w.Intercom = i;Modulerend? — tado° Community

Modulerend?

Onlangs Tado X geïnstalleerd volgens het programma: draadloze temperatuursensor en draadloze ontvanger en thermostatische kranen. De ketel is Intergas HRE 24/18. De Draadloze Ontvanger zit op de contacten 11 en 12, 4 en 5 waren verbonden en het systeem gaf geen warm water meer. Losgehaald en WW was terug. Ik heb een vraag gesteld over de overshoot die niet echt te verhelpen is, maar ik begin me af te vragen of het geheel wel moduleert. De temperatuurwisselingen zijn groter dan met de oude thermostaat (een bedrade Honeywell round) waarvan ik het typenummer niet kan vinden, maar het is er een zonder kwikschakelaar). Ik ben overgestapt op draadloos omdat de thermostaat tegen de muur van de verwarmingsruimte zat die warm werd waardoor het systeem rommelig functioneerde. Nu zit de draadloze sensor op een adequate plek, maar de temperatuur wisselt meer dan tevoren. Ik las dat er meer moet gebeuren voor modulerend aansluiten, maar Tado meldt daar niets over bij de installatie. Ik hoop dat er bij de community iemand is die mij uit de brand wil helpen. Als de huidige situatie het best haalbare is ben ik wel wat teleurgesteld. Een poging om te kijken bij "https://tado.com/start" werkte niet: ik moest inloggen en zat direct op mijn eigen huis. Één kraan zat gemonteerd bij de uitgang van een radiator en die ging resoneren. Die heb ik vervangen door een ventiel met omgekeerde stroomrichting.

Getagd:

Beste Antwoorden

• Emcee
    Emcee Admin
    Antwoord ✓

Hallo Desto,

Ik zal delen wat onze agent je heeft geschreven, omdat het misschien nuttig is voor andere gebruikers. Zoals je al zei in de chat, houd het in de gaten en, als de temperatuur niet stabiliseert, aarzel dan niet om Roko opnieuw te schrijven.

"De tado° Slimme Thermostaat maakt gebruik van PID (Proportioneel Integrerend-Differentiërend) aansturing. Dit betekent dat tado° niet alleen kijkt naar de huidige temperatuur, maar ook naar de algemene temperatuurtrend en de mate van verandering.

De Slimme Thermostaat schakelt de verwarming in totdat de kamertemperatuur net boven het gewenste instelpunt ligt. Daarna blijft de verwarming uit totdat de temperatuur begint te dalen.

Op deze manier voorkomt tado° dat je verwarmingssysteem te vaak in- en uitschakelt, wat je verwarmingsketel beschermt tegen onnodig slijtage en het energieverbruik efficiënter maakt.

De PID regelaar anticipeert ook op temperatuur veranderingen. Wanneer tado° bijvoorbeeld een snelle temperatuurdaling detecteert, kan het beginnen te verwarmen om te voorkomen dat de temperatuur te ver onder het instelpunt zakt, zelfs als de huidige temperatuur in eerste instantie hoger is dan het gewenste niveau.

Houd er rekening mee dat met een PID-regelaar de temperatuur soms kan doorschieten. Dit betekent dat de kamertemperatuur soms iets hoger kan zijn dan het instelpunt voordat deze zich stabiliseert. Dit is een normaal verschijnsel van PID-regelaars en helpt om de temperatuur constant te houden."

• Desto
    Desto
    Antwoord ✓

Bedankt Admin. voor deze aanvulling.

Antwoorden

• Grappig. Wat Emcee omschrijft is een aan/uit regeling.

Een PID regeling zal het vermogen aanpassen, ook nadat de setpoint bereikt is. Het geleverde vermogen zal dan gelijk zijn aan de warmte die de ruimte verliest.

Relevant? Ja.
    Een echte pid regeling is nauwkeuriger, sneller en efficiënter
    Op deze manier zal tado dus ook nooit efficiënt gebruik kunnen maken van de modulaire werking van de ketel.
  • Douwe
    Douwe Volunteer Moderator

Helaas, TADO moduleert niet. Het is een aan/uit regeling, met een aansturing via Opentherm. Heel jammer en funest voor de CV ketel.

