w.Intercom = i;img.ProfilePhoto.ProfilePhotoMedium { padding: 10px; }Open term modulerende thermostaat icm vloerverwarming en zone pomp — tado° Community

Open term modulerende thermostaat icm vloerverwarming en zone pomp

Ik gebruik op het moment Nest thermostaat, die via OT mijn cv aanstuurt en daar bovenop een zone klep opent middels relais. Ik ben alleen zeer ontevreden over het verbruik van de slecht lerende Nest en wil er van af. Is er een Tado oplossing waarbij ik ook zo eenvoudig de ketel kan laten moduleren en bij warmte vraag via relais de zoneklep kan openen? Hoe zijn de ervaringen met Tado en leren?

Welkom!

Het lijkt erop dat je nieuw bent hier. Log in of registreer om te beginnen.

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Tado leert helemaal niet. En relais aansturen daar zijn de meningen ook wisselend over: bij kleine warmtevraag wordt wel de ketel gestart maar niet het relais aangestuurd.

• Bedankt Rob2, dan moet ik me van het leren niets voorstellen. Al moet ik zeggen dat niet leren maar gewoon moduleren een verbetering zou zijn. Maar hoe werkt dat met het relais dan? Welke hardware? Bij Nest is er een heatlink waar een OT connectie zit, maar ook een NO en NC relais aansluiting die gewoon aan/uit gaan op het moment dat er warmtevraag is. Hoe zit dat bij Tado dan en dat zou toch vrij digitaal moeten zijn?

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Bij Tado kun je OF een opentherm OF een relais mode programmeren. Dat wil zeggen dat als je beiden wilt, je ook 2 Tado devices moet hebben. Twee bedrade thermostaten, of een bedrade thermostaat en een draadloze ontvanger + draadloze thermostaat, dat mag je zelf weten. Geen twee draadloze.

Het probleem is dat Tado op opentherm moduleert in 3 stappen en op aan/uit in 2 stappen: in de laagste stand doet aan/uit nog niets, in de middelste stand gaat ie in een 20-minuten rithme soms aan en soms uit, en in de 3e stand gaat ie pas vol aan.

Probleem is dus dat als je maar een beetje warmte vraagt, de ketel wel (laag) gaat branden maar de klep niet open gaat. Schijnt dat als je bij de servicedesk dit probleem meldt ze wel een instelling anders kunnen zetten, maar zeker weet ik dat niet.

Probleem van Tado: de klant kan dit soort parameters niet aanpassen, dat kan alleen via de servicedesk. Je kunt zelfs niet zien welke parameters er eigenlijk bestaan en hoe ze in jouw systeem ingesteld staan. Dat houden ze allemaal geheim.

• Herres
    Herres ✭✭✭

ik heb dat probleem van niet schakelen op de laagste stand trouwens niet.

Maar voor de rest ben ik het eens met de reactie van Rob2

• Vriendelijk bedankt allemaal. In dit geval zie ik er van af en houdt ik mijn Nest en schakel de intelligentie uit.

Jullie antwoorden hebben me enorm geholpen.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Ik krijg steeds meer moeite met de term moduleren zoals die hier gebruikt wordt.
    De ketel moduleert obv retourwatertemperatuur. Digitaal aansturen versus aan/uit geeft setpoints tussen 0 en 100 in plaats van alleen die twee percentages. Dat is geen moduleren.
    Overigens is het aantal stappen 4: 0, 1, 2 of 3 'golfjes'
    En bij aan/uit is dat Pulsbreedtemodulatie (hoeveel blokjes van 5 minuten in 20 minuten intervallen zijn aan?). Bij OT is het het maximum van de percentages van elke ruimte, een waarde die uit elke PID regeling per kamer komt. Indicatie is dat daar ook een periode van 20 minuten zichtbaar is, maar dat is niet hardgemaakt. Het sampleinterval van de PID regeling is in ieder geval veel kleiner.

Welkom!

Het lijkt erop dat je nieuw bent hier. Log in of registreer om te beginnen.