Aansluiten Tado thermostaat X op Riho Climate Systems vloerverwarming
Gnoli
✭
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en zou graag de Tado slimme thermostaat X bedraad aan willen sluiten op mijn warmtepompboiler (Inventum Eco-Duo 80L)/vloerverwarming Riho Climate Systems.
Voordat ik de thermostaat wilde monteren controleerde ik de spanning op de beide kabels die uit de muur kwamen. Deze gaven 22V aan. Ik ging ervan uit dat hierdoor de optie voor OpenTherm niet zou werken dus sloot ik het aan op COM & NO.
De oude thermostaat was een zonethermostaat BUS MK (7702605).
Ik merkte op dat de thermostaat in te stellen was, ik zette het op 19 graden maar zag na een paar uur dat de temperatuur binnen bleef op 25 graden.
Zodoende alles losgekoppeld en de oude thermostaat gemonteerd, onder meer omdat ik een bridge nodig had die ik meteen heb nabesteld (in afwachting van levering).
Hoe kan ik mijn Tado producten het beste aansluiten om mijn vloerverwarming smart te maken?
Alvast bedankt!
Ik ben nieuw hier en zou graag de Tado slimme thermostaat X bedraad aan willen sluiten op mijn warmtepompboiler (Inventum Eco-Duo 80L)/vloerverwarming Riho Climate Systems.
Voordat ik de thermostaat wilde monteren controleerde ik de spanning op de beide kabels die uit de muur kwamen. Deze gaven 22V aan. Ik ging ervan uit dat hierdoor de optie voor OpenTherm niet zou werken dus sloot ik het aan op COM & NO.
De oude thermostaat was een zonethermostaat BUS MK (7702605).
Ik merkte op dat de thermostaat in te stellen was, ik zette het op 19 graden maar zag na een paar uur dat de temperatuur binnen bleef op 25 graden.
Zodoende alles losgekoppeld en de oude thermostaat gemonteerd, onder meer omdat ik een bridge nodig had die ik meteen heb nabesteld (in afwachting van levering).
Hoe kan ik mijn Tado producten het beste aansluiten om mijn vloerverwarming smart te maken?
Alvast bedankt!
0
Antwoorden
-
Tja hoe zit eea aangesloten aan de boilerkant? Heb je ook een BC130 of niet? Nog een CV ketel misschien?
En alleen aansluiten is voor tado X wel genoeg, maar de thermostaat moet wel de kans krijgen te detecteren wat het is.
Dus boiler/BC130 uit aan, en dan effe wachten en dan testen.0 -
Bedankt voor je reactie.
Het betreft een nieuwbouwwoning dat volledig elektrisch is.
Het enige dat ik zie in de opslagruimte is de boiler en de unit voor de vloerverwarming. Verder heeft de installatie van de vloerverwarming een kastje waarin de kleppen van de groepen worden aangestuurd.
Volgens de support van Riho Systems is het een simpel aan en uit systeem vanuit, in mijn geval de woonkamer en slaapkamer.
Ik heb meerdere malen gehoord dat de boiler een “domme” boiler is dat eigenlijk niks heeft.
Update: ik heb de thermostaat aangesloten gekregen en de temperatuur klopt. Echter doen beide thermostaten niks, ze maken de ruimte voor mijn gevoel alleen maar warmer. Op de multikit unit bij de pomp wordt een foutmelding gegeven op 1 (slaapkamer) en 4 (woonkamer). Ik heb alles uit en aan gezet maar het bleef niet werken. Hierdoor was ik genoodzaakt de oude thermostaten weer aan te sluiten. Hiermee verdwenen de foutcodes.
Ik had de rode kabel aangesloten op NO en de zwarte op COM en andersom, beide zonder resultaat.
Wat zou het kunnen zijn?
Ik voeg nog even de handleiding toe van de multikit: https://www.rihodomotica.nl/download/879/0 -
Het is mij niet bekend welk protocol het Riho BUS protocol is. Is ook niet snel te vinden. Ik ben bang dat dit niet met tado gaat werken, ook niet aan/uit.0
-
Dank voor je reactie.
In de pdf staat het volgende:
BUS-aansluiting
Op de 2 BUS-aansluitingen wordt aangesloten:
- Bedrade BUS-thermostaat (RT09-0702/RT09-0704)
- Radio ontvanger X3D Multikit (RT09-0710), voor draadloze toepassingen
- Koppelen van extra Multikit voor 16 aansluitingen (zie 1.5) Er mogen max. 4 kabels per aansluiting worden toegepast. Gebruik voor de bekabeling een twisted-pair kabel min. 6/10e. De maximale kabellengte bedraagt 30m.
Let bij het aansluiten op de polariteit + en - !.
Volgens Riho support zou Tado moeten werken mits ik de thermostaten in alle kamers vervangen met een van Tado. Ik heb maar 2 kamers dus dat heb ik dan ook gedaan. Alleen werkt het niet met OpenTherm of het aansluiten van de rode kabel op NO en de zwarte op COM..
Ik heb een support ticket aangemaakt dus hoop dat er alsnog een oplossing wordt gevonden. Zou zonde zijn als alles weer terug moet.0 -
Lijkt me een vraag voor Riho. Zij weten wat "BUS" inhoudt.0
-
Net gebeld met Riho Systems en ze zeggen dat alleen hun eigen apparatuur geschikt is met de multikit..1