Ondersteunt tado X Remeha OpenTherm?
Ik heb net mijn tado V3+ installatie omgezet naar X maar merk dat de Wireless Receiver problemen heeft met het OpenTherm protocol van de Remeha Quinta Pro 65 terwijl een en ander perfect werkte met V3+.Ik zie in het begin even het groene OpenTherm lampje op de receiver branden maar na een paar minuten dooft het. Ook ontbreekt het Heet Water blok in de app.
Ik begrijp dat ik misschien aan/uit kan gebruiken maar dat wil ik niet, dat is een stap terug.
Ik zal morgen contact opnemen met de helpdesk maar ben benieuwd of ik de enige ben (ik zag wel wat andere posts die problemen met Remeha aangeven).
In de compatibiliteitslijst van tado X staat dat OpenTherm ondersteunt zou moeten zijn voor Remeha (als alleen V3+ wordt ondersteunt staat er een blauw vakje met V3+).
Antwoorden
-
Ja, is ondersteund volgens documentatie.
Stekker On/Off OT , contacten OT op de ketel, OT op de tado thermostaat.
Ketel uit en aan, even kwartiertje wachten, dan testen0 -
Hartelijk dank Andreas. Ik heb een en ander weer geprobeerd en nu werkt het wel behalve de aansturing van het Sanitair Warm Water (SWW/DHW). Na wat zoeken heb ik dit artikel gevonden (https://help.tado.com/en/articles/9701263-can-i-control-hot-water-with-my-smart-thermostat-x) en het blijkt dat ze deze functionaliteit hebben geschrapt. Helaas heb ik geen doorstroom systeem maar een SWW vat dat op temperatuur moet worden gehouden. Ik laat het nu maar door de ketel aansturen ipv de thermostaat - daar gaat mijn energiebesparing…
Ik zag dat er een speciale Wireless Receiver is voor de UK voor DHW (SWW) aansturing, ik zal eens checken met de helpdesk of dat mijn probleem kan oplossen.
Ik vind wel dat deze beperking duidelijker op de "Switch to tado X" pagina zou moeten worden aangegeven (https://shop.tado.com/en-row/pages/switch-to-tado-x?utm_source=email&utm_medium=newsletter&utm_content=hardwareCustomers_hardware_sales_promo_en_241024-upgrade_x_aa&utm_campaign=11685179). Als ik dit geweten had was ik er niet aan begonnen.
0 -
Ik zou niet verwachten dat je met tado tapwateraansturing energie zou besparen.
Beter kun je de ketel op eco oid zetten voor ww.0 -
Voor een SWW vat werkt de ECO stand niet: dat betekent hetzelfde als UIT - het is geen doorstroom systeem. Het SWW vat heeft een thermostaat en de ketel schakelt een drieweg klep in om het vat op te warmen indien nodig - hiervoor moet de ketel stand op SWW comfort staan.
Gemiddeld over een dag scheelt het niet veel: het SWW vat is goed geïsoleerd. Dus nu blijft het 24 uur op dezelfde temperatuur in plaats van dat 's nachts het opwarmen (indien nodig) is uitgeschakeld.
Echter als ik een weekje weg ben zette ik met tado de opwarming van het SWW vat uit. Nu moet ik dat op de ketel doen.
Ik begrijp dat tado deze migratie willen gebruiken om een software code refactoring te doen maar het zou fijn zijn als ze die afwijkingen in functionaliteit van hun nieuwe code communiceren zodat je een afgewogen beslissing kunt nemen.
0 -
Er is een verschil in gedrag tussen ketels als via OpenTherm gestuurd wordt dat het warm water "uit" moet.
Veel ketels gaan dan naar de ECO stand wat dan inhoudt: het vat wordt niet op temperatuur gehouden maar als er een kraan open gaat start wel het normale verwarmingsproces dus je krijgt wel warm water alleen duurt het iets langer omdat je eerst de inhoud van het afgekoelde vat krijgt.
Echter, er zijn ook ketels die bij deze schakeling het hele warmwatersysteem uit zetten. Dwz je kunt de kraan wel open draaien maar er blijft koud water komen. Als dat het geval is heb je wel een probleem als Tado die "uit" code stuurt.
(er zijn ook ketels waar je dit gedrag kunt configureren, bijvoorbeeld Intergas negeert standaard de warm water aan/uit instelling helemaal, maar je kunt configureren dat deze een comfort mode bedient)
0 -
DHW (…) het blijkt dat ze deze functionaliteit hebben geschrapt.
Nee, die warm water zone is enkel nog niet geimplementeerd voor X. Vooral omdat gedacht werd dat er geen vraag naar was (voor Opentherm combi ketels), maar dat was een misvatting. Het komt zeer binnenkort, is mij verteld.
Hoe dan ook, ik zie constante Opentherm activiteit/communicatie in je account. De kamers lijken ook warm te worden. Even los van het lampje op de ketel, wat gaat er precies mis?
0 -
Ik was na het opstarten van de wireless receiver en de ketel in verwarring omdat het Hot Water blok niet in de app kwam. Ook zag ik dat het groene OpenTherm lampje op de receiver (niet de ketel) na ongeveer 1.5 minuut gedoofd was dus was mijn te voorbarige conclusie dat er een OpenTherm communicatie probleem was.
De verwarming doet het prime en nu heb ik ook geen uitval meer van radiator knoppen omdat mijn huis al vol hangt met Matter Routers en er nu geen interferentie meer is met mijn alarm systeem dat ook op 868 MHz werkt.
Dus zodra de SSW ondersteuning er is ben ik helemaal gelukkig😀
0