w.Intercom = i;img.ProfilePhoto.ProfilePhotoMedium { padding: 10px; }Hulp bij temperatuur regeling woning — tado° Community

Hulp bij temperatuur regeling woning

Hallo,

Wij hebben een nieuw huis gekocht (woonboerderij) en ben aan het uitzoeken hoe ik de temperatuur regeling kan optimaliseren.

Situatie:

-(verouderder) nefit Topline compact HRC

-Woonkamer zitten 5 radiatoren / speksteenkachel

-Slaapkamer beneden 2 radiatoren

-Hal 1 radiator

-keuken vloerverwarming zonder zoneklep(denk ik) / en een AGA fornuis (wat warmte afgeeft)

-De huidig bedrade thermostaat hangt nagenoeg naast de voordeur in de hal.

Wens:

Ik ben opzoek naar een draadloos systeem waarmee ik kamers afzonderlijk kan bedienen. Als voorbeeld ik wil het in de woonkamer 20 graden hebben in de slaapkamer 15 graden. Alleen nu is nu mijn zorg dat als de ketel de woonkamer aan het opwarmen is dat het veel te warm wordt in de keuken doordat de vloerverwarming dan ook aangaat en dat in combinatie met de AGA dit veel te warm wordt.

Nu dacht ik zelf dat ik de woonkamer en de slaapkamer voorzie van slimme thermostaatknoppen. en de draadloze thermostaat in de keuken zet. Maar nu vraag ik mij af of dan ook enkel en alleen de radiatoren aanspringen met een slimme thermostaat knop. Daarnaast ben ik benieuwd of ik dan een Nefit OpenTherm converter nodig heb.

Ik hoop dat ik de situatie voldoende helder heb geschetst en dat jullie mij een advies kunnen geven.

Alvast bedankt,

Groet,
Maarten

Welkom!

Het lijkt erop dat je nieuw bent hier. Log in of registreer om te beginnen.

Antwoorden

• Als aanvulling ik heb nog een V3 bedrade themostaat en een tado bridge hier liggen.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Nee, radiatoren "springen niet alleen aan" doordat ze een slimme knop hebben!

Als je ruimtes afzonderlijk wilt regelen dan kan dat alleen als je ALLE radiatoren in je huis ofwel voorziet van een slimme knop, ofwel een "domme" thermostaatknop en er mee leeft dat die ruimtes altijd mee opwarmen als er een andere ruimte opwarmt.

En deze constructie mag je niet toepassen in de ruimte waar de thermostaat hangt.

• Dank Rob voor je reactie,

Volgende optie:

Ik koop de Tado Draadloze Slimme Thermostaat X Startpakket en de Nefit OpenTherm converter.

De draadloze thermostaat zet ik in de woonkamer neer zonder slimme thermostaatknoppen. Dan kan ik de woonkamer als punt nemen, Slaapkamer kan in indien wenselijk knijpen met domme thermostaatknoppen.

Ik ga vervolgens kijken hoe de temp in de keuken zich gaat verhouden. Als het een sauna wordt dan kan ik de vloerverwarming voorzien van een zoneklep en deze dan ook aansluiten op de tado x?

Is dit een werkbare oplossing denken jullie?

• En ik heb al een VR bedraade thermostaat + bridge. Kan ik die niet beter inwisselen voor een draadloze variant….

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Die oplossing met geen knoppen in de woonkamer gaat niet werken. Ik ga het niet voor de 20e keer uitleggen, zoek maar even op het forum.

• Rob, er staan weet ik veel hoeveel topics op dit forum. Ik kan daar niet de juiste info vinden die ik zoek.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator

Kijk anders ook eerst bij de support artikelen op de tado site. Ik zou tado V3+ adviseren ipv een OT converter.

Waar je temperatuur wilt regelen heb je twee dingen nodig. Een meettoestel en een manier om warmte te genereren en te doseren. Meettoestel is meestal een van de knoppen in de ruimte, of een thermostaat als die er is.

Verdere is er ‘iets’ dat de warmtebron (ketel) aanstuurt. Dat kan een bedrade thermostaat zijn, of een draadloze ontvanger.

Dit is dan de zoneregelaar voor elke ruimte. Om te doseren kun je knoppen gebruiken op de radiatoren, en bijvoorbeeld een klep voor het afsluiten van een vloerverwarming aanvoer. Zo’n klep kun je aansturen met een bedrade thermostaat.

Als deze tweede thermostaat in dezelfde ruimte als de zoneregelaar geconfigureerd moet worden, heb je hulp van tado support nodig (voor V3+). Anders kun je het zelf. Als in jouw geval de keuken gestuurd moet worden, zou het mooi zijn dat de 2e thermostaat in de keuken zit, met een draad naar de klep. Kan dat niet, dan plaats je de bedrade thermostaat bij de klep in de buurt, en heb je een draadloze tempsensor nodig, die je in de ruimte plaatst.

Warmtebronnen zoals een AGA of speksteenkachel kunnen nog steeds de temp te hoog op laten lopen, maar in ieder geval kun je op deze manier de warmtelichamen van de CV (vvw of radiatoren) afsluiten (dus ook in de ruimte met de hoofdthermostaat)

Welkom!

Het lijkt erop dat je nieuw bent hier. Log in of registreer om te beginnen.