Geolocatie per kamer

Opties
13

Reacties

  • BasOG
    Opties
    Ook wacht al 2 jaar sinds mijn laatste post over dit onderwerp op ontwikkeling. Ik zie het niet meer gebeuren: van hoge prioriteit is het nu naar ‘onbekend’ gegaan. Heeft er alle schijn van dat Tado zoveel mogelijk knoppen wil verkopen maar daarna voor klanten geen oog meer heeft. Dat bleek ook toen een van m’n radiatorknoppen in storing ging: klantenservice blijkt dan een niet veel voor te stellen.Ik heb besloten niet meer knoppen te kopen en raad anderen inmiddels aan een ander systeem (H…well) te kiezen.
  • bfikkert
    Opties
    Je kunt dit Geofencing per persoon en ruimte gemakkelijk met de IFTTT app regelen. IFTTT app op telefoon kids of andere installeren tado koppelen en 2 acties aanmaken voor locatie verlaten en terugkomen. Je kunt zelfs de straal instellen wanneer wat moet gebeuren met welke kamer en op welke temperatuur.
  • mvmaastricht
    december 2021 aangepast
    Opties

    Als je HomeKit (Apple) hebt, dan werkt de oplossing van @weelf heel goed. De verwarming in mijn werkkamer gaat bijvoorbeeld uit als ik het huis verlaat.

    Het probleem dat @weelf noemt heb ik opgelost door de verwarming te koppelen aan m'n slimme verlichting (Philips Hue). Als ik een bepaalde lamp 's avonds, bij het naar bed gaan, uitschakel, dan schakelt de verwarming ook uit. En bij het inschakelen van deze lamp, 's ochtends voor 9 uur, wordt de verwarming ingesteld op een in HomeKit aangegeven temperatuur. Dit kun je allemaal instellen in onder "Automatisering" in HomeKit .

    Wat bij gebruik van HomeKit wel belangrijk is, is dat je in de Tado app het schema uit zet (lees: 1 blok met een lage temperatuur, zonder schakelmomenten). Anders gaan de systemen elkaar tegenwerken en wordt het gedrag wat onvoorspelbaar.

  • PhannieNL
    Opties

    Precies dit. Kinderen in de middag thuis van school. Van ieders apart eigen slaapkamer verwarmd. Woonkamer (en evt rest( warmt alleen op wanneer 1 van de ouders thuis komt.


    Gebruikers apart kunnen koppelen aan kamers / apparatuur en daarbij verschillende rechten geven. Gebruik app etc.

  • PhilipSH
    Opties

    Ja, goed plan deze functie!

    geen idee hoe ik hiervoor moet stemmen, maar misschien telt deze reactie….

  • Ja ja heb de indruk dat Tado alleen nog verkoopt IPV ontwikkelen. Jammer misschien dat andere bedrijven die is storing melding enz al standaard in hun systeem hebben zitten
  • Matthew
    Opties
    Gezien de gasprijzen en de besparing die dit voorstel oplevert, hoop ik dat Tado snel met deze functionaliteit komt.
    Overigens zijn er al meerdere van deze voorstellen in dit forum gedaan
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Moet je kijken hoe lang ze erover gedaan hebben om een simpele kopie/plak handeling in de slimme schema's te realiseren! Iets wat klokthermostaten 20 jaar geleden al konden.

  • Ronald
    Opties

    Ik heb ook al eerder op deze wens gereageerd. Het is zelfs toegezegd door Tado maar niets van dit alles to dusver. Het zou handig zijn als er per kamer personen gekoppeld kunnen worden idd. Dus bv woonkamer heel gezin, slaapkamer een of twee personen. Dit lijkt me toch een behoorlijke besparing mogelijkheid.

    Of andersom ieder persoon aan kamers koppelen voor geolocatie en niet een een huis

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja en als ze toch bezig zijn om personen in het systeem verschillende rollen te geven kan er meteen ook wat gedaan worden aan permissies om bijvoorbeeld instellingen te veranderen. Ook zo iets wat al jaren gevraagd wordt.

    Nu kan iedereen die je toegang verleent om bijvoorbeeld de temperatuur wat aan te passen of zelfs maar om mee te doen met de geolocatie meteen heel je systeem verbouwen. Dat willen veel mensen niet.

  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭
    Opties
    • Administrator en gebruikersrechten
    • Per gebruiker bepaalde kamers

    Maar goed, misschien komt dit er toch, want kinderbeveiliging is er toch ook ooit in geraakt en werkt volgens mij perfect...

