w.Intercom = i;Tado X, Quatt, en temperatuurverschil tussen verdiepingen — tado° Community

Tado X, Quatt, en temperatuurverschil tussen verdiepingen

We zijn onlangs verhuisd naar een woning uit 1994, goed geisoleerd en geventileerd met nieuwe kozijnen en combinatie van triple / HR+ glas. Er staat een Quatt Hybrid en een Nefit Proline NxT HRC 30 cw5. We hebben altijd gelijksvloers gewoond, en dit is onze eerste ervaring met een woning met meerdere verdiepingen, en dus ook verschillende temperaturen.

Begane grond / keuken

• Vloerverwarming
  • 2 radiatoren
  • Uitbouw met plat dak (warmteverlies)
  • Temperatuur: te koud

1e verdieping / woonkamer

• 2 radiatoren
  • Tado Slimme Thermostaat X, verbonden met Quatt CiC
  • Temperatuur: goed

2e verdieping / slaapkamers / badkamer

• 3 radiatoren
  • Temperatuur: goed, soms te warm

De begane grond is nu 2 graden koeler dan de 1e verdieping, en hij stopt met verwarmen wanneer de 1e verdieping (waar nu de thermostaat hangt) warm genoeg is, waardoor het altijd een stuk kouder voelt in de keuken. Mijn doel is om het temperatuurverschil zo minimaal mogelijk te maken en te behouden.

Plan

Bedrade Tado Slimme Thermostaat X loskoppelen, Draadloze Thermostaat X ontvanger koppelen aan de Quatt CiC, en een draadloze Slimme Thermostaat X in de keuken plaatsen. Vloerverwarming en alle radiatoren op de begane grond helemaal openzetten.

Beide radiatoren op de 1e verdieping voorzien van Slimme Radiatorknop X. Een draadloze Slimme Thermostaat X in de woonkamer hangen en als zone controller laten functioneren.

2e verdieping: voorlopig niets doen, eerst kijken of dit werkt.

Hiermee voldoe ik aan de eis van Quatt om een vloerverwarming plus minstens 1 radiator helemaal open te zetten. Zodra het op de begane grond warm genoeg is stopt de boiler / Quatt met het verwarmen, en zodra de 1e verdieping warm genoeg is (die altijd eerder warm is dan de begane grond) zorgt Tado ervoor dat de radiatoren op de 1e verdieping dichtgeknepen worden.

Vraag

• Zit ik op de goede weg, of is dit geen goed plan?
  • Kan ik de bedrade Slimme Thermostaat X (en Bridge) nog ergens voor gebruiken? Of meteen op Markplaats zetten?

Antwoorden

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    @Herres , heb jij tips voor deze situatie?
  • saparianto
    10 February aangepast

Omdat ik toch benieuwd ben of het gaat werken, heb ik de Draadloze Thermostaat X gekocht en aangesloten. Helaas leidt dit niet tot het verwachte resultaat. Ik krijg namelijk het bekende 20 graden probleem.

Ik kan de temperatuur naar boven en beneden schuiven in Tado, maar dat heeft geen effect. De Quatt CiC denkt dat de temperatuur in de ruimte 20 graden is en dat hij de 20 graden temperatuur moet aanhouden en blijft verwarmen terwijl de temperatuur in de ruimte eigenlijk al 24 graden is!

Ik heb de bedrade thermostaat weer aangesloten en hij werkt weer zoals het hoort. Je kunt hieronder zien hoe laat ik het heb gedaan.

Vreemd dat de Slimme Thermostaat X wel goed werkt, maar de draadloze variant niet. Is iemand gelukt om een Tado X Draadloze Slimme Thermostaat te koppelen aan Quatt?

Mijn alternatieve plan is om de bedrade thermostaat weer te gaan gebruiken, en doorgaan met het plan om de Radiatorknoppen te plaatsen op de plekken die nu warmer zijn dan de begane grond. Mijn logica zegt dat de knoppen ervoor zorgen de radiatoren dichtgaan als de verdieping al warm genoeg is, terwijl de er nog steeds warmte naar de begane grond gaat, totdat de begane grond ook de ingestelde temperatuur bereikt. Of is dit een verkeerde aanname?

