Tado V3+ met Remeha Avanta
Afgelopen zomer ben ik overgestapt van Toon (Eneco) naar een Tado v3+ starter kit, die zit aangesloten op een Remeha Avanta ketel. Dat is toentertijd door een bevriende elektricien aangesloten die voor een ander klusje er was. Omdat het toen heet was, heb ik het niet getest (dom, maar ja…). Ik heb wél warm water, maar de verwarming springt niet aan.
Mijn bevindingen en acties tot nu toe:
- Kabels zitten op de wandplaat op NO en COM
- Ik heb de tado.com/start configuratie (meerdere malen) doorlopen
- De ketel zit op laagspanning; als ik de kabels tegen elkaar aan duw springt de ketel aan. De bekabeling en ketel zijn dus beide goed
- De Tado unit (meerdere malen) opnieuw opgestart (knop 10 sec indrukken)
- Volgens de Tado support, betreft het een Relais ketel, en zo heb ik hem in Tado ook geconfigureerd
- Helpdesk kwam er op dat moment ook niet meer uit; zij zeiden dat het van afstand niet meer op te lossen was en mijn Tado vervangen moest worden
- Echter, de nieuwe Tado heeft hetzelfde probleem
Al met al ben ik er inmiddels wel van overtuigd dat er in mijn configuratie tóch iets niet goed zit, maar ik weet het verder ook niet meer. Elke hulp is welkom!
Antwoorden
-
Ik heb de merknaam aangepast van Nemeha naar Remeha.
Het zijn allemaal Opentherm ketels, dus je moet de bedrading op tado op + en - aansluiten, op de ketel weet ik dat niet, dan moet je specifieker zijn over je model ketel.
Waarschijnlijk zit het al goed. Als je de bedrading hebt aangepast, reset de ketel (uit en aan) en wacht een kwartiertje voor je gaat testen.
Misschien moet je ook nog een parameter in de ketelinstellingen aanpassen, dat weet ik zo ook niet, verschilt per model Avanta.
0 -
Dank voor je reactie.
Hmmm, ik kreeg juist van de lui van support te horen dat hij op relais moest, en op NO + COM. Mijn elektricien had hem ook op + en - aangesloten.
Heb de kabels nu op + en - aangesloten, de ketel reset, en nogmaals de installatie instructies doorlopen om daar ook Opentherm te specificeren. Helaas, het lijkt geen verschil te maken.
Voor wat betreft de ketel, het betreft de Remeha Avanta 28c.
0 -
Avanta 28c CW 3: stekker X9, 7 en 8
Avanta 28c CW 4: stekker X6, 3 en 4
Avanta 28c: stekker X6, 3 en 4
Avanta Ace 28c: stekker R-bus:M2, 7 en 8
Avanta Plus 28c: stekker X9, 7 en 8
"Misschien moet je ook nog een parameter in de ketelinstellingen aanpassen, dat weet ik zo ook niet"
Voor de ketel in de 2e regel (komt meer voir dan CW3) hoeft geen parameter aangepast te worden.
"reset de ketel (uit en aan) en wacht een kwartiertje voor je gaat testen."
Dit wel gedaan?
Anders toch maar nogmaals tado support benaderen. Ook met uitleg dat het OT ketel is.0 -
Ik zie een GasKeur stikker op de ketel, en op basis daarvan lijkt het om een CW4 te gaan. De ketel open gemaakt, en de kabels van de thermostaat naar de ketel komen daar inderdaad op 3 en 4 aan. Wat stekker X6 is, weet ik niet. Dat zie ik nergens op de printplaatjes staan. Maar als Toon hem aan kon sturen, zou het dan logisch zijn dat ik in de ketel stekkers zou moeten veranderen om Tado het signaal te laten geven?
En ja, ik had de ketel reset door de stekker eruit te halen. Het opstarten kostte even tijd, dus na een kwartier getest. Zonder succes, helaas.
0