  • Willem_
    Opties
    Yes role based user management en user/rooms based geofencing. Twee top features lijkt mij als ik de community zo inschat.
  • Willem_
    Opties
    Ook in het Engelstalig deel van het forum een veel gevraagde verbetering: https://community.tado.com/en-gb/categories/suggestions-ideas-and-improvements
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja er zijn wel meer veel gevraagde verbeteringen. Sommige zijn complex, andere zijn van het soort waarvan je zou denken dat dat niet zo moeilijk zou moeten zijn. Maar ik krijg niet de indruk dat er bij Tado iemand aan het werk is die zo nu en dan op die lijst kijkt en dan de handen uit de mouwen steekt om daar eens aan te gaan werken.

    Het meest recente wat we vernomen hebben is dat er hard gewerkt wordt aan een nieuw systeem en dat de Tado medewerker die dat meldde verwacht dat als dat klaar is er ook wel in het oude systeem functies worden toegevoegd. Maar het zou me niks verbazen als dat dan weer geld gaat kosten (een licentie, abonnement, of hardware).

  • Dragunov
    Opties

    Hopelijk is het een uitbreiding in het huidige abonnement...

    Die hebben we hier wel genomen en werkt redelijk goed, maar nieuwe zaken zijn altijd welkom natuurlijk en zo zullen er meer mensen misschien de stap wagen om een abo aan te schaffen.

    @Rob2 Wat is nou precies het nieuwe systeem?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat weet ik niet, ik werk niet bij Tado. Maar ik kan me goed voorstellen dat als die beursgang afgerond is en er ineens een bak geld is om een software ontwikkelteam samen te stellen, de 1e actie zal zijn om een nieuw Tado v4 systeem te gaan ontwikkelen. En in die richting werd al gehint.

  • Willem_
    Opties

    Natuurlijk heeft deze geolocatie per kamer functie absoluut nut, blijf het jammer vinden dat @tado_mod niet naar haar klanten luistert in dit geval. Ook op anderstalige fora binnen deze community wordt er om gevraagd.

    Het opvallende is, dat deze functionaliteit al zou werken als je meerdere huizen kan toevoegen aan je Tado account..

  • Dragunov
    Opties
    Hopelijk zijn onze producten dan niet absolete en mogen we alles vervangen omdat onze hardware niet meer compatibel is met nieuwe software systeem
  • Latvia
    Opties

    kamers toewijzen aan personen gekoppeld aan geolocatie mag nu wel komen

  • wootah
    Opties

    Ik zit hier ook al ruim 2 jaar op te wachten, zeker met de automatiseringen waar ik jaarlijks voor betaal zou dat er toch wel in moeten kunnen zitten.

    Omdat ik het voor komende winter en de onvoorspelbare kantoordagen voor mijn vriendin en ik wel geregeld wil hebben heb ik het uiteindelijk opgelost met een home assistent automatisering, lijkt goed te werken maar jammer vind ik het wel.

    Als iemand ook home assistant draait kun je het zo ongeveer doen

    alias: "Heating: Office off when Wootah not home"
    description: ""
    trigger:
      - platform: device
        device_id: [je tado devid]
        domain: climate
        entity_id: climate.office
        type: hvac_mode_changed
        to: heat
      - platform: device
        device_id: [je tado devid]
        domain: climate
        entity_id: climate.office
        type: hvac_mode_changed
        to: auto
      - platform: state
        entity_id:
          - person.wootah
        from: home
        to: not_home
    condition:
      - condition: and
        conditions:
          - condition: state
            entity_id: person.wootah
            state: not_home
          - condition: not
            conditions:
              - condition: device
                device_id: [je tado devid]
                domain: climate
                entity_id: climate.office
                type: is_hvac_mode
                hvac_mode: "off"
    action:
      - device_id: [je tado devid]
        domain: climate
        entity_id: climate.office
        type: set_hvac_mode
        hvac_mode: "off"
    mode: single
    

    En dan om 't weer aan te zetten doe je zo iets:

    alias: "Heating: Office back auto when Wootah home"
    description: ""
    trigger:
      - platform: state
        entity_id:
          - person.wootah
        from: not_home
        to: home
    condition:
      - condition: device
        device_id: [je tado devid]
        domain: climate
        entity_id: climate.office
        type: is_hvac_mode
        hvac_mode: "off"
    action:
      - device_id: [je tado devid]
        domain: climate
        entity_id: climate.office
        type: set_hvac_mode
        hvac_mode: auto
    mode: single
    

    Success!

