w.Intercom = i;Tado X Warmtepomp Vloerverwarming + Radiatoren: welke configuratie? — tado° Community

Tado X Warmtepomp Vloerverwarming + Radiatoren: welke configuratie?

Wij hebben een volledig elektrische warmtepomp (Ecoforest) met deels vloerverwarming en deels radiatoren. De warmtepomp wordt nu aangestuurd met een aan/uit thermostaat.

Ik wil het geheel "smart" gaan maken met Tado X.

Aangezien de hele installatie op lage temperatuur draait is de vloerverwarming in feite een radiator in de vloer: geen pomp op de verdeler, geen bypass, niks hydraulisch neutraal.

1. Kan ik het zoneklep-verhaal overslaan en gewoon een thermostaatknop X plaatsen op de aanvoer van de verdeler van de vloerverwarming met een Draadloze Temp. Sensor X t.p.v. de bestaande thermostaat die deze aanstuurt?
  2. Volgens mij verder dan nog nodig Draadloze Ontvanger X ( is tevens Bridge X) aangesloten op de warmtepomp en de nodige Tado X thermostaatknoppen. Klopt dat?
  3. De Warmtepomp Optimizer i.p.v. de Draadloze Ontvanger, voegt die nog iets toe? De Ecoforest staat niet in de lijst met "compatibel" warmtepompen, maar de Optimizer kan ook met aan/uit aangesloten worden dacht ik , dus wat kan het probleem dan zijn?

Graag jullie antwoorden/mening. Alvast hartelijk dank!

Beste Antwoord

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

Je moet de fysieke structuur van de hardware niet verwarren met de "logische" structuur van het netwerk.

Bijvoorbeeld bij Tado V3+ wordt de ketel aangestuurd door de kamerthermostaat, deze is verbonden met een "internet bridge", en daar zijn ook alle radiatorknoppen mee verbonden.

In dat systeem kan een individuele radiatorknop nog steeds warmte vragen bij de ketel. Die communiceert dan via de bridge met de kamerthermostaat en zegt "hee doe de ketel eens even aan".

Het maakt dus niet uit wat waar op aangesloten is, als er maar een netwerk is waarmee alles onderling kan communiceren.

Antwoorden

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Wat wil je bereiken dat slimmer is dan nu? Die vvw moet je m.i. altijd open laten. Temp regelen zoals je nu doet.
    Rest van de kamers kun je naregelen met thermostaatkranen, al dan niet van tado.
    Dan zou je met bridge en knoppen toe kunnen.
  • Het punt is dat als nu het woongedeelte, waar de VVW+thermostaat is, op temperatuur is andere kamers koud zijn, bijvoorbeeld als we de houtkachel aanhebben. Dan wil ik dus enkel warmte hebben naar die koude kamers en niet naar de VVW.

Overigens ben ik het in principe wel met je eens dat VVW zoveel mogelijk op open moet vanwege de traagheid. Na een avondje hout stoken heeft de warmtepomp best wel wat werk om de vloer weer op temperatuur te krijgen, dus daar heb je wel een punt.

• Check goed of je wel een TADO wil in jouw config.

De interface is echt goed, net zoals de samenwerking met bijvoorbeeld de Home Assistant. De regeling is echt heel eenvoudig (aan uit, geen PID en niet of nauwelijks lerend). Met een goed geïsoleerd huis met VV en warmtepomp zou ik echt op zoek gaan naar een ander systeem wat hier een hoger rendement uithaalt.

• @Pieterr Ik heb Home Assistant dus dat is wel een plusje voor Tado dan. PID = Proportioneel Integraal Differentieel? Heb je suggesties voor alternatieven? Tado kwam bovendrijven in deze queeste maar ik sta open voor iets anders.

