w.Intercom = i;zones werken niet goed — tado° Community

zones werken niet goed

Ik heb een remeha Tzerra CV, deze is aangesloten op een warmtepomp Remeha Elga Ace (foto 8941)

Vanaf de warmtepomp loopt een draad (twee draden ik neem aan openTherm) naar de thermostaat in de woonkamer dit was een Remeha etwist (foto 8944).

Boven heb ik radiatoren op de kamers, op uitzondering van de badkamer daar ligt ook vloerverwarming (foto 8942).

Beneden is er alleen vloerverwarming (foto 8943).

De thermostaat van Remeha heb ik vervangen voor de Tado Thermosstaat X samen met de tado x radiatorknoppen, samen met een bridge X. Eerst gingen de verwarmingen niet aan, hierop heb ik in de app de bovenkamers met radiatorknoppen losgemaakt van de zone regelaar, de thermostaat tado X die beneden hangt. De verwarmingen boven gingen verwarmen naar de gewenste temperatuur alleen de vloerverwarming in de badkamer en in de woonkamer blijven verwarmen ondanks dat de gewenste temperatuur bereikt was. (23,5 graden beneden tot gevolg)

Om dit te stoppen heb ik de kamers met radiatorknop terug geplaatst aan de zoneregeling en stopte het verwarmen beneden en badkamer, echter stopte ook het verwarmen boven van de radiatoren.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen dat deze los van elkaar verwarmd worden.

Getagd:

Antwoorden

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Ok, dat is een heel verhaal.
    Omdat je niets hebt dat de vvw afsluit, gaat verwarming daar ook door als er elders warmte wordt gevraagd aan de warmtepomp(+ketel).
    Je moet dus voorzien in kleppen oid om de vloerverwarming te kunnen afsluiten.
    Deze kleppen kun je besturen met tado draadloze thermostaten in relais (aan/uit) modus.
    De thermostaat in de woonkamer blijft zoneregelaar voor alle gedefinieerde ruimtes met tado spullen.
    Waarom er niet verwarmd wordt in een kamer met tado knop, terwijl de zoneregelaar voor die kamer wel op de thermostaat is ingesteld, weet ik zo niet.
    Blijkbaar werkt thermostaat en warmtepomp wel met elkaar, anders zou er helemaal niet verwarmd worden.
    Toch kun je controleren of e.e.a. goed is aangesloten en werkt. Bedrading op warmtepomp moet je even uit de handleiding halen. Op tado op + en - aansluiten.
    Warmtepomp resetten (uit/aan). Minstens kwartier wachten en dan testen.
    1. Warmtevraag van thermostaat - gaat warmtepomp aan?
    2. Warmtevraag van andere kamer (en niet van thermostaat), gaat warmtepomp aan?
    Merk op dat wp graag continu draait met weinig start/stops, dus eenmaal werkend, zorg voor niet te veel schommelingen. (NB ik heb zelf geen wp, dus wellicht dat ervaringsdeskundigen kunnen bijspringen). Mooi zou zijn als je de woonkamer met lage watertemp continu kunt laten verwarmen op vaste temp, geregeld door thermostaat. De knoppen in de andere kamers zouden dan onafhankelijk (dus niet de thermostaat als zoneregelaar instellen) gezet moeten worden, en omdat er eigenlijk altijd warm water circuleert, moet dat kunnen werken. Radiatoren zouden dan wel met een lagere temperatuur moeten kunnen werken (of bijv met radiatorventilatoren dit verbeteren)