Thermostaat & slimme kranen - alles verwarmd terwijl temp al bereikt is?
Pauwell
✭
Hoi allemaal,
Allereerst excuus voor mijn waarschijnlijk domme vraag. Die vast al eens eerder gesteld is, maar ik kan hem niet terugvinden op dit forum.
Ik heb een Tado X i.c.m. de Thermostaat / Bridge en 6 slimme radiatorkranen.
Vandaag de slimme radiatorkranen geïnstalleerd nadat ik gisteren al de thermostaat beneden heb geïnstalleerd.
Situatie is als volgt: gisteren thermostaat bedraad geïnstalleerd op de begane grond. Daar hebben we vloerverwarming. Schema gemaakt: 20 graden overdag en 18 graden in de nacht. Werkte prima.
Vervolgens vandaag op de 1e verdieping 4 kamers en 2e verdieping 2 kamers uitgerust met de radiatorkranen. Alles zichtbaar in de app. Leuke schema’tjes gemaakt (wil boven alle kamers liefst 18 graden houden, maar dat waren ze al - dus hoeft niet de verwarmen denk je dan).
Nu gingen ze toch allen mee verwarmen terwijl de vloerverwarming aanstond. En het werd bloedheet in die kamers. Ik dacht de oorzaak gevonden te hebben doordat ze onder dezelfde “zone” vielen als de begane grond. Dat uitgezet in de hoop dat dat zou helpen.
Dat deed het maar even. Want later merkte ik dat wederom alle 6 de kamers gingen verwarmen met de vloerverwarming mee.
De vloerverwarming lijkt trouwens ook niet lekker door te verwarmen; blijft zo rond de 19,5-19,6 hangen.
Nu heb ik maar alles uitgezet. En meld ik me op dit forum.
Kunnen jullie me aub vertellen wat ik kan doen om dit te verhelpen? De app ziet er top uit, maar ben bang dat ik iets niet begrijp aan het concept van verwarmen 😅
Met vriendelijke groet,
Paul
Allereerst excuus voor mijn waarschijnlijk domme vraag. Die vast al eens eerder gesteld is, maar ik kan hem niet terugvinden op dit forum.
Ik heb een Tado X i.c.m. de Thermostaat / Bridge en 6 slimme radiatorkranen.
Vandaag de slimme radiatorkranen geïnstalleerd nadat ik gisteren al de thermostaat beneden heb geïnstalleerd.
Situatie is als volgt: gisteren thermostaat bedraad geïnstalleerd op de begane grond. Daar hebben we vloerverwarming. Schema gemaakt: 20 graden overdag en 18 graden in de nacht. Werkte prima.
Vervolgens vandaag op de 1e verdieping 4 kamers en 2e verdieping 2 kamers uitgerust met de radiatorkranen. Alles zichtbaar in de app. Leuke schema’tjes gemaakt (wil boven alle kamers liefst 18 graden houden, maar dat waren ze al - dus hoeft niet de verwarmen denk je dan).
Nu gingen ze toch allen mee verwarmen terwijl de vloerverwarming aanstond. En het werd bloedheet in die kamers. Ik dacht de oorzaak gevonden te hebben doordat ze onder dezelfde “zone” vielen als de begane grond. Dat uitgezet in de hoop dat dat zou helpen.
Dat deed het maar even. Want later merkte ik dat wederom alle 6 de kamers gingen verwarmen met de vloerverwarming mee.
De vloerverwarming lijkt trouwens ook niet lekker door te verwarmen; blijft zo rond de 19,5-19,6 hangen.
Nu heb ik maar alles uitgezet. En meld ik me op dit forum.
Kunnen jullie me aub vertellen wat ik kan doen om dit te verhelpen? De app ziet er top uit, maar ben bang dat ik iets niet begrijp aan het concept van verwarmen 😅
Met vriendelijke groet,
Paul
0
Reacties
-
Ik heb nog even zitten neuzen op het forum en zag dat mensen ook het merk en type van hun ketel posten.
We hebben een Nefit Proline NxT HRC24/CW4
Hoop dat jullie kunnen helpen!0 -
Nog als aanvulling: als ik bij de grafieken kijk van vandaag dan geeft hij aan dat hij de kamers met thermostaatkranen helemaal niet verwarmd heeft.
De verdeler van mijn vloerverwarming heb ik op een maximale temperatuur van 30 graden staan.
