w.Intercom = i;Instelbare minimum CV temperatuur voor opentherm — tado° Community

Instelbare minimum CV temperatuur voor opentherm

Extra optie in temperatuur optimalisatie: nu is het alleen mogelijk om de max. aanvoer temperatuur in te stellen en niet de minimale temperatuur die de ketel moet gebruiken. Voor woningen met alleen convectors is de door Tado gebruikte setpunt voor verwarmen vaak veel te laag bij lage warmtevraag (b.v. Tado gebruikt nu 28 of 30 graden). Ketel gaat dan vaak niet eens aan, of gaat wel aan, maar je huis verwarmen met 30 graden in convectors is heel inefficiënt. Je zou dan de minimale temperatuur op b.v. 40 of 45 graden willen instellen op de Tado. Huidige gedrag van Tado resulteert in erg oncomfortabele temperatuur schommelingen, pendel gedrag en inefficiënt gasgebruik.

5
5 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Dat kun je op je cv ketel instellen, Tado volgt deze instelling dan.
  • @Douwe, niet elke cv ketel heeft die optie. Ik heb die instelling niet kunnen vinden op de Remeha Tzerra ace in ieder geval.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Klopt, Nefit heeft ook geen minimumtemp instelling.
  • Vergeet dan vooral niet om op "Stemmen" knopje te drukken onder topic zodat ie bovenaan blijft.. Ik bedoel, hoe moeilijk kan het zijn in de code, een paar if…then…else regeltjes erbij en een extra invul veldje in de app. en heel veel blije gebruikers erbij!

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Ja ja in de app is het mss snel aangepast, maar de firmware van alle apparaten moet ook aangepast om met de nieuwe instelling te kunnen werken.

En dan heb je nog de uitdaging dat iedere combinatie van versies met elkaar moet kunnnen samenwerken.

Dus bijv app wel geüpdatet maar firmware niet of omgekeerd.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Het probleem is ook dat er niet eens een overzicht van openstaande wensen met status is.

(dwz of men die wens snapt, van plan is die te gaan implementeren, en of dat spoedig gaat gebeuren of een keer als men echt niets meer te doen heeft)

Er was onlangs wel een Tado medewerker die toezegde een overzicht te gaan maken van alle gedane voorstellen in het Nederlandse deel van het forum, maar daar hebben we verder ook niets meer van terug gezien.

• Weet iemand of ik de minimale aanvoertemp kan aanpassen in een Remeha Calenta? Is dat parameter P26? Ik heb nml ook een convector in de huiskamer.

• @mrvanbommel: indien je de Remeha thermostaat niet meer hebt stel je het simpelweg in op de cv ketel. Als je op de knop bij het radiator symbool drukt kan je de maximale temperatuur instellen en bevestig met enter(rechter knop).
    https://www.youtube.com/watch?v=IN0IJZeybKQ

Succes

• @Florence dank. Die instelling wist ik, dat is P1; max aanvoertemp. Ik zoek naar de MINIMALE aanvoertemp.

• Oei, da’s lang geleden, in mijn herinnering zit er geen sensor in de retour. Ik heb daar zelf verder niet meer naar gezocht, en de oplossing gevonden met de aanvoer, die kun je wel instellen. Jaren geleden de test gedaan om te checken of we aan een warmtepomp konden. Hiervoor moest je de cv temperatuur onder de 50 graden instellen (bij vriesweer) om te checken of je afgiftesysteem (bij ons lage temperatuur radiatoren) het huis op temperatuur kan houden (18C). Dat lukte bij 42C. Het retourwater was koud. Het bleef comfortabel in huis. Het gasverbruik daalde ook met wel 20%! Als gevolg hiervan heb ik de temperatuur can de cv tussen de 47 en 50 graden staan, en de thermostaat constant op 18 graden. Ik denk dat door het altijd koude retourwater de ketel het hoogste rendement haalt. Er komt zelfs geen stoompluim meer uit de uitlaat, zelf niet als het vriest. Alle energie wordt uit de gasvlam gehaald. De temperatuur van de retour is een gevolg van de temperatuur van de aanvoer, ik mis daarom de setting niet…