w.Intercom = i;Waarom is er verlaging van de gevraagde water temperatuur na verhoging van de ruimte doeltemperatuur — tado° Community

Waarom is er verlaging van de gevraagde water temperatuur na verhoging van de ruimte doeltemperatuur

Zoals in de bijlage te zien is, zodra ik mijn ruimte doeltemperatuur verhoog naar 19.3 (komend vanaf 18.5), gaat de gevraagde water temperatuur naar 25 (komend vanaf 32). Dit zorgt voor pendelgedrag want dan denkt mijn warmtepomp dat hij klaar is met verwarmen, om daarna weer aan te gaan zodra de gevraagde temperatuur over tijd weer is opgelopen. Wat is de reden voor dit gedrag? Mij lijkt het logisch dat bij een verhoging van de ruimtetemperatuur, de gevraagde watertemperatuur zeker niet daalt.

Antwoorden

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator

Wat voor spullen heb je, hoe aangesloten, waar komt die grafiek vandaan? Ligt het wel aan tado?

• SteveHeat
    SteveHeat
    7 december aangepast
    Tado X bedraad, doeltemperatuur is verhoogd via het schema van de app. Grafiek is verkregen via de warmtepomp die de doel ruimtetemperatuur en doel watertemperatuur binnen krijgt, maar deze niet aanpast.
  • Andreplusplus
    ok, de warmtepomp stuurt dus de ketel aan, en de tado de wp?
    Dan komt gedrag van de wp, niet van tado.
  • Nee, de warmtepomp krijgt de doeltemperatuur van de kamer en de doel watertemperatuur via opentherm binnen en doet op basis hiervan verwarmen en past deze niet aan. Deze wordt ook onaangepast in de grafiek weergegeven. Het betreft een all-electric installatie, een cv-ketel is niet aanwezig.

• Andreplusplus
    Ok, nog steeds de wp, niet tado.
  • De warmtepomp is in dit geval toch de slave in plaats van de cv ketel en heeft geen invloed op wat Tado via opentherm stuurt? Hoe kan dit probleem dan bij de warmtepomp liggen? Dit is direct wat er via opentherm binnenkomt en wordt niet gewijzigd. Ik schrijf overigens zelf de software voor deze warmtepomp en kan daarom ook bevestigen dat dit zo is.

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    De rechte lijn gevraagde aanvoer temperatuur komt niet uit de Tado regeling
  • SteveHeat
    SteveHeat
    9 december aangepast

Wat in de grafiek wordt weergegeven is Opentherm ID 1, CH setpoint, oftewel de target water temperature. Deze komt naar mijn weten wel van de Opentherm thermostaat/Tado af.

• Andreplusplus
    9 december aangepast
    Thermostaat is aangesloten op de wp neem ik aan. En geen CV ketel in beeld (hoewel je wel ketel noemt in bericht van 11.06 [edit: 9:37], maar ik neem aan dat je bedoelt wp ipv ketel).
    Dan weet je zelf vast wel wat er geplot wordt. De drop kan ik niet verklaren, tenzij de hoge waarde ervoor niet de werkelijke vraagwaarde is, maar gewoon het laatst ontvangen setpoint oid. Sowieso verdacht dat het zo constant is.
  • Douwe
    Kan alleen als de WP zelf de max aanvoertemperatuur laat dalen. Tado vraagt nooit een hogere waarde dan de maximale waarde die door de ketel/wp ingesteld of bepaald wordt. Deze waarde is ook beschikbaar in het OpenTherm protocol
  • SteveHeat
    SteveHeat
    9 december aangepast

Waar heb ik CV ketel benoemd? Alleen Central Heating setpoint is vermeld in mijn bericht, hier moet zowel een CV ketel als een warmtepomp mee aan de slag. De Tado is inderdaad direct met mijn warmtepomp verbonden. De maximale aanvoertemperatuur staat op de warmtepomp op 45 graden ingesteld, in de tado app heb ik deze op 35 gezet, en die is vervolgens door de tado 'slimmigheid' verlaagd naar 32 of 33.

Dus nogmaals mijn vraag, waarom reset/verlaagt de Tado X zijn doel water temperatuur (OT msg ID 1) op het moment dat de Tado naar een ander, in dit geval hoger, ruimte temperatuur moet werken die via het schema is ingesteld?

• Douwe
    Omdat je warmtepomp een lagere (maximale) aanvoertemperatuur wil hebben op dat moment.
  • Maar de warmtepomp heeft helemaal geen invloed op de gevraagde watertemperatuur toch? De warmtepomp is slave en de thermostaat is degene die bepaalt welke watertemperatuur de warmtepomp moet maken.

• Douwe
    Kennelijk weet je niet hoe het opentherm protocol werkt. De ketel of wp kan zelf zijn maximale aanvoertemperatuur bepalen, en deze aan de thermostaat doorgeven.

Kijk bijvoorbeeld bij parameter 49 en 57 in het opentherm protocol.

Tado leest dit en houdt hier rekening mee. Ze zullen nooit een hogere temperatuur vragen dan dat de boiler wil.
  • Deze limieten zijn bij de warmtepomp 20 als minimum, en 45 als maximum en worden niet veranderd tijdens runtime. Dit verklaard dus nog steeds niet waarom de thermostaat zijn gevraagde watertemperatuur van 32 graden naar 25 zou zetten bij een verhoging van de gevraagde kamertemperatuur.

• Douwe
    En parameter 57 wat doet die?
  • Die zet dezelfde max als de max in ID 49, 45 graden.

• Douwe
    Dan zou je Tado support moeten benaderen, zij kunnen meekijken in je systeem