• Andreplusplus
    @Klaas1311 wat je wil, andere kamers verwarmen terwijl beneden al op temperatuur is, kan met tado. Knoppen in de kamers en desnoods een manier (klep) om de vloerverwarming af te sluiten om te voorkomen dat het daar te warm wordt.
    @Pieterr Wel degelijk PID per ruimte. Hoogste warmtevraag van alle kamers wordt naar de ketel gestuurd. Dus 1 kamer 100% is max setpoint naar ketel. 3 kamers 30% en 1 50%: 50% naar ketel gestuurd.
    Daardoor kun je aan ketel setpoint niet aflezen hoe de regeling per kamer is. Wel aan warmtevraag% per kamer
  • Je moet ook rekening houden met de minimale warmtelevering van je cv-ketel, cq. warmtepomp. Bij mij is dat 2.1 kW (max. 16 kW), de meeste cv-ketels zitten hoger begrijp ik. Maar het betekent dat als je alleen een slaapkamer zou willen verwarmen die bijv. een radiator van 500 W heeft de ketel/pomp op de laagste stand zijn warmte niet kwijt kan en waarschijnlijk uit gaat of, nog erger, in storing.

@Andreplusplus Bovenstaande is weer een argument om de VVW altijd open te hebben. The plot thickens :). Jouw PID verhaal aan @Pieterr suggereert een modulerende aansluiting op de ketel en geen aan/uit denk ik? Mijn warmtepomp moduleert op basis van buiten- en retour temperatuur. Dus geen PID (vanuit Tado) dan denk ik.

Overigens nog steeds interesse in alternatieven @Pieterr , ik heb ze nog niet gevonden.

• Even een lang verhaal, wellicht offtopic, sorry :)

@Andreplusplus

Om verwarring te voorkomen, een regeling is niet perse een PID regeling. Google even voor meer info:

• Aan/uit-regeling: Dit is een eenvoudige regeling waarbij de uitvoer alleen twee toestanden kent: aan of uit. Bijvoorbeeld, een thermostaat die de verwarming aanzet als de temperatuur onder een bepaalde waarde komt en uitzet als de temperatuur boven die waarde komt.
    • PID-regeling: Dit is een geavanceerdere regeling die gebruik maakt van drie componenten: Proportioneel (P), Integrerend (I), en Differentiërend (D). Deze regeling past de uitvoer continu aan op basis van de afwijking van de gewenste waarde, de snelheid van verandering, en de cumulatieve afwijking over tijd. Dit zorgt voor een veel nauwkeurigere en stabielere regeling.

Bovenste is wat Tado (X) doet. Door de frequentie aan/uit aan te passen wordt de temperatuur geregeld. In de korte tijd dat de ketel staat aan gestuurd wordt, probeert deze vervolgens te moduleren, maar dit heeft weinig zin, omdat de aan-perioden hier te kort voor zijn.

In een multiroom config kan dit overigens ook niet anders. Op het moment dat bijvoorbeeld de ketel voor de vv lekker aan het moduleren is, zal de aanvoer temp naar beneden gaan, naar bijv 30 graden. Als je hiermee vervolgens je koude kamer met radiatoren wil opwarmen, gaat dit dus heel lang duren. Makkelijkste oplossing is dan een hoge temp waarmee je de kamers gaat verwarmen met een aan/uit regeling. Wat Tado dus doet, maar zoals ik het zie (corrigeer mij als ik het fout heb, ik hoop het), maar dan op een domme manier.

Om het ingewikkeld te maken een PID kan je ook benaderen met aan/uit gedrag. Maar dat is niet wat TADO doet. Het lijkt op een dom mechanisme dat aan gaat als de temp lager is dan de setpoint en weer uit gaat bij een vaste afwijking boven het setpoint. Een goede PID regelt anders, die zal alvast vermogen vragen op het moment dat de setpoint genaderd is en deze continue proberen te houden.

