w.Intercom = i;V3+ stuurt geen signaal naar Vaillant CV ketel — tado° Community

V3+ stuurt geen signaal naar Vaillant CV ketel

Goede avond,

Na meerdere vergelijkbare problemen hier gelezen te hebben, kom ik er toch niet helemaal uit:

Ik heb een Vaillant Ecotec exclusive 30-34 gekoppeld aan een Tado V3+. Thermostaat geeft aan dat ie verbinding heeft maar de temperatuur instelling wordt niet doorgegeven aan de ketel met als resultaat een constant maximaal draaiend verwarmingssysteem en vloerverwarming.

Tijdens de installatie werd gevraagd naar het oude type thermostaat. Hier kon ik niet de keuze maken dat het een volledig nieuwe installatie betreft. Zowel ketel als thermostaat zijn volledig nieuw. We hebben een opknaphuis gekocht waar voorheen een huurketel in hing.

In de handleiding van de ketel zie ik verschillende soorten aansluitingen. Mag ik ervan uitgaan dat de Tado V3+ op de BUS aansluiting moet komen?

Wie kan me verder helpen?

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Dit is zo te zien een ketel met OpenTherm dus dan kun je als oude thermostaat de Honeywell Round Modulation T87M opgeven.

Het is inderdaad jammer en vreemd dat er geen keuzemogelijkheid is van "OpenTherm" ofzo zodat je daarmee kunt beginnen.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Het is inderdaad geen OT ketel, maar eBus.
    Gebruik als oude thermostaat bijv Vaillant Calormatic.
    Bedrading in de ketel op BUS connector en op tado op +en -.
  • Heren,

Bedankt voor de info.

@Rob2 schrijft dat het een OT ketel is terwijl @Andreplusplus schrijft dat geen OT ketel is.

Ik ben in elk geval begonnen met het opgeven van de Vaillant Calormatic als oude thermostaat. Het hoeft uiteindelijk maar te werken. Optie 2 wordt de Honeywell round modulation en als ioe het dan nog niet doet, meld ik me weer.

Nogmaals dank!

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Vaillant zegt op de pagina https://www.vaillant.nl/consument/producten/ecotec-exclusive-24448.html#specification Thermostaten: de ecoTEC exclusive kan worden geregeld met een Vaillant thermostaat, zoals de sensoROOM, sensoHOME of sensoCOMFORT. Ook is het mogelijk om een OpenTherm thermostaat aan te sluiten.

Maar Andreplusplus weet het uiteraard veel beter dus laten we zijn verhaal maar aanhouden.

Als je een V3+ hebt maakt het ook niet uit want die kan zowel eBUS als OpenTherm, dan zou het kiezen voor OpenTherm hooguit het voordeel hebben dat Tado daar nog ontwikkeling in doet (zoals instelbare aanvoertemperatuur) en in andere BUS systemen niet meer. Tado X kan ook alleen nog OpenTherm.

• Andreplusplus
    9 december aangepast

Er zijn een stuk of 30 regels zoals deze

Ik heb ze niet allemaal bekeken…en het varieert nogal, 220V aan/uit, onbekend, en eBus.

Dus welke ketel is het precies?

• Weekend dus weer even tijd om er verder in te duiken.

@Andreplusplus waar kun je bovenstaande tabellen vinden?

Ik zag via onderstaande link dat er wel nog een configuratie van de thermostaat uitgevoerd dient te worden. Kan dat 't probleem zijn?

104215-DIGITAL-ST01IB01-INSTALLER_MANUAL-TA-NL-00-V2.pdf

Misschien moet ik even helemaal terug naar 't begin door het opgeven van het juiste type ketel.

Het betreft een Vaillant VHR 34/43 CF/1-7 (N-NL) ecotec exclusive ( zo staat 't op de ketel vermeld )

Na beide bovenstaande opties te hebben geprobeerd, is er behalve een toevoeging van warmwater instelling in de tado app, niets veranderd aan de aansturing van mijn ketel. Of te wel: verwarmen doet ie als een malle maar uitgaan alleen als ik dit instel op de ketel. Er is dus geen aansturing vanaf de thermostaat. Wat me behalve de toevoeging van de warmwater optie ook nog opviel is dat de thermostaat met de huidige instelling ( honeywell round modulation) ongeveer 6 graden boven de daadwerkelijke temperatuur aangeeft op 't display.

Shoot me! Echt geen idee hoe nu verder?

• via de link uit bovenstaande post gezien dat er ondanks het koppelen van de thermostaat ook nog geconfigureerd moet worden. Nu weet ik ook wat die D07 uit andere posts betekent, haha. 🙈

Ketel reageert vooralsnog goed op warmwateraansturing en tado V+ instellingen.

De geconfigureerde voorgaande thermostaat staat nog steeds op "honeywell round modulation" geselecteerd. Maakt dit iets uit? Ook de 6 graden hogere weergave dan daadwerkelijke temperatuur is nu beter.

• Andreplusplus
    Er is een tado pro app met o.a aansluitgegevens.
    Deze ketel is een eBUS type (idd D07) dus de BUS aansluiting op de ketel benutten.
    Je moet tado bij het installeren dus ook vertellen dat het een eBUS thermostaat vervangt, bijv Vaillant CalorMatic 350.
    Dan zal de wizard de thermostaat goed instellen.