• HGB
    HGB ✭✭✭
    10 February aangepast

Je zou contact op kunnen nemen met Quatt. Mijn bedraadde Tado X werkt niet goed met Quatt samen.

In Home Assistant zie ik als HeatpumpThermostatRoomSetpoint en als HeatpumpThermostatRoom Temperature altijd en uitsluitend de waarden van de kamer waarin de thermostaat/zoneregelaar hangt. Als een andere kamer om een hoger setpoint vraagt zie ik dat niet terug in HA.

Met hulp van Quatt helpdesk heb ik uitgeprobeerd of het verschil uitmaakt of er op watertemperatuur wordt gestuurd door de CIC of op kamertemperatuur en setpoint:

• Sturen op kamertemperatuur en setpoint: alleen als de kamerthermostaat/zoneregelaar om warmte vraagt gaat de Quatt warmte leveren. Gevolg is dat alleen de kamer met de kamerthermostaat/zoneregelaar goed te regelen is, maar andere kamers niet. In HA het setpoint en de temperatuur van de thermostaat.
    • Sturen op watertemperatuur: het gaat het vaak beter, maar niet altijd! Ook dan in HA het setpoint en de temperatuur van de thermostaat. Maar de Quatt reageert dan vaak wel goed op de warmtevraag van andere kamers. Vaak, maar niet altijd!

Contact met Tado levert vooralsnog geen oplossing. Quatt zegt dat ze Tado X niet meer aanbevelen omdat Tado X te grillig reageert.

Ik ben benieuwd of meer gebruikers deze ervaringen hebben.

• HGB
    HGB ✭✭✭
    Correctie! Sinds firmware update lijkt er iets veranderd.
    Bij sturen op watertemperatuur zie ik nu in HA afwijkende waarden bij setpoint en temperatuur. Niet langer alleen maar de waarden van de thermostaat. Misschien komt het toch nog goed?
  • HGB
    HGB ✭✭✭
    11 February aangepast
    Ik lees op Tweakers dat meer mensen problemen hebben met de combinatie Quatt / TadoX na de laatste Tado update. Het betreft bij hen ook de setpoints en ruimtetemperatuur. Afwachten maar of er wat aan gedaan wordt.
  • Ik was best tevreden met het sturen op kamertemperatuur en setpoint met mijn bedrade X. De Quatt draait goed en ik zag normaal verbruik Het blijkt nou dat die op firmware 247.1 zat. Nu zit hij op firmware 251.2 en ik heb precies hetzelfde probleem als de draadloze X. Nu gaat mijn verbruik omhoog omdat de Quatt blijft verwarmen terwijl het niet nodig is. En de gasketel moet ook nog regelmatig bijspringen. Allemaal verspilde energie en onnodige extra kosten voor mij.

Balen. Ik hoop dat Tado dit probleem erkent en oplost since meerdere mensen problemen hebben since de firmware update.

• HGB
    HGB ✭✭✭
    12 February aangepast
    Waarom geeft de Tado X zoneregelaar niet als temperatuur en setpoint de waarden door van de ruimte met de hoogste warmtevraag? Of van de ruimte met het grootste verschil tussen temperatuur en warmtevraag? Of een slimme combinatie daarvan? Alles beter dan alleen de temperatuur en setpoint van de kamer met de zoneregelaar. De zoneregelaar zou los van de plek waar hij hangt moeten functioneren. Ik ben een leek op dit gebied, maar er zou toch iets slimmers bedacht kunnen worden dan wat we nu hebben. Misschien moet X maar retour en V3+ teruggeplaatst worden.
  • @saparianto Hoe heb je dit probleem opgelost? Ik zit na de laatste update van Tado met hetzelfde probleem. Hiervoor werkte het altijd naar behoren. Het resetten van de Cic en/of thermostaat biedt geen uitkomst. Heb je enig idee hoe wij het kunnen verhelpen/tijdelijk. Nu is het verwarmen van het huis wel een ding aangezien de Quatt gewoon niet meer stopt met verwarmen en tevens continu de CV laat bijspringen (ook zal zet je optimaliseren uit of juist aan en de gasprijs sky high).

Bvd.

• Helaas, ik heb nog geen oplossing. Ik moet deze issue nog melden bij Tado, ik ben er nog niet aan toe gekomen. Hopelijk komen ze snel met een firmware update die het probleem oplost.