w.Intercom = i;Tado X met vloerverwarming en stadsverwarming — tado° Community

Tado X met vloerverwarming en stadsverwarming

Hallo,

Ik heb een andere woning gekocht die voorzien is van stads- en vloerverwarming en losse radiatoren. De vloerverwarming wordt via een bedrade thermostaat aangestuurd (met zoneklep).

Ik wil de toevoer van de stadsverwarming ook via een zoneklep regelen (om te voorkomen dat er warm water wordt rondgepompt als er geen warmtevraag is).

De zoneklep voor het openzetten van de stadsverwarming wil ik verbinden met een draadloze ontvanger X. Bij elke warmtevraag (radiatoren of vloerverwarming) moet deze zoneklep opengestuurd worden. Bij warmtevraag van de vloerverwarming moeten er dus twee zonekleppen opengestuurd worden, namelijk die van de stadsverwarming en die van de vloerverwarming. M.a.w. kan één regelaar twee zonekleppen openen bij warmtevraag. Is dit in te regelen via de app?

Meerdere discussies bekeken, echter geen antwoord kunnen vinden in combinatie met de Tado X.
Getagd:

Reacties

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Je kan het wel middels de bedrading oplossen (twee kleppen parallel op de ontvanger).
    Ik zou je echter adviseren een extra bedrade thermostaat toe te passen voor de vvw klep. Dan kun je nl ook verwarmen in andere ruimtes (middels tado knoppen op de radiatoren) als de vvw niet hoeft te verwarmen.
    Als je alleen de stadsverwarming klep aanstuurt, hoef je met de vvw klep niets te doen.
  • De beide zonekleppen zitten in een andere ruimte (meterkast en gangkast). Dus parallel bedraden gaat sowieso lastig.

De bedrade thermostaat zit in de woonkamer en stuurt nu dus de zoneklep van de stadsverwarming aan. Een tweede bedrade thermostaat zou dan ook in de woonkamer komen te hangen. Kan dit niet opgelost worden met een draadloze ontvanger welke ik aan de vvw-klep hang? Als er dan warmtevraag in de woonkamer is, zouden dan beide kleppen opengestuurd moeten worden. Warmtevraag elders alleen de stadsverwarming-klep.

/Offtopic - had al gehoopt dat jij zou reageren.
  • Andreplusplus
    In de huidige situatie wordt dus de warmtebron (Stadsverwarming) afgesloten als de woonkamer op temperatuur is. Dan kun je elders in huis dus ook niet verwarmen. En je hoeft niets met de vvw klep, want er komt sowieso geen warmte meer het huis binnen
    Daarom dus het advies voor een tweede thermostaat.
    Huidige thermostaat in de woonkamer, bedraad op de stadsverwarming klep.
    Tweede bedrade thermostaat op de klep van de vvw (deze kan vlak bij de verdeler, hoeft niet in de kamer). Deze moeten door de supportdesk in de ruimte woonkamer in de app gezet worden, dat kun je helaas niet zelf.
    De 1e is zoneregelaar voor alle kamers in het huis en meettoestel voor de woonkamer.
    In de andere kamers kun je dan knoppen toepassen. Moet het daar verwarmd worden, de knop stuurt seintje naar de zoneregelaar en die opent de stadsverwarming klep).
  • Duidelijk, als er dan dus warmtevraag komt in de woonkamer sturen de beide thermostaten de eigen kleppen open, warmtevraag elders resulteert dan dus dat thermostaat in woonkamer de stadsverwarming-klep openstuurt.

Een draadloze ontvanger op de vvw-klep kan niet het zelfde doen als een bedrade thermostaat op de vvw? En beide thermostaten in dezelfde kamer hangen kan ook met de X?
  • Andreplusplus
    Een draadloze ontvanger kan ook als zoneregelaar bij de stadsverwarming klep.
    De draadloze temp sensor hangt dan in de woonkamer. Ik weet niet of je met X dan een bedrade thermostaat op de vvw klep kunt aansluiten en deze in woonkamer configureren. Dat kan de supportdesk vast wel vertellen.
  • Ik zou dan de draadloze temp. sensor op de vvw-klep willen zetten (een bedrade hangt al aan de klep van de stadsverwarming). Ik neem contact op met support, dank zover voor je bijdrage!

• Andreplusplus
    Met draadloze tempsensor kun je niets met een klep. Want draadloos... een tempsensor meet alleen temperatuur. Maar misschien bedoelde je draadloze ontvanger?
  • Inderdaad, bedoel de draadloze ontvanger.