• Douwe

Ter illustratie: Geel is de zgn "modulerende regeling" van TADO, dit is het signaal wat de TADO "slimme" thermostaat naar de CV ketel stuurt. Dit is de gevraagde aanvoertemperatuur. De blauwe lijn is een zelfgemaakte PID regeling waar de ketel nu mee wordt aangestuurd. Signalen zijn afkomstig uit een opentherm gateway

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Interessant, maar wat zijn je inputs? Temp van 1 kamer of temp per kamer, en hoe combineer je die dan?
    En wat is het temperatuurverloop in de kamer(s)? Want 2 stuursignalen met elkaar vergelijken alleen, zegt niets. Daarbij zou je het gasverbruik moeten plotten, want uiteindelijk gaat het daar om.

Ter info: tado heeft PID per ruimte, met volgens mij een laag sample interval. De hoogste waarde van alle kamers wordt naar de ketel gestuurd. Dus als je een klein zolderkamertje hebt dat een ochtend 100% vraagt, staat de ketel die tijd te loeien, behalve dan dat de ketel zelf terugmoduleert obv de retourwatertemp.
    Bij mij is dat setpoint makkelijk heel lang 55 graden (max ingesteld op de ketel), maar werkelijke temp fluctueert (bijv) tussen 35 en 55.
  • Dag Douwe en Andreplusplus

Dus feitelijk moduleert Tado niet maar schakelt hij in en uit in een zo hoge frequentie dat er een soort stabiel systeem lijkt te zijn. Vandaar dat bij mijn ketel andere contacten moesten worden aangesloten dan de oorspronkelijke écht modulerende thermostaat van Honeywell. Dát vind ik teleustellend als ik ze naast de specificaties leg van Tado, die het echt over modulerend heeft.

• Pieterr
    Pieterr
    7 February aangepast
    Douwe, begrijp ik het goed dat je zelf de ketel aanstuurt? Gaaf! Via home assistant?

Ik ben zeer geïnteresseerd in jouw config of een link waar ik met info kan vinden 😇
  • Dank voor alle reacties, maar ik ben er nog niet uit. Bijgaand schema van één van mijn vertrekken laat zien waarom ik mij afvraag of Tado dit modulerend mag noemen.

• Nee.
    Lees de post van Douwe nog maar eens goed. Die begrijpt goed waar hij het over heeft en geeft duidelijk antwoord
  • Andreplusplus
    Ik zou sowieso wagerzijdig inregelen of de max watertemp verlagen. Ik kan de schaal van je grafiek niet zien,maar lijkt erop dat er snel verwarmd wordt en dat er flink warmte wordt verloren - of het is een meting van de knop en de ruimte is relatief groot.
  • Behoorlijk geïsoleerde flat (B), keuken 3 x 5, 00:00 - 16:00 uur, temp op 60 graden. Waterzijdig inregelen vrijwel onmogelijk. Zal de aanvoertemp. door Tado laten regelen, kijken of dat scheelt. Sorry voor de gigantische grafiek, kreeg hem niet kleiner. Dank voor alle reacties.

• De schaal van de grafiek is onduidelijk, wat zijn verschillen tussen de uitschieters?

Zolang dit moet bekend is valt niet niets zinnigs over te vertellen. Het zou bij wijze van spreken ,2 graden kunnen zijn.

Het bevestigt alleen het bovenstaande verhaal: er wordt met een aan/uit regelaar gestuurd.
  • Hetzelfde diagram nogmaals met meer data:

Kleiner heb ik geprobeerd, zonder succes…

• @Desto waarom denk je dat waterzijdig inregelen bijna onmogelijk is? Met dynamische afsluiters (ventiel) zoals Heimeier Eclipse moet het toch kunnen.+ Hytools-app. Kan ook met statische afsluiters.
    Zelfs met ouderwetse draaiknoppen moet het mogelijk zijn. Dus wat maak jou situatie zo moeilijk? Hoeveel radiatoren? Heb je blokverwarming

