w.Intercom = i;img.ProfilePhoto.ProfilePhotoMedium { padding: 10px; }Bosch Condens GC7700iW 20/30 koppelen — tado° Community

Bosch Condens GC7700iW 20/30 koppelen

Hoi,

ik heb onlangs de CV combi gasketel laten vervangen naar een Bosch GC7700iW.

Mijn vorige installatie had ik aangesloten via OpenTherm, in combinatie met Tado en 9 radiatorknoppen van Tado werkte dit zeer goed, temperatuur was in alle kamers steeds perfect, CV ketel werkte modulerend dankzij OpenTherm.

Nu met de nieuwe ketel vond ik samen met de installateur geen enkele manier om deze op Opentherm, EMS of eender welke ander protocoll aan te sluiten, de ketel reageerde nooit.

Momenteel werkt de nieuwe ketel, speciaal gekozen vanwege de goede modulerende mogelijkheden (zowel brander als waterpomp werken modulerend) enkel via aan/uit, dus stapje achteruit tegenover het oude toestel…

Heeft iemand betere ervaringen met deze combinatie, mogelijkheid om toch Tado op een andere manier dan aan/uit te koppelen?

We hebben via het installatiemenu de instelling D31 en D27 proberen gebruiken en aansluitingen goed nagekeken dat deze zeker juist op de BUS van de CV ketel zaten maar zonder resultaat.

Dank bij voorbaat voor meer info.

Davy

Getagd:

Beste Antwoord

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

De documentatie op internet over deze ketel blinkt uit door onvolledigheid, maar waarschijnlijk is het probleem dat de ketel geen OpenTherm of EMS ondersteunt maar alleen iets als EMS2 of een ander eigen Bosch protocol. Dat werkt dan niet samen met Tado.

Dit is iets waar je op moet letten als je een nieuwe ketel uitkiest die met Tado moet samenwerken. Bij de nieuwe Tado X komt het nog nauwer: die werkt alleen nog met OpenTerm ketels die standaard OpenTherm aankunnen zonder een of andere extra module.

In feite moet je oppassen met alle nieuwe ketels die "een mooi bedieningspaneel" hebben en/of "koppeling met internet waarvoor we een app hebben om hem te bedienen". Ook "bijbehorende draadloze kamerthermostaat" is een rode vlag.

Antwoorden

• Hey Rob,
    Dankjewel voor je antwoord, ik had idd al zo iets verwacht.
    Werkelijk, het nieuwe toestel van Tado ondersteund minder protocollen? Dat had ik niet verwacht.
    Zonde, ben wel altijd heel blij geweest met het toestel, maar ik vermoed dat ik er dus binnenkort eentje op tweedehands zal zetten. Aan/uit sturing daar ga ik niet op blijven werken.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ja het is inderdaad jammer. Het beleid van Tado is een groot raadsel.

Ik vermoed dat men bij de ontwikkeling van de Tado X gedacht heeft schoon schip te maken en "al die rare fabrikant protocollen" eruit gegooid heeft met het idee dat alle fabrikanten wel overstappen naar OpenTherm.

Echter dat is maar beperkt zo, en tevens zijn er nog nieuwe "rare" protocollen bij gekomen zoals EMS2 die men nooit ondersteund heeft. De klanten denken kennelijk dat het altijd wel zal werken, en dat is dus niet zo.

Op zich is het zo dat als de fabrikant een module aanbiedt die het eigen protocol omzet naar OpenTherm dat wel zou moeten werken, maar daar zijn helaas ook problemen mee gezien de vele klachten op het forum.

Het probleem is volgens mij dat er bij Tado veel te weinig software ontwikkel capaciteit is waardoor men dit soort problemen niet kan oplossen.

Welkom!

Het lijkt erop dat je nieuw bent hier. Log in of registreer om te beginnen.