w.Intercom = i;img.ProfilePhoto.ProfilePhotoMedium { padding: 10px; }Gesloten zoneklep ondanks warmtevraag — tado° Community

Gesloten zoneklep ondanks warmtevraag

VincentO
VincentO
23 February aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Reeds lange tijd tevreden Tado gebruiker echter na aanleg vloerverwarming en het toevoegen van een 2e zoneklep voor de vloerverwarming heb ik diverse keren gehad dat ondanks een warmtevraag de zoneklep(pen) gesloten zijn. Hierdoor een aantal keer 's ochtends een koude woonkamer. Ik heb diverse keren contact gehad met support (welke ook wijzigingen heeft doorgeveord) maar toch treedt het probleem weer op. Ik heb nu weer een supportvraag uitstaan, maar dacht ik vraag ook hulp bij de community. Het is ook niet duidelijk of Tado de oorzaak is, dus ik ben ook geinteresseerd naar manieren om meer inzicht te krjgen (bijvoorbeeld logs met daadwerkelijk schakelmomenten).

Situatie:

Stadsverwarming, vloerverwarming in woonkamer: Centrale zoneklep gekoppeld aan extensiekit. Slimme thermostaat in woonkamer draadloos verbonden met slimme thermostaat die bedraad is aangesloten op zoneklep voor vloerverwarming. Bijna alle andere ruimte hebben radiatoren met Tado radiatorknoppen.

Probleem:

Diverse keren is het voorgekomen dat er wel warmtevraag is voor de woonkamer maar de zoneklep van de vloerverwarming en soms ook de centrale zoneklep zijn gesloten. Hierdoor was de woonkamer afgekoeld tot ver onder de ingestelde temperatuur. In de app is dan te zien dat tijdens de hele nacht warmtevraag is geweest maar de kamer geleidelijk steeds meer is afgekoeld. 's Ochtends tref ik dan de klep(pen) aan in gesloten stand terwijl de app nog steeds warmtevraag aangeeft. Het lijkt er dus op dat de klep- of kleppen de hele nacht gesloten zijn geweest of in elk geval te kort open zijn geweest om voldoende warm water te leveren om de kamer te verwarmen.

Door het uitschakelen van warmtevraag in hele huis, verwijderen en terugplaatsen van de stroomstekkers en heractiveren warmtevraag is het elke keer wel weer gelukt om de vloerverwarming aan te krijgen. Maar het duurde dan vaak wel uren om weer op temperatuur te komen.

Het vreemde is dus dat het systeem meestal goed functioneert alleen soms een hele nacht niet. Erg vervelend om dan verrast te worden met een koude woonkamer.

Iemand ideeën of suggesties waar dit aan kan liggen of hoe te troubleshooten?

Is het mogelijk meer inzicht te krijgen, bijvoorbeeld in de daadwerkelijk schakelmomenten die naar de kleppen zijn gestuurd?

Kan een klep kapot zijn, zodanig dat hij het meestal doet maar soms zichzelf sluit?

Kan warmtevraag is andere kamers van invloed zijn (bijvoorbeeld dat andere kamers met Tado knoppen de zonekleppen laten sluiten, ondanks warmtevraag uit woonkamer)?

Beste Antwoorden

• VincentO
    VincentO
    24 February aangepast Antwoord ✓

Tado geeft aan dat het commando om kleppen open te zetten is verstuurd en er geen commando is gestuurd om ze te sluiten. Wel zien ze verbindingsissues met de thermostaat in de woonkamer. Dus dat zou er mee te maken kunnen hebben. Mogelijk heeft de thermostaat het commando om de kleppen open te zetten nooit ontvangen…?

Maar de app gaf geen verbindingsissues aan, dus de thermostaat is niet de hele nacht in storing geweest neem ik aan. Probeert Tado het dan niet opnieuw om de kleppen open te zetten? Als een commando verloren gaat door een verbindingsissue dan verwacht ik dat het toch gewoon opnieuw geprobeerd wordt later? Dan is het toch nog steeds onlogisch dat gedurende een periode van 8uur de kamer blijft afkoelen?

Update: Tado stuurt commandos maar 1 keer en controleerd niet of ze zijn aangekomen. Er is ook geen retry. Dus als je thermostaat even geen verbinding heeft op moment dat het een commando had moeten ontvangen gaat het commando verloren. Dit zal verklaren wat er bij mij is gebeurt. Het commando om te starten met verwarmen (en de kleppen te openen) is nooit aangekomen omdat er een verbindingissue was tussen thermostaat en extensiekit (wat ik zelf niet kan zien, maar door Tado gezien). Hierdoor zijn de kleppen gedurende de hele nacht gesloten gebleven en de kamer afgekoeld is, terwijl de app wel warmtevraag toont.