Je zult het wel weten maar voor zekerheid: Tado heeft niks met waterzijdig inregelen te maken, behalve dat de knoppen op een afsluiter komt.
  • Douwe
    Je hebt gewoon veel te veel vermogen op je radiator staan. Vermogen van de ketel terug nemen, max aanvoertemperatuur verlagen of flow beperken.
  • Andreplusplus
    Ja, want temp pendelt plm. 1 graad wat binnen de tado marge valt.
    Ik snap alleen niet goed waarom temp net zo steil daalt als dat-ie stijgt.
  • Ik heb de max aanvoertemp op 60 gezet en de aanvoertemp. regeling van Tado aangezet. Het resultaat is beter dan het was en de te bereiken temp wordt beter gehaald, voor mij afdoende. Bedankt voor al het meedenken!

• @Desto waarom heb je nog niet gereageerd op mijn reactie van 12 februari?
  • @ TadoStart

Ik zou dan de ventielen (6) moeten vervangen en dat gaat me wat ver. Dat het ook met statisch afsluiters kan wist ik niet en hytools kende ik niet. Ik ben bang dat het me dan wat boven mijn macht zou groeien, en vooralsnog regelt het systeem nu redelijk. Tenslotte ben ik 82 en kan niet alles meer zelf. Nu ik even gekeken heb naar de genoemde zaken begrijp ik je voorstel beter. Zinnig is het zeker maar een (te?) flinke klus…

• Ook met simpele kranen kan waterzijdig inregelen. YouTube: John Visser, Ketelklets en andere.

En antwoorden op mijn andere vragen naar wat je hebt? 😀
  • @TadoStart

6 radiatoren in 6 ruimtes waarvan huiskamer met alleen handkraan + temp voeler, andere ruimtes met therm. kraan. En bij ketel (Intergas HRE 24/18) draadloze ontvanger. Alle ventielen standaard Heiemeier behalve douche: omgekeerde Heimeier. Geen voetventielen. 6 ruimtes zijn: Huiskamer, slaapkamer, keuken, douche, gang, studeerkamer. Inmiddels aanvoertemp. van Tado aangezet (max 60). Ik hoop dat dit voldoende info geeft. In het verleden heb ik, omdat ik alle radiatoren had voorzien van een Heimeier therm. kraan een shunt aangelegd. Die is verwijderd door verhuurder en ook de therm. kraan in de huiskamer veranderd on handkraan. Vandaar dat ik daar (nog) geen ventiel + slomme kraan heb zitten. Binnenkort service onderhoud door verhuurder: ik houd mijn hart vast…: de elctronica van de ketel is bij het monteren van de bedrading los gekomen en heb ik moeten vast zetten met een stuk ijzerdraad.

• Bedankt en het maakt het een stuk duidelijker.
    Maar je heb dus al wel deels Heimeier afsluitventielen! Is het Eclipse (Dynamisch) of Exact(statisch) of ander? Mbv v Hytool en afmeting v radiator en soort kun je elk ventiel afstellen en dat is dus waterzijdig afregelen. Helaas heb je niet overal Heimeier.
    Als de ketel van de laatste jaren is dan had de installateur het waterzijdig moeten inregelen, helaas doen dat niet alle installateurs.
  • @ TadoStart

Ketel > 10 jaar oud, en niet waterzijdig ingeregeld. Ik stuur een foto mee van het omgekeerde ventiel, hoop dat je het model herkent, kan model niet vinden, maar Tado past er goed op zonder aanpassing.

Ik heb, behalve in de huiskamer wel alleen Heimeier, en dan nu met slimme knop er op.

• Bedankt en ik weet ook niet welke het is aan de hand vd foto. Voor de zekerheid: Radiatoren kun je waterzijdig inregelen niet de ketel.
    Ketel kun je wel zuiniger instellen. Zie genoemde YouTube kanalen en kijk naar jouw Intergasketel. Bv vermogen en pompsnelheid instellen.
  • @TadoStart

Voor het beste resultaat zou ik dus mijn ventielen moeten vervangen door Heimeier Eclipse en daarop de Tado slimme knoppen moeten monteren. En daarop hytool loslaten. Is dat voor een leek te doen? Vermogen en pompsnelheid ga ik bekijken.