Kan dit wat ik wil?
Ik gebruik momenteel een Tado v3 slimme thermostaat, deze zit in de woonkamer gemonteerd. In huis heb ik verder enkel radioatoren hangen, dus geen vloer verwarming, de CV ketel is opentherm.
Nu is het zo dat als de woonkamer de ingestelde temperatuur op de thermostaat heeft bereikt dat de ketel uit gaat. Dit met als gevolg dat de rest van het huis dus ook niet meer verwarmd wordt.
Nu had ik het idee om op alle radiatoren in huis een slimme tado thermostaat kraan te monteren en deze worden dan gekoppeld aan de v3 thermostaat. Ik vermoed dus dat ik ik nu dan individuleel de temperatuur kan regelen per kamer/thermostaat kraan.
Dus ik stel bv de woonkamer temperatuur via de thermostaat in op 21 graden, de ketel gaat aan en verwamt de woonkamer vervolgens tot 21 graden.
Als het 21 graden wordt dan gaan de thermostaat kranen in de woonkamer 'dicht', de cv ketel blijft echter aan totdat de andere kamers/thermostaat kranen ook hun eigen ingestelde temperatuur behaald hebben.
Bv de slaapkamer 17 graden, kantoor 20 graden, badkamer 18 graden en de keuken 19 graden.
Pas als alle kamers op temperatuur zijn gaat de cv ketel UIT/Standby.
Zodra 1 van de ruimtes weer onder de ingestelde temp gaat springt de ketel weer (tijdelijk) aan totdat alle kamers weer de ingestelde temperatuur hebben bereikt.
Klopt het dat dit zo werkt met Tado v3 thermostaat icm de slimme thermostaat kranen?
Antwoorden
-
Ja dat klopt. En zoals je kennelijk al snapt moet je OOK in de woonkamer slimme kranen hebben ondanks dat "daar de thermostaat al hangt". Dat snappen veel mensen niet en dan kopen (of begroten) ze te weinig kranen.
Er zijn wel wat problemen: stel dat het overal al warm is behalve in de slaapkamer is het 16 graden. Dan gaat Tado de ketel starten en draait de kraan in de slaapkamer maar "een beetje" open, want "het is daar al bijna warm genoeg".
Dit geeft ellende omdat de ketel dan niet veel water kan rondpompen. Tado zegt dan "je moet een bypass installeren" dat is een klep die het water nutteloos van de warme naar de koude leiding loodst.
Niet optimaal natuurlijk, als er maar 1 ruimte te koud is zou daar altijd de kraan vol open moeten gaan, dat deels open draaien heeft alleen nut als er meerdere ruimtes te koud zijn, waarvan een een beetje te koud en een ander veel te koud. Dan kan ie daar de kraan vol open doen.
Maar omdat de kranen van Tado niets van elkaar weten kan het Tado systeem dit niet oplossen.
0 -
Het is niet tado die een bypass voorschrijft. Dat geldt voor elke installatie waar thermostaatkranen ervoor kunnen zorgen dat alle radiatoren (e.d.) gesloten kunnen worden. Staat gewoon genoemd in vele ketel handleidingen.1
-
Ja omdat men het dan heeft over zelfstandig werkende thermostaatkranen die niet communiceren met de ketel.
Dat het ook bij Tado nodig is dat komt door een beperking in het ontwerp, men had dat op kunnen lossen maar heeft daar niet voor gekozen.
0