    Ik hoop dat het Tado team het wel een keer gaat doen want dan hebben we ook nog de comfort heating functie per kamer dat hij niet kei hard moet gaan stoken als die persoon dan opeens weer thuis is 😁

  • TadoRemco
    Opties
    Lijkt mij een goed moment om deze feature te ontwikkelen, hoop dat Tado nog wat mooie updates toevoegt de komende tijd. De basis van Tado is top, maar er komen maar weinig verbruiksbesparende updates aan de software...
  • Ik heb ook onlangs Tado aangeschaft en juist deze functie leek mij erg hulpzaam. Tot mijn spijt kwam ik er achter dat ik na het uitgeven van ca 500 euro ook nog eens een abonnement moet afsluiten en dat de app deze functie vervolgens niet eens ondersteund.

    Ik heb dan ook voor een andere oplossing gekozen:

    De app IFTTT downloaden en installeren op je mobiel. Dit is een programma waarin je automatische opdrachten kunt aanmaken (ALS dit dan DAT). Ik heb hierin zelf ingesteld dat als mijn mobiel ontkoppelt van mijn wifi thuis TADO de verwarming uitzet (deze actie kan per kamer). Als ik weer koppel met mijn wifi hervat TADO het schema (in dezelfde kamer). Als je dit installeert op elke mobiel van het huishouden kan iedereen zijn eigen kamer(s) op die manier aansturen.

    Het schema kan je dan instellen alsof je altijd thuis bent want hij schakelt toch automatisch uit als je vertrekt (ontkoppelt van het wifi netwerk).

    Huiskamer kan je via het TADO abonnement pas laten uitschakelen als iedereen weg is.

    Hopelijk hebben jullie hier wat aan totdat TADO zelf actie onderneemt. Kan elk moment zijn als ze er al 3 jaar mee bezig zijn toch? :)

  • Matthew
    Opties

    Lekker dan (weer een voorbeeldje): 2e kerstdag een maandag. Normaal werk ik thuis op maandag. Mijn werkkamer wordt dan volgens schema verwarmd. Vandaag ben ik echter bij mijn vriendin en krijg ik net een app van mijn dochter, die nog in bed ligt, of ik thuis ben want de verwarming staat aan in mijn werkkamer. Gelukkig is het buiten nog vrij zacht anders had ik er zo 10 euro voor Jan met de korte achternaam doorheen gestookt.

    Ik heb langzamerhand spijt van mij Tado investering....

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Dankzij tado kun je op afstand de kachel uitzetten
  • Matthew
    Opties
    Ja echt... ;)

    Dankzij Tado gaat de verwarming in mijn werkruimte aan terwijl ik niet eens thuis ben.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja dat is een combinatie van allerlei problemen/beperkingen:

    • je kunt niet per kamer opgeven wie er aanwezig moeten zijn in het huis zodat deze kamer verwarmd wordt
    • je kunt geen "slimme" schema's maken die actief worden op een feestdag, als afwijking op een gewone dag

    Dit zijn natuurlijk zaken die Tado zou kunnen oplossen, maar dat hadden ze de afgelopen 3-5 jaar al kunnen doen en hebben ze niet gedaan. Dus dat gaat ook niet meer gebeuren in versie 3 van de spullen, schat ik.

  • Andreplusplus
    Opties
    @Matthew: je tado doet precies wat het gevraagd wordt. Ja, je wil het flexibeler en dat zit er niet in - maar is dat dan een tado probleem of een gebruikersprobleem?
    Op 'afwijkende' dagen grijp ik handmatig in, irritant dat dat moet, maar het is (nu nog) niet anders. Dus wel je koppie erbij houden
  • Matthew
    Opties
    Het wordt een Tado probleem want ik ben niet de enige die meer verwacht van mijn investering in Tado hardware(ruim 500 euro) en de (softwarematige) doorontwikkeling daarvan. Daarnaast heel moeilijk kan de oplossing echt niet zijn: Tado weet de locatie van de huisgenoten dus er hoeft alleen een koppeling tussen de kamers en de huisgenoten gemaakt te worden.

    On topic dan nog even:
    Als ik 2e kerstdag bij mijn vriendin kan uitslspen dan heb ik mijn koppie niet bij Tado ...😉

    Tenslotte nog even de visie van Tado:
    Creating the most impactful smart energy efficiency platform!
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tja dat is het probleem... men denkt "het is een hip en jong IoT bedrijf waar ze de hele tijd bezig zijn het product te verbeteren", maar dat is dus niet zo. Je koopt wat er nu is en dat is in feite wat er al ruim 3 jaar staat, op wat hele kleine details na. Doorontwikkeling op basis van "suggesties en ideeen" hier op het forum die is er niet.

  • Matthew
    Opties

    Ik wacht niet langer op een oplossing van Tado en heb een Homey Bridge met Homey Premium (zelfde prijs als Tado Assist) gekocht. Deze werkt met de API van Tado en kan per gebruiker ruimtes "aansturen".