Kan het zo zijn dat de thermostaat enorm veel warmte “aanvraagt” bij de ketel en dat hij die warmte niet kwijt mag in de vloerverwarming?
Zou hij dan de warmte die hij in de vloerverwarming niet kwijt kan automatisch door de radiatoren eruit laten?
En als dat zo is, hoe kan ik dat fixen?0 -
Elke ruimte heeft een zoneregelaar, die moet ingesteld staan op de thermostaat die aangesloten is op de ketel.
Verder kan het zijn dat als de kranen niet goed gemonteerd en gecalibreerd zijn, ze het ventiel van de radiator niet goed kunnen sluiten. Dus die check kan je nog doen.1 -
Dank voor de snelle reactie. En excuus wederom voor mijn waarschijnlijk niet wetende reactie.
Ok, dus die zone moet ik gewoon weer aanzetten dan? En dat is belangrijk voor de werking?
Ik had de zone nu juist uitgezet omdat ik eigenlijk niet wil dat de kamers op de eerste en tweede verdieping mee verwarmen als ik beneden aan het verwarmen ben. Dat leek mij logisch (is dat gek?). Liefst hou ik het op 18 graden daar. En dat lukte altijd vrij aardig.
Reden dat ik deze knoppen genomen heb is eigenlijk enkel dat ik met een app kan bedienen en even kan bij verwarmen voordat ik onze zoon naar bed breng. Ik was niet echt voorbereid op dit soort situaties waarin andere ruimtes (op andere verdiepingen) mee verwarmd worden als ik de begane grond verwarm
Ik heb de kranen geïnstalleerd volgens de instructies. Oude kranen eraf (Comap) en het 15 mm pin-verlengstuk (kleinste) ertussen gezet. Ik had gemeten en dit had voldoende moeten zijn. Dit vervolgens goed stevig aangedraaid. Tijdens montage gaf hij geen foutmelding en succesvolle installatie. Verwarmen lukte ook goed. Maar had ik wellicht dan toch een langere pin moeten gebruiken? Zou dat ook een logische verklaring kunnen zijn voor mijn probleem? Dan kan ik morgen proberen opnieuw te installeren met een langere pin ertussen.0 -
als de pin te kort is, gaat de kraan niet volledig open. Hij sluit dan wel goed. Als de kranen doorlekken, dan is de pin te lang
1 -
Als je de knop monteert gaat deze calibreren. Je ziet dan bij V3+ een animatie van drie rondjes op de knop, die eindigt met ooo als het goed is gegaan, of met E0, E1 of E2 foutcode.
Bij X zal iets vergelijkbaars gebeuren, ik weet echter niet precies wat.1 -
Dank voor de reacties weer.
Dus de pin kan het dan niet zijn leid ik hieruit af.
De animatie tijdens de montage van de X is succesvol verlopen. Dat gaf hij ook aan op de radiatorknop. Dus dat is ook goed gegaan.
Ik heb vannacht (terwijl de vloerverwarming uit stond) de kamer van mijn zoon verwarmt tot 19 graden. Dat ging prima.
Vanochtend sinds de vloerverwarming aan springt om naar 20 graden te verwarmen gaan alle radiatoren op 1e/2e verdieping mee verwarmen. Dat terwijl ze uit zouden staan. Nu is het op de begane grond 19,4 graden en alle slaapkamers op de eerste/tweede verdieping tussennde 27-29 graden en dit neemt alleen maar toe.
Het is jammer dat ik geen screenshot kan toevoegen want met name bij de kamer van mijn zoon kun je dat mooi terugzien in de grafiek. Terwijl hij eigenlijk uit staat, lijkt het alsof hij alle warmte van de vloerverwarming op de begane grond “opvangt”/doorlaat.
Hebben jullie nog een idee waar dit in kan zitten? Bijvoorbeeld in de verdeler beneden?
Ik ga denk ik anders toch maar even bellen met mijn verwarmingsmonteur.0 -
https://community.tado.com/nl/discussion/24797/zo-kun-je-fotos-op-deze-community-plaatsen
Toch maar wat screenshots plaatsen van je instellingen en grafieken1 -
Het is inmiddels gelukt. Ik had ze toch verkeerd geïnstalleerd… Te kort verleng-pinnetje gebruikt op alle 6 de radiatoren. Inmiddels vervangen voor 1 langer en werken ze allemaal top.
Ze sloten dus toch niet volledig af. En nu wel.
Dank voor de tips!1