop.tado.com/nl-bx/products/wireless-smart-thermostat-x-starter-kit maar kijk even verder naar andere sets met oa deze component.
    Echt, 1 google actie en ik til dit boven water. Kun je zelf ook.
    2. Radiatorventielen moet je vervangen door thermostatische. Afhankelijk wat je nu hebt (Recht, haaks, verkeerd haaks etc) moet je due stuk voor stuk zoeken. Bijv bij Warmteservice. Heimeier zijn goed en handig, want geen adapters voor nodig (M30x1.5)
    Willekeurig voorbeeld: https://www.warmteservice.nl/Verwarming/Radiator-aansluitmateriaal/Thermostatische-radiatorkraan/Heimeier-thermostaatkraan-haaks/p/44852160
    Je kan ook voor de Eclipse serie kiezen, dan kun je ook waterzijdig inregelen (Google maar 😉)
    3. Elke ruimte die je fysiek hebt, waar je tado spullen installeert, maak je ook logisch in de app. Bijv "werkkamer". Elke kamer heeft een instelling voor zoneregelaar (dat is vrijwel altijd het apparaat dat aan de warmtebron is aangesloten, zoals draadloze ontvanger of bedrade thermostaat). Een kamer heeft ook 1 apparaat dat als meettoestel is aangewezen. Standaard een thermostaat als die er is, of een draadloze tempsensor, anders de 1e knop die he aan de ruimte toevoegt. Dat kun je naar wens aanpassen. Als je in een ruimte zonder thermostaat tevreden bent met de temperatuurmeting van de knop(pen) heb je inderdaad geen tempsensor nodig. Maar geeft de knop niet de juiste temp aan, omdat deze bijv ingebouwd zit, of op de tocht naast een deur bijv, kun je een tempsensor toevoegen die je overal in de ruimte kunt plaatsen.

Succes en veel plezier met tado°.
  • Hoi allen, veel dank voor jullie reacties!
    Met google kwam ik er echt niet uit, want soms ook tegenstrijdige info. Als je het bij 1 x googlen houdt denk je eruit te zijn, maar als je verder kijkt brengt andere info je aan het twijfelen haha! Maar nu ben ik veel wijzer geworden en weet wat ik nodig heb en hoe het zit, en het is met alles zo, als je eenmaal weet hoe het zit is het eenvoudig! Vriendelijke groet, Paul
  • HGB
    HGB ✭✭✭

3. Elke ruimte die ….. anders de 1e knop die he aan de ruimte toevoegt. Dat kun je naar wens aanpassen.

Dit klopt niet helemaal. Ik heb in een kamer 2 X slimme radiatorknoppen (geen aparte sensor) en kan niet zelf bepalen welke knop leidend is. Volgens Tado helpdesk is het een gemiddelde van de twee (of meer) knoppen.

• Hallo ppproductions

Een kleine correctie voor punt 2. tado° X kan werken met wifi wanneer je de X Internet Bridge gebruikt. Als je echter Thread Border Routers gebruikt om de communicatie tussen apparaten te garanderen, dan zijn Matter en Thread van toepassing.