Heeft het zin om een Slimme Thermostraat EN Radiatorknoppen te installeren?
Goedemorgen!
Ik heb de afgelopen week meerdere berichten op het forum gelezen maar kom er net niet helemaal uit dus dacht ik laat ik zelf de vraag eens stellen.
In het kort; ik wil gewoon de temperatuur centraal kunnen beheren en het liefst in de werkkamer af kunnen sluiten als we daar enkele dagen niet komen - soms vergeten we de verwarming daar dicht te draaien en staat ie in het weekend te loeien, wat enorm zonde is natuurlijk.
De oplossing die ik nu voor ogen heb is de Slimme Thermostaat X - Multi-Room Starterskit met het liefst 3 knoppen (huiskamer, keuken, werkkamer) - twee is in principe ook voldoende, dan laat ik de verwarming in de keuken gewoon open, staat ie nu toch al altijd.
Het is hierbij niet erg als de rest van het huis mee-verwarmt met de werkkamer, wat ik niet wil is dat omgekeerd de rest van het huis geen warmte krijgt als de verwarming in de werkkamer 'dicht' is - is nu ook geen probleem maar heb niet scherp of het werken met Slimme Radiatorknoppen daar problemen in gaat geven.
Zie hieronder mijn huidige situatie:
- Ik woon in een gelijkvloerse appartement in Amsterdam, heb geen stadsverwarming o.i.d.
- We hebben door het huis 4 radiatoren (huiskamer, werkkamer, keuken en badkamer)
- In een aangebouwd stuk hebben we vloerverwarming
- Van bovengenoemde ruimtes zijn de werkkamer en de badkamer 'aparte' ruimtes, de huiskamer en keuken zijn aan elkaar verbonden, de vloerverwarming bevindt zich ook in de keuken.
- Zie bijgevoegde afbeelding voor meer informatie over de aansluiting/set-up.
Momenteel hebben we een Remeha Avanta C35 die ondertussen 4-5 jaar oud is denk ik, daarbij hebben we een iBase kastje dat de aansturing van de vloerverwarming reguleert, deze is verbonden met de iSense thermostaat.
Het iSense kastje is aan vervanging toe en ik wil al een tijdje een slimmer systeem om de temperatuur wat makkelijker te reguleren en hier en daar wat kosten te besparen.
Ik lees verschillende berichten over het moeten plaatsen van een "bypass" of klep, ik zou graag beter begrijpen wat hier de noodzaak van is en of dit bij ons van toepassing is.
Alvast bedankt voor de input en het meedenken, indien er vragen zijn hoor ik het graag!
P.s. de CV ketel wordt zondag nagekeken en onderhouden, technische vraagstukken kan ik dan eventueel bij de beste man op locatie navragen/neerleggen.
Beste Antwoord
-
Bypass in een CV systeem is altijd nodig indien het kan voorkomen dat alle aanwezige kranen en kleppen gelijktijdig gesloten worden. Bijv als overal thermostaatkranen op zitten.
Dit is niet specifiek voor tado, maar algemeen zo.
Vervangen van de iSense thermostaat door tado X kan prima. Remeha Avanta serie ondersteunt Opentherm.
Met tado kan wat je wil. Werkkamer verwarmen en de rest niet, of andersom.
Het mooiste zou zijn dat je niet alleen de radiatoren, maar ook vvw kunt bedienen met tado. Dan zou je een klep moeten toevoegen met een bedrade thermostaat.
Maar als je zegt 'staat toch altijd open' zou je ook met alleen een knop in de werkkamer tor kunnen. Kans bestaat dan wel dat woonkamer en keuken warmer worden dan nodig of gewenst.1
Antwoorden
-
Hi Andrepluplus, ik hoopte stiekem al op een reactie van jou (of Rob) ;)
De vloerverwarming wordt als ik het goed heb aangestuurd door het iBase kastjes dat verbonden zou moeten zijn met de iSense. Denk je dat ik op eenzelfde manier de vloerverwarming aan kan laten sturen door de Tado X?
Het installeren van een bypass lijkt me wat gedoe, het liefst zou ik de Tado X met knoppen kopen, installeren en that's it :)
Nogmaals dank voor de input en alvast bedankt voor de verdere reactie!
0 -
Bypass is een fysieke noodzakelijkheid, onafhankelijk van tado. Je kan kijken wat er in jouw situatie gebeurt, maar ketel zou in storing kunnen gaan. Of je laat altijd ergens wel een radiator open.
Pas wel op dat de bypass niet vlak bij de ketel zit, anders heeft die geen nut en krijg je een andere storing. Minimaal 6m buislengte afstand.
Wat dat iBase ding doet, weet ik niet. Maar op een tado thermostaat kun je maar 1 ding aansluiten, bijv ketel òf klep.
De vloerverwarming lijkt niet zo groot (2 groepen, dus je zou kunnen overwegen ook een tado knop voor de verdeler te plaatsen, en die logisch aan de keuken koppelen.
En je kan minimaal beginnen, en later uitbreiden indien nodig.0 -
Ok top, dan ga ik dat doen; de radiator in de keuken staat in principe altijd open - die zit ook vrij centraal dus dat is goed.
Ik bestel de set + 2 knoppen, 1 voor in de huiskamer en 1 voor in de werkkamer en ga vanuit daar verder.
Bedankt voor de snelle reactie en input, fijn weekend alvast!
0