w.Intercom = i;ATAG I-series gaat elke morgen in alarm "Onvoldoende debiet" — tado° Community

ATAG I-series gaat elke morgen in alarm "Onvoldoende debiet"

Sinds ik mijn klassieke, niet-gestuurde koppen vervangen heb door allemaal Tado v3+ koppen en een tado thermostaat, staat elke morgen mijn CV ketel in alarm. Hij werkt dan ook niet, het huis is koud.

Ik moet het alarm resetten, waarna de ketel terug opstart, en het goed gaat … tot de volgende morgen :(

Het is een ATAG I24SZ (als "I-series" gekend in de Tado App). De ketel was eerst aangesloten op "relais" (omdat de oude thermostaat zo aangesloten was). Gisteren veranderde ik die naar OpenTherm, maar helaas geen enkel verschil.

De foutboodschap op de ATAG is "Fout 105 - Onvoldoende debiet".

Iemand die weet wat dit is, waarom ik het niet had bij de oude (domme) thermostaat en koppen, en wat kan helpen?

Reacties

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Er zal wellicht geen bypass in het systeem zitten? Dan kan het voorkomen dat de ketelpomp nog draait terwijl alle kranen (bijna) dicht zijn. Een bypass laat dan het water door.

• Dus als ik een (grote) radiator de Tado kop af haal en volledig open draai, lost dat het ook op? Is bv badkamer daar een goede kandidaat voor? De andere radiatoren zijn ofwel niet fantastisch groot, of staan op plekken waar ik wel wil dat het s nachts afkoelt

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Dat kun je doen maar dan verspil je daar energie omdat die altijd meeverwarmt als er ergens anders warmte gevraagd wordt. Ik zou in ieder geval een "handwiel" (knop) erop zetten zodat je deze radiator nog half dicht kunt draaien ofzo.

• als ik die half dicht draai, is het dan zeker dat die "voldoende open" gaat staan?

Kan ik trouwens iets met de "Flow Temperature Optimization" functie? Of gaat dat niks helpen?

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Nee dat moet je experimenteel bepalen, dat zal van je ketel afhangen en moderne ketels hebben ook instellingen voor het maximale vermogen en hoe hard de pomp draait dus je kunt het optimaliseren.

Die temperatuur instelling ZOU kunnen helpen maar zeker is dat niet, hangt van de ketel af.

En hoewel dit hele probleem op te lossen zou zijn met firmware updates van Tado hebben ze aangegeven dat ze dat niet gaan doen, "installeer maar een bypass" is hun makkelijke uitvlucht.

• Temp verlagen werkt dus niet, boiler lag opnieuw uit deze morgen. Vandaag haal ik de Tado kop van 1 van de radiotor en vervang terug door een oude en zet open.