Verwachting over modulerend gedrag samen met Remeha avanta correct of 'vreemd gedrag?
Hoi, ik heb een vraag over mijn bedraade Tado X, nu drie wekend draaiend. Ik vraag mij af of het modulerende gedrag van mijn Remeha Avanta 28c (iets meer dan 10 jaar oud) samen met de Tado ‘normaal’ is. Ik had nl verwacht dat een modulerende ketel / thermostaat bij een warmte vraag van in dit geval bv twee ‘kringels van 19.2 C naar 19.5 C constant aan zou staan op een laag vermogen / temperatuur totdat de doel temp is bereikt
Ik zie iets anders, nl dat de ketel ca 10 minuten aangaat, dan paar minuten uit, dan weer 10 minuten aan etc. Zie beneden voor de data. (incl twee keer bedrijfscode 8 (dus niet E / error code) en een keer bedrijfscode 5, die ik niet kan plaatsen gezien de gegevens).
Het lijkt me voor mijn ketel beter om continu op laag vermogen / temp te draaien dan steeds aan en uit gaan (nb, dit lijkt me geen ‘pendelen’) en dat zou ik ook verwachten. Ik ben benieuwd of mijn verwachting wel correct is of dat er toch iets vreemd aan de hand is gezien de gegevens.
NB: met 1 kringel warmtevraag slaat de ketel tot nu toe nooit aan en dat las ik op het forum ook bij anderen. Start altijd pas bij 2 kringels vraag
Ik heb overigens geen tado radiator knoppen, gaat voornamelijk om 1 grote ruimte van 60 m2 met 4 grote dubbele radiatoren en twee kleintjes die heel klein beetje open staan in andere kamers. Geen vloerverwarming.
Max aanvoertemp is 65 C (van de ketel, op Tado niet ingesteld), P17 max toerental ventilator staat op 35 (fabrieks)
Op de grafieken is de onderste lijn 16 graden C, de middelste 18 C en de bovenste 20 C
Bedankt voor jullie inzichten
Rond 16:30 3 minuten aan
16:41 CV aan (code 3) T1 aanvoertemp 42 Celsius / T2 retour temperatuur 25 Celsius
16:51CV uit (ca 10 minuten aan geweest)
Dan bedrijfscode 8
(uit de handleiding: “Stand-by: de gemeten aanvoer temp T1 > gewenste aanvoer temp Tset. ..”
16:55 CV weer aan T1: 47 C / T2: 30 C
17:06 CV uit (ca 10/11 minuten aan geweest)
17:14 CV weer aan T1: 48 C / T2: 31 C
17:25 uit (code 0) (ca 10/11 minuten aan geweest)
17:31 code 8
17:32 CV weer aan T1: 47 / T2: 31 C
17:33 uit (ca 1 minuut aan geweest)
code 5 (uit de handleiding: “Blokkeringstijd 3 tot 10 min: de vastgestelde aanvoer temp is te snel bereikt terwijl er nog warmtevraag over is)
17:36 weer aan T1: 49 C / T2: 32 C
17:45 uit (ca 10 minuten aan geweest)
Ca 17:50: doel temperatuur van 19,5 bereikt
17:54 CV weer aan T1: 47 C / T2: 30 C
Ca 18:00 weer uit
Antwoorden
-
Hallo,
Ik ervaar exact het zelfde. Die code 8 is omdat de aanvoertemperatuur dan boven het setpoint uitkomt. De ketel stopt dan met verwarming totdat de temperatuur weer er onder zit. Code 5 is iets soort gelijks (weet niet exact).
Ik heb de aanvoer op 60 staan en het vermogen terug gezet naar 15 (vloerverwarming en een ruimte met radiator knop). Heb getest met flow temperatuur optimalisatie en nu zonder maar ben nog niet erg gelukkig met de situatie. Heb veel overshoot.
Ik zou ook verwachten dan de ketel op lage temp zou blijven branden, maar het lijkt erop dat het minimum te hoog ligt waardoor er bij "1 kringeltje" (minimale warmtevraag) de ketel niet aan gaat.
1 -
Dank je @SjaakW.
Iemand nog een idee of dit wel of niet 'normaal' is en hoe eventueel te verbeteren? Ligt het aan de Tado, ligt het aan de ketel, ligt het aan de settings ?
Je hebt best kans dat mijn Remeha / eTwist combinatie hiervoor dit zelfde gedrag vertoonde, dat heb ik toen niet gemeten en in detail bekeken. Zou handig geweest zijn ;-)0