Hoe te beginnen
Ik wil starten met Tado X.
Alle radiatoren heb ik reeds voorbereid met M30x1,5 mm
Momenteel is mijn CV ketel voorzien van een bedrade thermostaat in de woonkamer.
Geen vloerverwarming.
Maar ik vind het toch allemaal best verwarrend.
-Bedrade thermostaat…
-Draadloze thermostaat…
-Slimme thermostaat…
-Draadloze Temperatuur sensor…
-Multi-room set…
-Slimme radiatorknop.
-Bridge (is duidelijk)
Waarmee en hoe moet ik nu beginnen…? zodat ik geen foute keuze maak.
Ik wil het systeem langzaam opbouwen.
Ik wil elke kamer apart te allen tijde naar wens verwarmen.
Kan iemand mij helpen?
Reacties
-
Helpt de Tado site je niet verder? Kijk eerst of X past bij jouw cv-ketel.
0 -
Ja, inderdaad, ondersteunt jouw ketel Opentherm? Zo nee, ga dan voor V3+.
Heb je nu een thermostaat aan de muur met bedrading, en vind je die plek goed--> vervang de thermostaat door een bedrade tado thermostaat.
Wil je een andere plek, dan kun je kiezen om een draadloze ontvanger bij de ketel te plaatsen en een draadloze thermostaat (is hetzelfde als draadloze temperatuursensor) op de plaats die je wil.
In de kamer met de sensor of thermostaat moet je ook tado knoppen monteren, zodra je andere kamers ook van tado knoppen voorziet.
Elke kamer met tado knoppen kan nl zorgen dat de ketel aanslaat en dan komt warm water overal waar de kranen open staan, ook als die ruimte al op temperatuur is. Een tado kraan gaat dan automatisch dicht als de ingestelde temp bereikt is.
Heb je knoppen op plaatsen waar de temperatuur niet representatief is voor de ruimte (bijv op de tocht bij een deur of ingebouwd onder vensterbank of gordijnen) dan kun je een temperatuursensor toevoegen, maar dat zou ik pas later doen als het niet goed gaat.
Alle tado apparaten (knop, sensor, thermostaat) hebben het predikaat slim, maar daarover zijn de meningen verdeeld. Maar goed, tado knop=slimme knop, bijv.
Je begint altijd met een starterskit, want daarin zit een bridge (of bij X de draadloze ontvanger, die werkt ook als bridge; maar er zijn ook X bedrade starterkits met aparte bridge. Heb je een thread border router in je huis, dan kán je zonder tado bridge, maar ik vermoed dat dat bij jou niet aan de orde is (of je weet het niet))
Sets met meerdere knoppen zijn doorgaans voordeliger dan losse knoppen bijbestellen.
Ik hoop dat je dit op gang helpt.1 -
Ok Andre, hier heb ik wat aan.
Maar je begrijpt de verwarring.
(Mijn ketel ondersteunt OpenTherm).
De draadloze temp. regelaar van de drl thermostaat-kit is dus hetzelfde als draadloze temperatuursensor.
Dat is eén van de verwarrende topics.
Het multi-room kit/verhaal is verder dan niets bijzonders...
Je kunt gewoon elke kamer regelen met een slimme knop en extra temp. sensor.
Maar gaat dat ook als ik kies voor een bedrade thermostaat beneden?
Communiceren alle extra temp. sensors met die ene bedrade thermostaat?
Alvast Bedankt, Pierre.0 -
Bij mij werkt de bedraadde thermostaat X met twee sensors X in andere vertrekken. De sensors communiceren met de bedraadde thermostaat / zoneregelaar. Instructies op Tado site.0
-
Ja klopt. Apparaten als knoppen en sensoren communiceren via de bridge (of thread routers) met de thermostaat, die de warmtebron kan aansturen. Je kunt ook met maar 1 (of meer) knop in een kamer toe zonder temp sensor. De knop kan zelf ook communiceren. De tempsensor kun je toevoegen als je met de knoppen geen goede temperatuurmeting kunt doen.0
-
Bedankt voor de nuttige info.
Groeten Pierre.0