w.Intercom = i;Vloerverwarming met meerdere zones — tado° Community

Vloerverwarming met meerdere zones

Hoi,

Waarschijnlijk staat het antwoord wel ergens vermeld, maar ik ben bang dat ik het toch echt niet gevonden heb, of misschien simpelweg over het hoofd zie.

Ik heb thuis vloerverwarming op de begane grond als hoofdverwarming (dus geen radiatoren), die vloerverwarming heeft 2 zone's, de woonkamer en de eetkamer. De woonkamer heeft 3 slangen (groepen) op de verdeler, de eetkamer heeft 2 slangen. Iedere slang heeft een 230v actuator (zoneklep) van Honeywell (MT-4) op de verdeler. Hoe sluit ik dit nu het beste aan op de thermostaten?

Ik heb in de woonkamer een bedrade thermostaat, en ik heb in de eetkamer een bedrade thermostaat. Aan de ketel heb ik een draadloze ontvanger. We zijn op dit moment nog aan het verbouwen dus ik kan kabels trekken die nodig zijn.

Ik begrijp dat ik vanuit de bedrade thermostaat een 2 aderige kabel naar de actuators/zonekleppen moet trekken, maar hoe geef ik de thermostaat zijn stroom? Die moet ook 230v krijgen, toch? Kan iemand mij toelichten hoe ik die bedrading het beste aansluit?

Alvast bedankt.

Gr,

Joey

Antwoorden

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Thermostaat werkt op batterijen.
    Wil je beide ruimtes echt afzonderlijk regelen, of kan het ook 1 temperatuur zijn?
    Anders zou ik 1 thermostaat draadloos gebruiken, die stuurt signaal naar ontvanger.
    De 2e plaats je bij de verdeler en die sluit je aan op de actuatoren.
    Afhankelijk van het exacte type MT-4 kan dat op verschillende manieren.
  • Aaaah! Dat was ik helemaal vergeten van die batterijen. Nee zijn echt 2 zones, moet ook 2 thermostaten hebben.

Is het in theorie dan zo dat ik die zoneklep gewoon op 230 aansluit, en de thermostaat tussen de fase 'in verbindt'?
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Zo kunnen. De thermostaat in relais modus (COM en NO gebruiken), werkt als een schakelaar, belastbaar tot 6VA