Slim verwarmen, prioriteit
Is er al eens nagedacht over het slim verwarmen met tado? Althans dat lijkt wel de kern van het verhaal te zijn!
Zoneregelaar + thermostatische kranen van tado + enkele kamers met thermostatische kranen. En ja inderdaad die geven signaal aan de CV via de zoneregelaar om een bepaalde ruimte al dan niet te verwarmen.
Je zou kunnen stellen om een aantal ruimtes aan te sturen zonder zoneregelaar maar ja dan komt er wellicht vaak geen warmte op het gevraagde moment.
Nu is het vaak namelijk zo dat de CV wel eens durft aanspringen om slechts een kleine ruimte te verwarmen.
Ik heb nog geen mogelijkheid gezien om ergens aan te geven welke prioriteit een ruimte heeft.
Daarmee het idee om bepaalde ruimtes, slim mee te verwarmen als enkel de cv aanspringt om een andere (prioritaire) ruimte te verwarmen.
Nu is het vaak zo dat tado de woonkamer, waar de zoneregelaar hangt niet hoeft bij te verwarmen. Dan op zijn beurt alle (4) radiatorknoppen dichtdraait om eventuele andere ruimtes (2) bij te verwarmen.
Of omgekeerd.
Volgens mij zou er met dergelijke situaties ecologischer kunnen worden omgegaan.
Maar ik heb er geen idee van of dit al eerder aan bod is gekomen?
Zoneregelaar + thermostatische kranen van tado + enkele kamers met thermostatische kranen. En ja inderdaad die geven signaal aan de CV via de zoneregelaar om een bepaalde ruimte al dan niet te verwarmen.
Je zou kunnen stellen om een aantal ruimtes aan te sturen zonder zoneregelaar maar ja dan komt er wellicht vaak geen warmte op het gevraagde moment.
Nu is het vaak namelijk zo dat de CV wel eens durft aanspringen om slechts een kleine ruimte te verwarmen.
Ik heb nog geen mogelijkheid gezien om ergens aan te geven welke prioriteit een ruimte heeft.
Daarmee het idee om bepaalde ruimtes, slim mee te verwarmen als enkel de cv aanspringt om een andere (prioritaire) ruimte te verwarmen.
Nu is het vaak zo dat tado de woonkamer, waar de zoneregelaar hangt niet hoeft bij te verwarmen. Dan op zijn beurt alle (4) radiatorknoppen dichtdraait om eventuele andere ruimtes (2) bij te verwarmen.
Of omgekeerd.
Volgens mij zou er met dergelijke situaties ecologischer kunnen worden omgegaan.
Maar ik heb er geen idee van of dit al eerder aan bod is gekomen?
0
Beste Antwoord
-
Op zich is dat wel een redelijk "nieuw" idee, dwz dat we het hier nog niet zo vaak over gehad hebben, maar in het algemeen kan ik wel stellen dat Tado geen prijs stelt op ideeen van klanten. In ieder geval niet om die dan vervolgens te gaan realiseren.
Ze trekken hun eigen plan, en dat wordt dan ook nog eens beperkt door de buitengewoon lage capaciteit aan "programmeur uren"…
0
Antwoorden
-
Ooh oke. In elk geval zou het een handige toevoeging zijn0
-
Je kunt niet-tado ruimtes niet eens meer verwarmen met tado zonder tenminste 1 tado ruimte te verwarmen... 🤦🏼♀️0
-
Bovengenoemde ruimtes zijn allemaal tado ruimtes. Ik neem aan dat je niet helemaal mee bent met de vraag?0
-
@Vero020 net als traditioneel - nergens in huis warm als de woonkamer al op temperatuur was. Dus ik begrijp je opmerking niet helemaal.0
-
Ik heb de zoneregelaar verwijdert in de app voor de andere kamer.
Mede daardoor zal deze niet opzich de ketel triggeren om de ruimte te verwarmen.
En meer de beschikbare warmte gebruiken als deze wordt getriggerd door andere kamers.
Niet de beste oplossing maar het zal wel werken denk ik.0 -
Deze oplossing had ik per ongeluk gebruikt. Werkt inderdaad zoals beschreven, maar was niet onze bedoeling.
Ik heb de tado X en deze via Matter ook aan het Homekit netwerk gekoppeld. Via de Eve app kan ik de thermostaten uitlezen en daarop bijv de vloerverwarming pomp sturen.
Nog niet geprobeerd of hiermee ook per situatie de warmtevraag kan worden beïnvloedt0