w.Intercom = i;img.ProfilePhoto.ProfilePhotoMedium { padding: 10px; }Nefit Trendline II HRC30 CW6 i.c.m. thermostaat X — tado° Community

Nefit Trendline II HRC30 CW6 i.c.m. thermostaat X

Goedemiddag,

Ik heb een vraag over het gebruik van de thermostaat X (bedraad) i.c.m. een Nefit Trendline II HRC30 CW6 ketel. Ik wil deze opentherm gaat gebruiken en lees hier op de community veel antwoorden over het wel of niet gebruiken van de Nefit EMS-OT-converter. De ene zegt dat het niet hoeft aangezien de thermostaat dat zelf "ziet" en overschakelt. Maar nieuwere berichten dat deze juist wel benodigd is. Ik ben het nu even kwijt dus wie kan mij verlossen met het juiste antwoord.

Heb uiteraard na het verkrijgen van de thermostaat deze wel aangesloten via de EMS-OT (oranje) klemmen. Maar helaas. De thermostaat indicatie laat wel zien dat hij aan schakelt maar de ketel doet niets. Nu las ik ook iets over + en - juist aansluiten maar dat heb ik nog niet gecheckt aangezien het behoorlijk fris werd in huis. Toen de thermostaat aangesloten d.m.v. de "no" en "com" op de thermostaat en de groene aansluitklem op de ketel de die reageerde direct.

Dus wie o wie kan mij helpen en alvast bedankt !

Beste Antwoorden

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Antwoord ✓
    Helaas, dan werkt dit dus niet. De enige optie die je nu nog hebt is via aan/uit, zoals het nu dus aangesloten hebt.

Of overstappen op V3
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Antwoord ✓
    Yep, kan alleen aan/uit (no en com en groen), tenzij je de converter koopt en ertussen zet.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

Nee het is niet Tado waar geen OpenTherm op zit maar je ketel die heeft dat niet. Nefit loopt wat dat betreft een beetje achter, hoewel de nieuwste types het nu geloof ik wel hebben.

Om met jouw ketel OpenTherm te kunnen gebruiken moet je die converter hebben, maar dan kom je op het probleem dat die niet goed schijnt samen te werken met Tado X. Althans dat schrijft men hier vaak, ik heb er geen ervaring mee.

Je zou kunnen stellen dat Tado dat met een update moet oplossen, maar Tado is niet zo van het toegeven van en oplossen van tekortkomingen. En al helemaal niet van het aankondigen van oplossingen.

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Antwoord ✓

Ja, OT is wel beschikbaar op de nieuwe versie X, maar de overige protocollen juist NIET, deze zijn alleen in V3 beschikbaar.

Update hierover is op dit forum niet bekend, contact opnemen met TADO hierover. Wij weten het niet.

Antwoorden

• Dank !

Toch ook wel bizar, je koopt een nieuwere thermostaat dan de V3 uitvoering maar dan is OT hierop niet beschikbaar. Jammer.

Zou hier in de toekomst nog eens een update voor komen?