w.Intercom = i;Verbruik — tado° Community

Verbruik

Even mijn situatie schetsen. Ik heb mijn thermostaat in de eetkamer hangen. Hier bevind zich ook een radiator met een tado knop. In dezelfde ruimte staat nog een radiator met nog een knop. Dan heb ik 2 slaapkamers met elk een knop en een knop op de badkamer. Nu blijkt mijn thermostaat de grootste verbruiker te zijn volgens energyiq. Klopt dit wel? Is dit niet verkeerd? Is dat verbruik niet dubbel en zou deze eigenlijk wel moeten gelaten worden in het verbruiksoverzicht want de 2 kranen zijn toch mijn verbruikers hè of zie ik dat verkeerd? Ook klopt het verbruik niet met mijn effectief verbruik. Meterstand verbruik is lager dan tado verbruik.

Reacties

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator

Komplete onzin dat TADO je gebruik kan "meten" of berekenen. Geen waarde aan deze getallen hechten

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Waarde of niet, ik zie wel alle kamers.
    Dus per ruimte, niet per knop.
    Klik op verwarming inzicht grafiek rechtsboven op >
    Scroll evt. naar beneden en klik desnoods op Meer kamers weergeven. Daar staan de kamers.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

In een standaard Tado installatie is er niet eens feedback van de meterstand terug in het Tado systeem, dat gebeurt alleen als je een abonnement neemt EN je neemt dagelijks de meter op en voert dat getal handmatig in.

Dus inderdaad zoals Douwe al zegt onzin dat er een "verbruik" weergegeven kan worden en dat dit zou kunnen worden uitgesplitst. Dat zou hooguit kunnen als er een koppeling met de P1 poort van de slimme meter zou zijn, en als je ergens kon configureren welke andere gas apparaten er nog op dezelfde meter zitten (bijv een gasfornuis) en wat die ongeveer verbruiken.

Alleen DAN zou Tado na een leerperiode kunnen schatten wat iedere ruimte ongeveer verbruikt, door gemeten gasverbruik (per 5 minuten, dus niet per dag) te koppelen aan gegeven commando's aan de kranen en ketels.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Ik denk dat de verhouding per kamer wel een indicatie geeft - hoewel je ook de eigenschappen van elke kamer mee zou moeten nemen (m3, ligging, ramen etc)
    Bedragen zeggen inderdaad niets.