Vaillant ecotec plus + VR33 + Tado X
Ik heb een Vaillant ecotec plus VCR 296/5-5 in België. Ik maakte voor Tado gebruik van de ebus aansluiting voor mijn oude vsmart thermostaat.
Ik heb vervolgens een Draadloze thermostaat Tado X aangekocht (de radiatorknoppen steknen nog in de doos. Ook heb ik de VR33 module in mijn ketel gestoken waardoor deze OpenTherm is geworden. Ik denk ook dat deze goed werkt. Ik krijg het Opentherm lichte (dooft wel na enkele ogenblikken). De ketel reageert ook op de opdrachten van de thermostaat. D90 in de installateursmenu geeft aan dat hij ebus herkent.
Ik stel nu wel enkele dingen vast. Zo staat op de thermostaat regelmatig drie golfjes maar als ik de ketel bekijk staat de de aanvoertemp ergens in de dertig graden. Het lijkt dan alsof de aanloop om meer temperatuur te geven niet aanslaat.
Deze avond bijvoorbeeld moest de ketel nog 20.5 graden geven. Tado geeft aan dat hij warmte nodig heeft, maar de vaillant blijft op het minimum draaien. Andere momenten draait dit wel goed.
Ik stelde ook vast dat de ketel veel in zijn brandwachttijd zit. Zo begint de ketel te werken en plots slaat die uit en moet je twintig minuten wachten (brandwachttijd) en dan slaat die terug aan en is de kans reëel dat die dit weer doet. Ik heb ontdekt dat dit komt (door te kijken wat de thermostaat vraagt) doordat de Tado eerst bijvoorbeeld 53 graden vraagt, dan wil deze plots maar 35 of 40 graden maar vraagt die eerst 21 graden en nul graden. Hierdoor slaat de ketel uit (en brandwachttijd) terwijl Tado eigenlijk warmte wenst te hebben.
Ook bij een warmtevraag met 1 golfje slaat de ketel gewoonweg niet aan. wat ook zeer bizar is.
Hieronder ziet u wat de thermostaat soms vraagt, terwijl er toch een warmtevraag is.
Mensen met gelijkaardige problemen met een eventuele oplossing? Support heb ik al ingeschakeld via e-mal
Antwoorden
-
Voortaan eerst even wat zoekacties op het forum doen dat scheelt een hoop moeite bij het samenstellen van je vraag…
0 -
Beste Rob,
Ik heb al veel opgezocht maar ik kom verschillende dingen tegen. Moest u dit dan toch zijn tegengekomen mag u de linken overmaken het zou me enorm veel helpen.
Helaas heb ik niets aan uw antwoord waarbij u ervanuit gaat dat ik zelf nog niet de moeite heb genomen.
Uiteindelijk dacht ik ik probeer eens een vraag te stellen op een community, daar helpen ze je op weg... bon hopelijk dat iemand wel kan helpen. Ik zal anders nog verder zoeken en anders stuur ik het terug0 -
Omruilen voor een TADO V3 thermostaat set. Deze ondersteund wel EBUS
0 -
en met VR33 kan prima OT, maar dat is D01 en niet D900
-
@Andreplusplus De D90 slaat op de ketel, de bovenste foto. Bij de Tado X moet je niet meer D01 of D05 kiezen.
Van de support krijg ik nu volgend bericht
"Ik heb je tado° -account gecontroleerd en zag dat de verwarmingsketel weliswaar een interne temperatuur van 70°C bereikt, maar dat de temperatuur begint te dalen als deze te hoog wordt."
Morgen ga ik dit proberen en zien wat het geeft.
Ik moet hem nu bypassen om te zien of er mss toch iets zou schelen met de VR33 of iets dergelijke.
Vandaag even terug de andere erop gezet (op de ebus dus) en die werkt dus goed. De brander gaat niet naar branderwachttijd en de ketel slaat regelmatig uit. Daar waar de Tado vooral op lage temperatuur wil blijven draaien.De V3 zal dan mogelijks een beter optie worden vrees ik als ik geen oplossing kan vinden.
Alvast bedankt voor de reacties
0