w.Intercom = i;Tado X — tado° Community

Tado X

Hallo,
Dit weekend de draadloze Tado X geïnstalleerd op mijn Atag A244c met open therm.
Alles is volgens mij goed gegaan alleen slaat de ketel meteen aan ook al staat de thermostaat op "uit"
Wat doe ik niet goed?
Eric

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Wellicht handleiding toch niet 100% gevolgd. Bijvoorbeeld ketel niet van de stroom gehaald waar dat gevraagd wordt.

• He Rob,
    Dank je voor je bericht.
    Ik heb idd de spanning niet van de ketel gehaald. Enig idee wat voor stappen ik nu dan moet doen of gewoon alles opnieuw installeren?
  • Zojuist alle stappen opnieuw doorlopen volgens handleiding maar dan juist. Helaas zonder resultaat
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Meestal is het zo dat aan/uit en opentherm op de ketel dezelfde twee aansluitpunten zijn, maar dat de ketel alleen tijdens opstarten (als je net de stroom inschakelt) automatisch bepaalt of het opentherm of aan/uit is.

Als je dan zonder de stroom eraf te halen van een situatie met aan/uit naar opentherm overstapt dan ziet de ketel de aangesloten thermostaat als een verbinding met zodanig lage weerstand dat ie concludeert dat het "aan" is en blijft dan branden.

De stroom moet er wel een paar minuten af in sommige gevallen, wat geen probleem is als je letterlijk doet wat er in de handleiding staat (stroom eraf, oude thermostaat afkoppelen, Tado thermostaat aansluiten, stroom er weer op) maar als je dit niet volgt dan heb je hem wellicht niet lang genoeg afgeschakeld.

Is het dat niet dan maar de servicedesk contacten via de chat want die kunnen kijken in het systeem wat er precies fout gaat (zelf mag je dat niet zien)…

• Oke, morgen verder.
    Alvast super bedankt voor je uitgebreide antwoord.
    Wordt vervolgd.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    november 2024 aangepast
    En wacht even een kwartiertje voor je gaat testen/conclusies trekken.
  • OPGELOST!
    Je hebt me de goede richting op gestuurd Rob. Mijn ketel heeft dus wél aparte aansluitingen voor "open therm" en "aan/uit". Ik had 'm dus op aan/uit aangesloten... 🙄
    Nu op open therm en werkt zoals het moet.
    Nogmaals superbedankt!!
    (gelukkig heb ik meer verstand van auto's....)