w.Intercom = i;Gasverbruik sinds kort vrijwel niet 0 — tado° Community

Gasverbruik sinds kort vrijwel niet 0

ik heb al een jaar of 4 naar volle tevredenheid ons hele huis voorzien van Tado knoppen, draadloze ontvanger en 2x airco bediening. Werkt eigenlijk prima. Alleen sinds ruim 1 week zie ik dat het gasverbruik ‘‘s nachts vrijwel nooit 0 is. In de app zie ik geen verwarmingsactiviteiten, ook niet verwacht want alles staat dan “idle” en warm water staat uit. Er is niets gewijzigd in de instellingen en ook niet bij de Remeha Avanta ketel. Heb de draadloze ontvanger bij de ketel al gereset, maar dat helpt niet. Ik hoor de ketel soms ook opstoken ‘‘s nachts, terwijl er dus geen warmtevraag is. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? De intervallen tussen de 0-punten in de graph zijn niet gelijk.

Reacties

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    9 February aangepast
    Trek de draden van de thermostaat eens los. Als het dan nog voorkomt zit het in de ketel, anders in de thermostaat.

Dan zou ik support benaderen, zij kunnen in je systeem kijken
  • Toevallig, ik heb dit ook sinds een week.

Dacht dat dit aan mijn config lag, maar zie dat ik niet de enige ben.

Ik houd dit ook even in de gaten en hoor het graag als bekend is waar het probleem vandaan komt!

Groet,

Pieter

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ik heb hier geen last van, het gasverbruik is in de periodes dat de verwarming uit staat strak 0 op de slimme meter.

Heb je wel op de meter gekeken en niet op de Tado?

• Ja, op P1. Het gaat maar om 0,02 m3/u. Dus het gaat nergens om, maar de ketel slaat wel de hele nacht aan.
  • Sommige ketels hebben een functie om het tapwater warm te houden en dan verbruik de ketel ook gas. Is deze niet per ongeluk (handmatig, via OpenTherm) aan gegaan?

• Heb het zelfde probleem lijkt het;

https://community.tado.com/nl/discussion/25959/gasverbruik-bij-geen-warmtevraag-cv#latest

• ik heb uitgebreid contact gehad met de Tado-helpdesk, maar kom niet verder. Krijg een hele uiteenzetting over PID (Proportioneel Integrerend-Differentiërend) aansturing en dat mijn systeem prima functioneert volgens hun.
    Zal allemaal best, maar ik constateer gewoon dat ik niks gewijzigd heb, maar toch sinds zo’n 2 weken vrijwel continue gasverbruik heb. Niet alleen in de Homewizard app, maar ook op de meter. Het sluimert; met intervallen van ca 40 minuten heel kort bijna 0, maar daartussen vrijwel continue 0,012m3. Niet veel, maar opeens ontstaan, terwijl alles in ruste is, geen comfortstand, geen SWW opwarming ‘‘s nachts. Ik weet het echt niet meer, maar schrale troost dat ik niet de enige ben

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Geen gaslucht in huis? Wat als je de gaskraan van de ketel een nachtje dichtdraait?
  • basg
    basg
    13 February aangepast

@Andreplusplus. Nee. Het ligt echt aan tado. Gisterenavond was er na 23:00 uur geen warmtevraag meer en stond alles idle, toch minimaal gasverbruik van 0,012m3, ketel is dan ook aan. Daarna heb ik de draadlozeontvanger gereset, ketel gaat dan uit en blijft uit. Verbruik is dan ook echt 0 en blijft 0, maar ik zie in Homewizard dat om 4:15 het verbruik weer start (0,057m3) maar er is geen warmtevraag. Ik ben niet uit bed gegaan, maar hoorde dat er circulatie was, dus ketel stond aan. Daarna blijft ie pendelen (en ketel schiet in antipendelstand) tot er rond 7:00 warmtevraag gepland staat

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Als je denkt dat er iets niet goed werkt moet je de support benaderen via de chat.

• Ze hebben vandaag een remote reboot gedaan en een push. Wat dat ook mag wezen, maar ze pakken het in ieder geval op. Ik houd het in de gaten.

• Is het probleem opgelost @basg ?

• nee, het verwarmen gaat nu wel wat geleidelijker. Ik heb echter nog steeds continu sluimerverbruik. Dat kan ik alleen oplossen door de draadloze ontvanger opnieuw op te starten. Er blijft dus in mijn optiek een signaal vanaf tado naar de ketel actief, zonderdat er warmtevraag is. Kijke het nog even aan; wel een goed contact met de helpdesk. Wordt vervolgd.

• en vandaag de energiewacht erbij gehad. Het ligt dus echt aan de draadloze Tado ontvanger. Geen warmtevraag en toch blijft de ketel branden. Als de ontvanger losgekoppeld wordt, gaat de ketel direct uit. Soft- of hardwareproblemen dus. Maandag helpdesk maar weer contacten.