w.Intercom = i;Tado X, Quatt, en temperatuurverschil tussen verdiepingen — tado° Community

Tado X, Quatt, en temperatuurverschil tussen verdiepingen

We zijn onlangs verhuisd naar een woning uit 1994, goed geisoleerd en geventileerd met nieuwe kozijnen en combinatie van triple / HR+ glas. Er staat een Quatt Hybrid en een Nefit Proline NxT HRC 30 cw5. We hebben altijd gelijksvloers gewoond, en dit is onze eerste ervaring met een woning met meerdere verdiepingen, en dus ook verschillende temperaturen.

Begane grond / keuken

• Vloerverwarming
  • 2 radiatoren
  • Uitbouw met plat dak (warmteverlies)
  • Temperatuur: te koud

1e verdieping / woonkamer

• 2 radiatoren
  • Tado Slimme Thermostaat X, verbonden met Quatt CiC
  • Temperatuur: goed

2e verdieping / slaapkamers / badkamer

• 3 radiatoren
  • Temperatuur: goed, soms te warm

De begane grond is nu 2 graden koeler dan de 1e verdieping, en hij stopt met verwarmen wanneer de 1e verdieping (waar nu de thermostaat hangt) warm genoeg is, waardoor het altijd een stuk kouder voelt in de keuken. Mijn doel is om het temperatuurverschil zo minimaal mogelijk te maken en te behouden.

Plan

Bedrade Tado Slimme Thermostaat X loskoppelen, Draadloze Thermostaat X ontvanger koppelen aan de Quatt CiC, en een draadloze Slimme Thermostaat X in de keuken plaatsen. Vloerverwarming en alle radiatoren op de begane grond helemaal openzetten.

Beide radiatoren op de 1e verdieping voorzien van Slimme Radiatorknop X. Een draadloze Slimme Thermostaat X in de woonkamer hangen en als zone controller laten functioneren.

2e verdieping: voorlopig niets doen, eerst kijken of dit werkt.

Hiermee voldoe ik aan de eis van Quatt om een vloerverwarming plus minstens 1 radiator helemaal open te zetten. Zodra het op de begane grond warm genoeg is stopt de boiler / Quatt met het verwarmen, en zodra de 1e verdieping warm genoeg is (die altijd eerder warm is dan de begane grond) zorgt Tado ervoor dat de radiatoren op de 1e verdieping dichtgeknepen worden.

Vraag

• Zit ik op de goede weg, of is dit geen goed plan?
  • Kan ik de bedrade Slimme Thermostaat X (en Bridge) nog ergens voor gebruiken? Of meteen op Markplaats zetten?

Antwoorden