Bovenstaande aan/uit regeling is uitermate vervelend als je een goed geïsoleerde woning hebt. Bij mij verwarmt de Tado twee keer per dag, naar een + 0.2, 0.3 graden van de setpoint. Vervolgens duurt het dus een halve dag voordat het huis genoeg is afgekoeld en staat dus de vloerverwarming volledig uit (koude vloer, oncomfortabel). Vervolgens begint het verhaal overnieuw. snachts af laten koelen (-0.5 tot -1.0) is er helemaal niet bij, want dat schiet de temp sochtends te ver door waardoor het nog langer duurt voordat het huis weer voldoende is afgekoeld. Bij een goede PID regeling gebeurd dit niet. Behalve dat het Tado regelgedrag voor mijn situate niet comfortabel is, kost het onnodig veel energie en gaat het ten koste van de levensduur van de ketel (heel veel aan/uit momenten).

Het feit dat Tado niet in staat is optimalisatiefuncties toe te passen (bijvoorbeeld setpoint bereikt op een bepaald tijdstip, onderbouwd mijn onderbuikgevoel dat de regeling zeer eenvoudig, niet intelligent en onvoorspelbaar is.

Verder is de standaard aansturing van de zoneklep (heb je zeker nodig) niet goed geregeld. Bij mij gaat deze te vroeg dicht, waardoor de ketel gaat pendelen. Zeker, kan geregeld worden met de helpdesk, maar dat is maar één van de variabelen die tado dus niet goed geregeld heeft.

Een goed alternatief is de Evohome van Honeywell. Deze had ik en had het bovenstaande goed op orde (regeling en kleppensturing). Deze heb ik echter verkocht, en vervangen door mijn Tado. Waar ik nu enorme spijt van heb. Hoe ik het nu ga oplossen? Opentherm Gateway laat ik mijn ketel regelen. Input en meten via Tado. Opensturen zoneklep via home assistant. Op die manier pak ik eerst mijn woonkamer aan, daarna kijken of ik dit ook multiroom zo geregeld kan krijgen. Ik vind het zonde van mijn geld om weer terug te naar mijn oude systeem, en vind het ook wel een beetje leuk om te beunen :).

Damfoss schijnt ook een alternatief te hebben, heb ik alleen nog niet naar gekeken. Verder zag ik ook nog een Plugwise alternatief, maar na mijn Tado avontuur heb ik hierbij twijfels bij de regeling.

Lang, hopelijk een beetje te volgen verhaal 😆

• Andreplusplus
    11 February aangepast
    1. Wil je mij een lesje regeltechniek geven? Okeee....
    2. Hoe denk je te weten dat tado geen PID maar alleen aan/uit (PWM) doet?
    tado mensen hebben me meermaals uitgelegd hoe het werkt, en dat heb ik hier herhaald. Jij blijft steeds het tegendeel beweren - beetje vermoeiend.
    PID per kamer, max% van alle kamers als setpoint naar ketel.
    Dus geen PID voor het geheel, wat ook niet kan, want er is geen relatie tussen alle kamers (dus niet multidimensionaal PID, want van veel inputs 1 output maken die voor alle kamers samen, in alle situaties in allerlei soorten woningen, zou werken is imho onmogelijk. tado benadert dit eenvoudig door de warmtevragen te combineren met max(k1, k2, ..., kn).
  • Leuk dat jullie een beetje sparren over PID, hopelijk leren we er allemaal wat van, maar aangezien ik mijn warmtepomp alleen maar aan/uit kan sturen (pomp moduleert op basis van buiten- en retourtemperatuur) is het "PID per kamer, max% van alle kamers als setpoint naar ketel"-verhaal toch niet van toepassing voor mij?

Het grote voordeel van Tado vind ik eigenlijk de Draadloze Ontvanger als doorgeefluik naar de warmtepomp i.p.v. een ruimtethermostaat. Dat maakt alle ruimtes/kamers gelijkwaardig.

En een dergelijke mogelijkheid vind ik bv. niet bij Danfoss Ally. Bij Honeywell Evohome sluit je de "bridge" geloof ik wel op de ketel/pomp aan.

• @Rob2 Kijk dat is nog eens duidelijk. Jip en Janneke taal kan best handig zijn😂 Thanks