Wat zijn de beste instellingen voor Tado V3 met een Remeha Elga Ace warmtepomp?
Al jaren stuurt mijn Tado V3 mijn Intergas ketel met Opentherm prima aan. Komende week krijgt hij gezelschap van de Remeha Elga Ace warmtepomp. Nu ben ik mij alvast wat aan het inlezen over de aansturing van CV en warmtepomp door Tado V3. Ik heb mij daarnaast laten adviseren door een deskundige adviseur. Zijn advies was dat mijn Tado V3 een prima systeem is, als ik hem maar “zo dom” mogelijk zou instellen. Dus alle instellingen op uit en de thermostaat op “aan/uit” zetten. Nu lees ik echter dat de Remeha Elga Ace wel het OpenTherm protocol ondersteund. En dan raak ik in alles wat ik lees het spoor een beetje bijster. Wat is nu wijsheid en wat kan Tado dan nog wel en niet voor mijn warmtesystemen betekenen? Wat zijn de beste instellingen?
Reacties
-
Ik ben benieuwd of je hier verder mee bent gekomen. De Elga Ace zelf kan door een Opentherm thermostaat worden aangestuurd, dus ook door tado.
De ketel zal door de control unit van de Elga waarschijnlijk on/off worden aangestuurd.0 -
Hallo Andre,
Tevreden ben ik nog niet.
Zoals je hier kunt zien zijn er nog veel "pendel" momenten waarbij de warmtepomp aan en uit gaat. Waarbij ook al snel mijn huiskamer koud aanvoelt. Ik heb inmiddels contact gehad met Tado en die hebben naar hun zeggen mijn Tado Thermostaat afgesteld voor de Elga Ace. Maar als dit het resultaat is, dan wordt hem dat niet.Ik zie dat de Elga Ace soms mooi modulerend wordt aangestuurd, maar het moet toch niet zo zijn dat deze gedurende een lange tijd niet aan staat. In mijn beleving moet de warmtepomp eigenlijk voortdurend "modulerend" aan staan en warmte leveren.
Momenteel twijfel ik sterk of ik de Tado toch niet ga vervangen voor de E-Twist thermostaat van Remeha die volledig is afgestemd op de Elga Ace.1 -
Ik heb wat verdere studie gedaan en Remeha zegt ook dat de regelkwaliteit van de thermostaat het gedrag van de Elga bepaalt. En tado kent de Elga natuurlijk niet zoals de eTwist dat doet. Ik zou dan ook geneigd zijn de eTwist toe te passen.0
-
Tado geeft de modulerende functie weer d.m.v. drie streepjes naast de temperatuur. Wat mij opvalt is dat de wp het goed doet als alle drie streepjes er komen te staan. Dan pakt hij het signaal op en gaat de huiskamer lekker opwarmen. Na verloop van tijd valt hij stil en gaat dan pendelen. De warmtevraag in de Tado app is dan 1 of 2 streepjes. Hij blijft pendelen, de huiskamer wordt kouder, tot op het moment er weer drie streepjes staan en dan pas gaat de wp weer los.
Wel jammer omdat zowel Tado als de Elga Ace volgens mij Open Therm ondersteunen. Je zou dan zeggen dan het goed zou moeten gaan. Bij mij helaas niet.0 -
Wij hebben ook een Remeha. 4 weken geleden de originele thermostaat vervangen voor de TadoX. De Tado heeft minder stook momenten maar laat de ketel wel harder en langer branden. Temperatuur schommelt nu redelijk veel en een dubbel gas verbruik tov de oude thermostaat. Voor de ketel aanslaat is het al veel te koud en daarna veel te warm. Aanvoertemperatuur al flink naar beneden bijgesteld, maar blijft waardeloos. Toch de Remeha thermostaat weer maar aan de muur binnenkort en de TadoX op marktplaats helaas. Had er meer van verwacht.0