Ik vind dit wel een ernstig gebrek in het systeem. Ook bij een korte netwerkstoring, of tijdens het verwisselen van batterijen bijvoorbeeld kunnen er dus commandos verloren gaan. Een retry mechanisme lijkt me toch het minste wat ik kan verwachten. Bijvoorbeeld als Tado constateert dat de temperatuur blijft zakken ondanks warmtevraag.

• VincentO
    VincentO
    24 February aangepast Antwoord ✓

Er is een commando verstuurd naar mijn thermostaat om te gaan verwarmen. Echter waren er ook verbindingsproblemen met mijn thermostaat (volgens Tado, ik kan dat zelf niet zien). Het lijkt er dus op dat het commando om te gaan verwarmen nooit is aangekomen bij mijn thermostaat. Tado stuurt het commando maar 1x en controleerd niet of het is aangekomen, ook is er geen retry. De app blijft warmtevraag tonen maar er wordt dus niet verwarmd. Dit verklaart mijn probleem.

Ik vind dit wel een flink gemis. Zelfs bij een korte storing of bijvoorbeeld tijdens het wisselen van batterijen kan er een commando verloren gaan. De kans is klein, maar er is geen herstelmechanisme. Lijkt me wenselijk om dit alsnog in te bouwen, in elk geval een retry als Tado constateerd dat de temperatuur blijft dalen ondanks een warmtevraag.

Heel veel dank voor het meedenken Tado Chantal. In elk geval snap ik nu wat er waarschijnlijk is gebeurt. En mogelijk kan ik nog iets verbeteren met positionering van de bridge.

Antwoorden

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator

Lijkt er op dat er iets in je configuratie niet goed zit, als er een andere kamer ook een warmtevraag heeft, wordt de centrale zoneklep wel geopend, als alleen de vloerverwarming warmtevraag heeft, blijft de centrale zoneklep dicht. Voor de ruimte met de vloerverwarming moet je als zone regelaar de draadloze extensiekit instellen in de app

• Dank Douwe. Mijn gedachte zit ook in die richting maar het is hem nog niet.

Gedrag zojuist getest: alle andere kamers warmtevraag uitgezet, alleen woonkamer/vloerverwarming warmtevraag aan: kleppen blijven dicht. Andere kamer ook warmtevraag ingeschakeld: kleppen blijven dicht. Warmtevraag woonkamer weer uitgeschakeld (andere kamer nog wel warmtevraag): centrale klep gaat open, vloerverwarming klep blijft dicht. Warmtevraag woonkamer weer ingeschakeld (andere kamer ook nog warmtevraag): centrale zoneklep blijft open, maar die van de vloerverwarming nog steeds dicht. Warmtevraag andere kamer uitgezet, dus alleen warmtevraag vloerverwarming aan: centrale klep blijft open maar die van vloerverwarming nog steeds dicht. Alle warmtevraag uit: duurt heel lang voordat de app de warmtevraag werkelijk uitschakeld (zie nog lang "verwarm naar" en warmtevraag kringeltjes, sluit ook de centrale klep.

Ik verbaas me steeds meer dat het de meestal gewoon lijkt te werken want als ik het probeer te forceren zoals zojuist dan werkt het niet zoals verwacht en krijg ik de klep voor de vloerverwarming niet open. Terwijl deze dus meestal gewoon wel werkt. Ik snap er niets van.

Qua config:in de app zie ik dat de extensiekit is gekoppeld als zone regelaar voor de woonkamer (ruimte vloerverwarming).

• Maximale warmtevraag alle kamers aangezet: kleppen blijven dicht ?!!

• VincentO
    VincentO
    23 February aangepast

Stekkers van extensiekit en zonekleppen eruit en er weer in, maximale warmtevraag alle kamers: beide kleppen gaan weer open.

• Maximale warmtevraag uitgezet, alleen woonkamer verwarmen: kleppen blijven open. Werkt weer zoals verwacht…?!

Het lijkt wel of het systeem na een tijdje in de war raakt en na een keer stekkers trekken weer begint te functioneren…totdat het weer mis gaat.

Het zou denk ik heel erg helpen als ik ergens kon zien op welke momenten Tado precies schakelcommandos naar de kleppen h(eeft ge)stuurd. Want ik begrijp het niet meer.

• Douwe
    Houd er wel rekening mee dat tado een soort van PID regeling heeft. Je moet dus na iedere aktie minstens 20 minuten wachten voordat er een schakeling plaats vindt.

Hoe constateer je dat de kleppen open of dicht zijn?

Niet naar de "kringetjes" in de app kijken of naar de tekst "verwarm naar", want dat zegt niet zoveel
  • VincentO
    VincentO
    23 February aangepast

Oh, 20 minuten is wel erg lang. Dan was ik misschien te snel bij de bovenstaande testen. Ik heb wel steeds een aantal minuten gewacht maar geen 20.

De zonekleppen hebben een pal die beweegt en waaraan je kunt zien of ze open of dicht staan. Ik kijk dus naar de stand van de pal op de kleppen zelf.

Bedankt voor het meedenken Douwe!

Ik ga morgen testen met langere tussenpozen. Dan weer een update.

• Ik heb verschillende scenarios getest en nu telkens met 20minuten tussenpozen. Tado en de zonekleppen tonen nu verwacht gedrag, dus dat is goed.

Alleen heb ik nog steeds geen verklaring hoe in de nacht van 20 op 21 februari mijn woonkamer kon afkoelen tot ver onder de ingestelde temperatuur. En waarom de kleppen dicht waren in de ochtend. De dichte kleppen verklaarden wel de afkoeling, maar de kleppen hadden door Tado open moeten staan.

Ik heb Tado gevraagd of ze willen controleren of Tado die nacht signaal naar de kleppen heeft gestuurd om ze te sluiten. Indien niet, kunnen de kleppen dan om een andere reden dicht zijn gegaan?

• Douwe
    Helaas werkt dit bij de meeste cloud en local oplossingen zo. 1 x commando sturen en geen feedback op uitgevoerd. Bijvoorbeeld Homewizard en Homeassistant werken op dezelfde manier.
  • Dank Douwe, dat wist ik niet. Plaatst het wel in context. Nog steeds wel jammer.
  • VincentO
    VincentO
    4 March aangepast

Helaas, vanochtend weer een koude woonkamer. Dat terwijl ik afgelopen weekend de internet bridge en thermsotaat nog heb verplaatst voor beter bereik. Ik vermoed dus dat het probleem toch ergens anders ligt maar ben door mijn ideeën heen. Weer contact gezocht met helpdesk. Ik begin zo langzamerhand te overwegen het systeem te vervangen door een ander.

• VincentO
    VincentO
    4 March aangepast

Helpdesk suggereert nu een issue met de zoneklep. "mogelijk blijft die af en toe vastzitten".

Heeft iemand dat eerder bij de hand gehad? Ik wil het niet uitsluiten maar het lijkt me niet heel waarschijnlijk. Ik ben geen expert maar zo'n klep lijkt me redelijk dom, bovendien schakelt hij bijna altijd goed. In februari 4x het issue gehad dat de klep gesloten was terwijl die open had moeten zijn waardoor ik geen verwarming had. Verder heeft hij het gewoon goed gedaan. Het betreft een Honeywell vc8615 (en deze is max halfjaar oud).

En als het inderdaad aan de klep zou liggen, hoe kan ik dat dan goed testen? Ik kan wel een monteur laten komen maar die zal net als ik constateren dat de klep gewoon schakelt. Gewoon vervangen door een nieuwe dan maar en hopen dat de klep inderdaad het probleem was?

• Hmm mogelijk was ik te snel, het komt blijkbaar vaker voor dat kleppen soms niet functioneren of vastzitten. Dat verklaart wel waarom mijn issues zo lastig zijn te verklaren en reproduceren.

• Iets van een HW plug tussen de klep monteren zodat je kunt loggen of hij aangestuurd word J/N ?

• @AlbiSR Dank, dat is wat ik zou willen inderdaad, logging zien of de klep wordt aangestuurd. Maar wat bedoel je met een HW plug? Heb je een linkje naar een product wat dit zou kunnen?

• HW > Homewizzard

Stekker waarmee je gebruik kunt meten/loggen van 220v producten

• Ah, dank je. Zoiets Bestel hier jouw Energy Socket - HomeWizard

En dan kijken of het schakelmoment zichtbaar is in de stroomvraag? Ik had eigenlijk gehoopt op iets wat ik op de bedrading tussen thersmostaat en zoneklep kan zetten om schakelmomenten te detecteren, maar mogelijk wil dit ook. Dank voor de tip.